Page 1 of 1
Skillnad på bakvagn Z3M, Z3 2,8 samt E30?
Posted: 14 May 2006, 21:13
by M3JONAS
Någon som har koll på vad som skiljer på de olika bärarmarna och balkarna?
Jag har monterat Z3M bärarmar och drivaxlar på en E30 balk men cambern blir helt galen, lutar ut massor i ovankant, skulle tippa på att det är nånsstans mellan 5-10 grader så nu vet jag inte vad jag ska hitta på.
Vet någon vad som skiljer på en "vanlig" Z3 balk och en från en M? Är tyvärr inte helt enkelt att få tag på en beggad M balk och nya är inte helt gratis...
Såhär ser det iaf ut nu:
MVH Jonas
Posted: 14 May 2006, 22:14
by Brox
ser riktigt skumt ut...
Hur ser den ut ifall du höjer domkraften mer?
Alltså sänker bilen totalt ner...
Posted: 14 May 2006, 22:26
by M3JONAS
Vinkeln förblir ungefär densamma. Som axeln är på bilderna är ungefär samma vinkel som det brukar vara när axeln sitter på bilen och den står på hjulen.
Posted: 15 May 2006, 10:20
by AndersJ
Nu spånar jag bara, men jag har för mig att jag här på ppf-forumet läst om en kille som satte på M3-bärarmar. På de bilderna han la ut hade han dragit en gängad stång genom den ena bussningen och upptäckte att den andra "armen" inte låg i linje med stången, utan satt någon centimter lägre. Lösningen var att pressa den ena armen i linje med den första.
Har du kollat så att det inte är motsvarande på dina bärarmar?
Posted: 15 May 2006, 10:21
by Bmwandreas
Det är samma kille:)
Posted: 15 May 2006, 10:23
by AndersJ
oj
Då går väl jag o lägger mig igen
Posted: 15 May 2006, 12:04
by Andreas K
här är mitt svar från rejsa (om någon är intresserad)
"såvitt jag vet så är det olika svepvinklar på balkarna. E30 och M3 e30 har en variant och m-coupen en annan. Det betyder ju i praktiken att m-coupens balk är motsvarande fast det ytre fästet kommer lägre bakåt.
Tror det skiljer från 15 graders svepvinkel på balken i e30ns fall till 10-11 i m-coupens fall. Nu borde ju inte detta påverka cambern egentligen men eftersom det skiljer så mycket så borde allt blir tokigt när bärarmen monteras fel. Om detta är felet så avhjälps det ganska så enkelt genom att göra ett nya fästöron i balken för att få m-coupens förutsättningar.
z3 har nog dessutom en tredje variant på vinklar."
Posted: 15 May 2006, 12:48
by M3JONAS
Hmm, nu är jag ännu mer förbryllad.
Snackade nyss med en kille som har monterat Z3 bärarmar tillsammans med en standard e30 balk och det funkade finfint. Börjar fundera på om det antingen är jag som rökt på rejält och sett fel eller om det kan vara så illa att båda bärarmarna är krokiga.
Får hänga upp balken och allt på bilen för att se.
Posted: 16 May 2006, 16:39
by Erki87
gör dom inre fästena justerbara när du ändå har balken nere så kan du ju ställa det där så det blir perfekt =)
Posted: 16 May 2006, 19:06
by Bonje
Det har han redan gjort som man kan se på bilderna...