Skillnad på bakvagn Z3M, Z3 2,8 samt E30?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Skillnad på bakvagn Z3M, Z3 2,8 samt E30?

Post by M3JONAS »

Någon som har koll på vad som skiljer på de olika bärarmarna och balkarna?
Jag har monterat Z3M bärarmar och drivaxlar på en E30 balk men cambern blir helt galen, lutar ut massor i ovankant, skulle tippa på att det är nånsstans mellan 5-10 grader så nu vet jag inte vad jag ska hitta på.
Vet någon vad som skiljer på en "vanlig" Z3 balk och en från en M? Är tyvärr inte helt enkelt att få tag på en beggad M balk och nya är inte helt gratis...

Såhär ser det iaf ut nu:

MVH Jonas

Image

Image
User avatar
Brox
Posts: 967
Joined: 04 Dec 2005, 23:47
Location: Halmstad

Post by Brox »

ser riktigt skumt ut...


Hur ser den ut ifall du höjer domkraften mer?

Alltså sänker bilen totalt ner...
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Vinkeln förblir ungefär densamma. Som axeln är på bilderna är ungefär samma vinkel som det brukar vara när axeln sitter på bilen och den står på hjulen.
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

Nu spånar jag bara, men jag har för mig att jag här på ppf-forumet läst om en kille som satte på M3-bärarmar. På de bilderna han la ut hade han dragit en gängad stång genom den ena bussningen och upptäckte att den andra "armen" inte låg i linje med stången, utan satt någon centimter lägre. Lösningen var att pressa den ena armen i linje med den första.

Har du kollat så att det inte är motsvarande på dina bärarmar?
/Anders
E30 EVO 335
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Det är samma kille:)
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

oj :)

Då går väl jag o lägger mig igen ;)
/Anders
E30 EVO 335
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

här är mitt svar från rejsa (om någon är intresserad)

"såvitt jag vet så är det olika svepvinklar på balkarna. E30 och M3 e30 har en variant och m-coupen en annan. Det betyder ju i praktiken att m-coupens balk är motsvarande fast det ytre fästet kommer lägre bakåt.
Tror det skiljer från 15 graders svepvinkel på balken i e30ns fall till 10-11 i m-coupens fall. Nu borde ju inte detta påverka cambern egentligen men eftersom det skiljer så mycket så borde allt blir tokigt när bärarmen monteras fel. Om detta är felet så avhjälps det ganska så enkelt genom att göra ett nya fästöron i balken för att få m-coupens förutsättningar.

z3 har nog dessutom en tredje variant på vinklar."
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Hmm, nu är jag ännu mer förbryllad.

Snackade nyss med en kille som har monterat Z3 bärarmar tillsammans med en standard e30 balk och det funkade finfint. Börjar fundera på om det antingen är jag som rökt på rejält och sett fel eller om det kan vara så illa att båda bärarmarna är krokiga.
Får hänga upp balken och allt på bilen för att se.
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

gör dom inre fästena justerbara när du ändå har balken nere så kan du ju ställa det där så det blir perfekt =)
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Det har han redan gjort som man kan se på bilderna... :roll:
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Post Reply