Nya ventilfjäderkit till M20 i webshoppen

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Nya ventilfjäderkit till M20 i webshoppen

Post by Nisse977 »

Hej!

Såg att det fanns nytt upplägg för ventilfjädrarna till M20 i webshoppen.

Steg 1 - Ny ytterfjäder som tillsammans med org innerfjäder ger 7000rpm / 11mm lyft
Steg 2 - Samma fjädrar som steg 1 men inkl Crmo retainers 7500rpm / 11mm lyft
Steg 3 - 24st ny fjädrar + retainers, ger 9000rpm / 13mm lyft.

Är de nya fjädrarna i steg 1 och 2 mjukare än era gamla enkelfjädrar eftersom man nu ska köra dem tillsammans med org innerfjädrar för att uppnå 7000 eller 7500rpm?
Jag ställer den frågan eftersom jag ENDAST har monterat era 1600kr ytterfjädrar i min topp tillsammans med Crmo retainers, och förväntar mig att det ska funka till 7500rpm

I denna gamla tråd om ventilfjädrar berättades de att det skulle funka upp till ca 8000rpm om man har Crmo retainers och era enkla hårdare ytterfjädrar.
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... lfj%E4drar
Nisse Järnet wrote:Bör man köra dubbelfjäder om man ska varva 8000? Har ju hårda enkelfjädrar nu och CrMo retainers.
Bäckis wrote:8000 är precis vad man kan köra med våra enkel. Du har väl Z45 då kan du använda original innerfjäder utan att det bottnar och då är det hur lugnt som helst.
Last edited by Nisse977 on 02 Mar 2009, 09:27, edited 1 time in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Samma hårdhet som tidigare.

Vi har satt 7000rpm med original retainer för att inte folk ska varva mer och spräcka original.

Med original innerfjäder har vi satt det långt även där för att inte folks ska varva allt för mkt och åka med ventilflyt. Det klarar säkert minst 8000rpm.

Värsta kitet klarar säkert mer än 9000, men än en gång....:)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Jag kan ju skruva av toppen igen och ta isär för att sätta dit innerfjädrar också, men behöver jag inte det är jag glad, och det låter på dig som det inte bli några problem med 7500rpm med bara ytterfjädrar och Crmo monterade.

:roll: :)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Nobbe

Post by Nobbe »

Nisse977 wrote:Jag kan ju skruva av toppen igen och ta isär för att sätta dit innerfjädrar också, men behöver jag inte det är jag glad, och det låter på dig som det inte bli några problem med 7500rpm med bara ytterfjädrar och Crmo monterade.

:roll: :)


Du kan inte köra gammal tricket som används när man byter ventiltätningar på en bil med toppen på och smälla dit fjädrarna då? Så slipepr du ta av toppen tänkte jag.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Nä, haha! Jag har inga problem med att ta bort toppen och sätta dit innerfjädrarna också. Jag bara menar att om det klarar sig helt ok med enkla fjädrar och 7500rpm så skippar jag att sätta dit dem och spar några timmars onödigt arbete. :)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
airs
Posts: 691
Joined: 19 Feb 2007, 17:59

Post by airs »

Antar att man lär köra med steg3 fjädrarna med en Z58 kam till sugmotor och tänkt ligga på max 7500 i varv? :)

Ska du varva max 7500 så är det ingen fara så länge inte innerfjädern bottnar. Kolla vid montering. Våra innerfjädrar klarar mkt mer lyft.
User avatar
jeenz
Posts: 2139
Joined: 09 Feb 2007, 15:20
Location: Västerlanda

Post by jeenz »

Men då me z58 turbo kam och ínre samt yttre fjädrar och crmo retainers så kan man varva de som kamen klarar av eller ? :D
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

jeenz wrote:Men då me z58 turbo kam och ínre samt yttre fjädrar och crmo retainers så kan man varva de som kamen klarar av eller ? :D


Utan problem.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

airs wrote:Antar att man lär köra med steg3 fjädrarna med en Z58 kam till sugmotor och tänkt ligga på max 7500 i varv? :)

Ska du varva max 7500 så är det ingen fara så länge inte innerfjädern bottnar. Kolla vid montering. Våra innerfjädrar klarar mkt mer lyft.

Jag har Z45 turbokammen och ska sätta varvstoppet på 7500rpm och har som sagt inte monterat innefjädrarna, har bara PPFs ytterfjädrar + Crmo retainers.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Sugmotor behöver inte lika hårda fjädrar. Så man klarar sig väldigt långt med orig innerfjäder.
User avatar
Micke johansson
Posts: 2175
Joined: 17 Jul 2006, 21:30
Location: Umeå

Post by Micke johansson »

Vad är det för inspännings tryck på fjädern på värsta kittet?
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com

E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
User avatar
jocke_e30
Posts: 991
Joined: 01 Apr 2007, 16:20
Location: Mora

Post by jocke_e30 »

Räcker det med orginal dubbel fjädrar om ska varva 7k med sugmotor?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ja med orig kam. Osäker med vassare kam..
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Bör jag kassera min nya topplockspackning om jag väljer att skruva av toppen och montera innerfjädrarna? Jag har inte kört motorn eller haft i någon olja eller kylvätska har bara dragit toppen till 82Nm med ARPen. Men det kanske pajar packningen eftersom den pressats samman en gång?

Jag hade tänkt lämna packningen på plats i styrningarna, och sen bara sätta tillbaka toppen och dra på nytt. Bra eller dåligt?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Grefven

Post by Grefven »

jag hade haft sömnproblem dagen innan uppstart. men någon fakta kan jag inte komma med.
paytax
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2006, 20:10
Location: Hofors, gästrikland

Post by paytax »

Nisse977 wrote:Bör jag kassera min nya topplockspackning om jag väljer att skruva av toppen och montera innerfjädrarna? Jag har inte kört motorn eller haft i någon olja eller kylvätska har bara dragit toppen till 82Nm med ARPen. Men det kanske pajar packningen eftersom den pressats samman en gång?

Jag hade tänkt lämna packningen på plats i styrningarna, och sen bara sätta tillbaka toppen och dra på nytt. Bra eller dåligt?


Är det en orginal packning skall du byta den mot en ny, för du har ju som du sa pressat den en gång redan.Jag skulle då inte chansa en orginal är ju inte jättedyr!
Paytax@hotmail.com
0735263996
Per Forsberg
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nisse977 wrote:Bör jag kassera min nya topplockspackning om jag väljer att skruva av toppen och montera innerfjädrarna? Jag har inte kört motorn eller haft i någon olja eller kylvätska har bara dragit toppen till 82Nm med ARPen. Men det kanske pajar packningen eftersom den pressats samman en gång?

Jag hade tänkt lämna packningen på plats i styrningarna, och sen bara sätta tillbaka toppen och dra på nytt. Bra eller dåligt?


Du behöver inte byta fjädrar för 7500-8000 rpm. Du har rätt setup.
Post Reply