Räcker original kylaren till?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
justfun
Posts: 358
Joined: 12 Jan 2009, 21:01
Location: Vimmerby/småland

Räcker original kylaren till?

Post by justfun »

Räcker originalkyleren till för att kylan en m20/b23?
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

HAHA skönaste frågan på länge :lol: :wink:
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Post by Sandén »

De har nog inte satt på för liten från fabriken iaf :lol: Iaf inte om vi snackar org effekt :wink:
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

på tom gång ?
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
justfun
Posts: 358
Joined: 12 Jan 2009, 21:01
Location: Vimmerby/småland

Post by justfun »

hahah.sorry grabbar.bilen är turbokonventerad.det var mest det ja tänkte på.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

det hänger ju rätt mycket på yttertemperaturen med, är det typ 28¨plus ute och man gasar fullt spett lär man behöva kylare modell stor.
Kylningen blir ju även mer effektiv desto varmare motorn är (tempskillnaden blir större)

Själv lite osäker på hur varmt man kan låta motorn gå på kylvattnet utan att något tar skada, nån som vet?
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

För mig gick det fint med original 325 förut iaf.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Blown M5
Posts: 456
Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:

Post by Blown M5 »

Beror mycket på kylarens skick oxå, har sprättat bort gavlarna på en del kylare & där har flera av de nedre raderna varit packade med avlagringar. Så om kylaren är ny så finns förutsättningarna att det ska funka iaf.
airs
Posts: 691
Joined: 19 Feb 2007, 17:59

Post by airs »

sätt dit en från e28 528/535 så vare klart. passar i orginalfästen bara kapa av dom undre.
Grefven

Post by Grefven »

jag åkte oxå original. men jag provade inte att kara varv efter varv på bana. m20b27 med 325 originalklare/spalfläkt och 518whp.

blir griffin till nästa säsong för att både ha hängslen och livrem.
User avatar
justfun
Posts: 358
Joined: 12 Jan 2009, 21:01
Location: Vimmerby/småland

Post by justfun »

okej. Får prova original o se hur det funkar då. Tack så mycket för svar
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

ska du snikkonvertera och åka med ca 300hk så tror jag nog den räcker till.
The Lower Class
User avatar
SebastianV
Posts: 328
Joined: 09 Jul 2007, 19:57
Location: Piteå

Post by SebastianV »

min m20b23 klara inte org av, ett var genom stan så håller bilen på att koka, kör utan termostat med omsvetsat hus o elfläkt på full fart... det ÄR för små kylare på e30 från fabrik,,
Sebastian Westman
070-2719867
Krull_874@hotmail.com
------------------------------------

cut it twice...its still too short

------------------------------------
Bmw E30 325 Turbo -90 -R.I.P-
User avatar
Carlsson
Posts: 1512
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Post by Carlsson »

airs wrote:sätt dit en från e28 528/535 så vare klart. passar i orginalfästen bara kapa av dom undre.

DYRT + jobbigt att hitta
omega 3000 kyl billgt och så stort man kan få plats med i en e30. alla anslutningarna är alla på rätt plats med.
Post Reply