Page 1 of 2

Nya ventilfjäderkit till M20 i webshoppen

Posted: 28 Feb 2009, 19:13
by Nisse977
Hej!

Såg att det fanns nytt upplägg för ventilfjädrarna till M20 i webshoppen.

Steg 1 - Ny ytterfjäder som tillsammans med org innerfjäder ger 7000rpm / 11mm lyft
Steg 2 - Samma fjädrar som steg 1 men inkl Crmo retainers 7500rpm / 11mm lyft
Steg 3 - 24st ny fjädrar + retainers, ger 9000rpm / 13mm lyft.

Är de nya fjädrarna i steg 1 och 2 mjukare än era gamla enkelfjädrar eftersom man nu ska köra dem tillsammans med org innerfjädrar för att uppnå 7000 eller 7500rpm?
Jag ställer den frågan eftersom jag ENDAST har monterat era 1600kr ytterfjädrar i min topp tillsammans med Crmo retainers, och förväntar mig att det ska funka till 7500rpm

I denna gamla tråd om ventilfjädrar berättades de att det skulle funka upp till ca 8000rpm om man har Crmo retainers och era enkla hårdare ytterfjädrar.
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... lfj%E4drar
Nisse Järnet wrote:Bör man köra dubbelfjäder om man ska varva 8000? Har ju hårda enkelfjädrar nu och CrMo retainers.
Bäckis wrote:8000 är precis vad man kan köra med våra enkel. Du har väl Z45 då kan du använda original innerfjäder utan att det bottnar och då är det hur lugnt som helst.

Posted: 28 Feb 2009, 19:27
by Bäckis
Samma hårdhet som tidigare.

Vi har satt 7000rpm med original retainer för att inte folk ska varva mer och spräcka original.

Med original innerfjäder har vi satt det långt även där för att inte folks ska varva allt för mkt och åka med ventilflyt. Det klarar säkert minst 8000rpm.

Värsta kitet klarar säkert mer än 9000, men än en gång....:)

Posted: 28 Feb 2009, 19:48
by Nisse977
Jag kan ju skruva av toppen igen och ta isär för att sätta dit innerfjädrar också, men behöver jag inte det är jag glad, och det låter på dig som det inte bli några problem med 7500rpm med bara ytterfjädrar och Crmo monterade.

:roll: :)

Posted: 28 Feb 2009, 19:57
by Nobbe
Nisse977 wrote:Jag kan ju skruva av toppen igen och ta isär för att sätta dit innerfjädrar också, men behöver jag inte det är jag glad, och det låter på dig som det inte bli några problem med 7500rpm med bara ytterfjädrar och Crmo monterade.

:roll: :)


Du kan inte köra gammal tricket som används när man byter ventiltätningar på en bil med toppen på och smälla dit fjädrarna då? Så slipepr du ta av toppen tänkte jag.

Posted: 28 Feb 2009, 19:59
by Nisse977
Nä, haha! Jag har inga problem med att ta bort toppen och sätta dit innerfjädrarna också. Jag bara menar att om det klarar sig helt ok med enkla fjädrar och 7500rpm så skippar jag att sätta dit dem och spar några timmars onödigt arbete. :)

Posted: 28 Feb 2009, 20:39
by airs
Antar att man lär köra med steg3 fjädrarna med en Z58 kam till sugmotor och tänkt ligga på max 7500 i varv? :)

Ska du varva max 7500 så är det ingen fara så länge inte innerfjädern bottnar. Kolla vid montering. Våra innerfjädrar klarar mkt mer lyft.

Posted: 28 Feb 2009, 20:56
by jeenz
Men då me z58 turbo kam och ínre samt yttre fjädrar och crmo retainers så kan man varva de som kamen klarar av eller ? :D

Posted: 28 Feb 2009, 21:00
by Bäckis
jeenz wrote:Men då me z58 turbo kam och ínre samt yttre fjädrar och crmo retainers så kan man varva de som kamen klarar av eller ? :D


Utan problem.

Posted: 28 Feb 2009, 22:25
by Nisse977
airs wrote:Antar att man lär köra med steg3 fjädrarna med en Z58 kam till sugmotor och tänkt ligga på max 7500 i varv? :)

Ska du varva max 7500 så är det ingen fara så länge inte innerfjädern bottnar. Kolla vid montering. Våra innerfjädrar klarar mkt mer lyft.

Jag har Z45 turbokammen och ska sätta varvstoppet på 7500rpm och har som sagt inte monterat innefjädrarna, har bara PPFs ytterfjädrar + Crmo retainers.

Posted: 01 Mar 2009, 17:46
by Bmwandreas
Sugmotor behöver inte lika hårda fjädrar. Så man klarar sig väldigt långt med orig innerfjäder.

Posted: 01 Mar 2009, 17:50
by Micke johansson
Vad är det för inspännings tryck på fjädern på värsta kittet?

Posted: 01 Mar 2009, 17:55
by jocke_e30
Räcker det med orginal dubbel fjädrar om ska varva 7k med sugmotor?

Posted: 01 Mar 2009, 18:09
by Bmwandreas
Ja med orig kam. Osäker med vassare kam..

Posted: 01 Mar 2009, 18:44
by Nisse977
Bör jag kassera min nya topplockspackning om jag väljer att skruva av toppen och montera innerfjädrarna? Jag har inte kört motorn eller haft i någon olja eller kylvätska har bara dragit toppen till 82Nm med ARPen. Men det kanske pajar packningen eftersom den pressats samman en gång?

Jag hade tänkt lämna packningen på plats i styrningarna, och sen bara sätta tillbaka toppen och dra på nytt. Bra eller dåligt?

Posted: 01 Mar 2009, 19:28
by Grefven
jag hade haft sömnproblem dagen innan uppstart. men någon fakta kan jag inte komma med.

Posted: 01 Mar 2009, 20:35
by paytax
Nisse977 wrote:Bör jag kassera min nya topplockspackning om jag väljer att skruva av toppen och montera innerfjädrarna? Jag har inte kört motorn eller haft i någon olja eller kylvätska har bara dragit toppen till 82Nm med ARPen. Men det kanske pajar packningen eftersom den pressats samman en gång?

Jag hade tänkt lämna packningen på plats i styrningarna, och sen bara sätta tillbaka toppen och dra på nytt. Bra eller dåligt?


Är det en orginal packning skall du byta den mot en ny, för du har ju som du sa pressat den en gång redan.Jag skulle då inte chansa en orginal är ju inte jättedyr!

Posted: 01 Mar 2009, 21:45
by Bmwandreas
Nisse977 wrote:Bör jag kassera min nya topplockspackning om jag väljer att skruva av toppen och montera innerfjädrarna? Jag har inte kört motorn eller haft i någon olja eller kylvätska har bara dragit toppen till 82Nm med ARPen. Men det kanske pajar packningen eftersom den pressats samman en gång?

Jag hade tänkt lämna packningen på plats i styrningarna, och sen bara sätta tillbaka toppen och dra på nytt. Bra eller dåligt?


Du behöver inte byta fjädrar för 7500-8000 rpm. Du har rätt setup.