Page 1 of 1

Räcker original kylaren till?

Posted: 20 Mar 2009, 20:21
by justfun
Räcker originalkyleren till för att kylan en m20/b23?

Posted: 20 Mar 2009, 20:31
by markus
HAHA skönaste frågan på länge :lol: :wink:

Posted: 20 Mar 2009, 20:44
by Sandén
De har nog inte satt på för liten från fabriken iaf :lol: Iaf inte om vi snackar org effekt :wink:

Posted: 20 Mar 2009, 20:52
by nicke.t
på tom gång ?

Posted: 21 Mar 2009, 10:08
by justfun
hahah.sorry grabbar.bilen är turbokonventerad.det var mest det ja tänkte på.

Posted: 21 Mar 2009, 11:16
by Thörn
det hänger ju rätt mycket på yttertemperaturen med, är det typ 28¨plus ute och man gasar fullt spett lär man behöva kylare modell stor.
Kylningen blir ju även mer effektiv desto varmare motorn är (tempskillnaden blir större)

Själv lite osäker på hur varmt man kan låta motorn gå på kylvattnet utan att något tar skada, nån som vet?

Posted: 21 Mar 2009, 12:04
by Nisse Järnet
För mig gick det fint med original 325 förut iaf.

Posted: 21 Mar 2009, 12:21
by Blown M5
Beror mycket på kylarens skick oxå, har sprättat bort gavlarna på en del kylare & där har flera av de nedre raderna varit packade med avlagringar. Så om kylaren är ny så finns förutsättningarna att det ska funka iaf.

Posted: 21 Mar 2009, 15:33
by airs
sätt dit en från e28 528/535 så vare klart. passar i orginalfästen bara kapa av dom undre.

Posted: 21 Mar 2009, 15:37
by Grefven
jag åkte oxå original. men jag provade inte att kara varv efter varv på bana. m20b27 med 325 originalklare/spalfläkt och 518whp.

blir griffin till nästa säsong för att både ha hängslen och livrem.

Posted: 21 Mar 2009, 15:54
by justfun
okej. Får prova original o se hur det funkar då. Tack så mycket för svar

Posted: 21 Mar 2009, 15:56
by RoDe
ska du snikkonvertera och åka med ca 300hk så tror jag nog den räcker till.

Posted: 21 Mar 2009, 18:41
by SebastianV
min m20b23 klara inte org av, ett var genom stan så håller bilen på att koka, kör utan termostat med omsvetsat hus o elfläkt på full fart... det ÄR för små kylare på e30 från fabrik,,

Posted: 22 Mar 2009, 01:16
by Carlsson
airs wrote:sätt dit en från e28 528/535 så vare klart. passar i orginalfästen bara kapa av dom undre.
DYRT + jobbigt att hitta
omega 3000 kyl billgt och så stort man kan få plats med i en e30. alla anslutningarna är alla på rätt plats med.