Såg att det fanns nytt upplägg för ventilfjädrarna till M20 i webshoppen.
Steg 1 - Ny ytterfjäder som tillsammans med org innerfjäder ger 7000rpm / 11mm lyft
Steg 2 - Samma fjädrar som steg 1 men inkl Crmo retainers 7500rpm / 11mm lyft
Steg 3 - 24st ny fjädrar + retainers, ger 9000rpm / 13mm lyft.
Är de nya fjädrarna i steg 1 och 2 mjukare än era gamla enkelfjädrar eftersom man nu ska köra dem tillsammans med org innerfjädrar för att uppnå 7000 eller 7500rpm?
Jag ställer den frågan eftersom jag ENDAST har monterat era 1600kr ytterfjädrar i min topp tillsammans med Crmo retainers, och förväntar mig att det ska funka till 7500rpm
Nisse Järnet wrote:Bör man köra dubbelfjäder om man ska varva 8000? Har ju hårda enkelfjädrar nu och CrMo retainers.
Bäckis wrote:8000 är precis vad man kan köra med våra enkel. Du har väl Z45 då kan du använda original innerfjäder utan att det bottnar och då är det hur lugnt som helst.
Last edited by Nisse977 on 02 Mar 2009, 09:27, edited 1 time in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Vi har satt 7000rpm med original retainer för att inte folk ska varva mer och spräcka original.
Med original innerfjäder har vi satt det långt även där för att inte folks ska varva allt för mkt och åka med ventilflyt. Det klarar säkert minst 8000rpm.
Värsta kitet klarar säkert mer än 9000, men än en gång....
Jag kan ju skruva av toppen igen och ta isär för att sätta dit innerfjädrar också, men behöver jag inte det är jag glad, och det låter på dig som det inte bli några problem med 7500rpm med bara ytterfjädrar och Crmo monterade.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Nisse977 wrote:Jag kan ju skruva av toppen igen och ta isär för att sätta dit innerfjädrar också, men behöver jag inte det är jag glad, och det låter på dig som det inte bli några problem med 7500rpm med bara ytterfjädrar och Crmo monterade.
Du kan inte köra gammal tricket som används när man byter ventiltätningar på en bil med toppen på och smälla dit fjädrarna då? Så slipepr du ta av toppen tänkte jag.
Nä, haha! Jag har inga problem med att ta bort toppen och sätta dit innerfjädrarna också. Jag bara menar att om det klarar sig helt ok med enkla fjädrar och 7500rpm så skippar jag att sätta dit dem och spar några timmars onödigt arbete.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
airs wrote:Antar att man lär köra med steg3 fjädrarna med en Z58 kam till sugmotor och tänkt ligga på max 7500 i varv?
Ska du varva max 7500 så är det ingen fara så länge inte innerfjädern bottnar. Kolla vid montering. Våra innerfjädrar klarar mkt mer lyft.
Jag har Z45 turbokammen och ska sätta varvstoppet på 7500rpm och har som sagt inte monterat innefjädrarna, har bara PPFs ytterfjädrar + Crmo retainers.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Bör jag kassera min nya topplockspackning om jag väljer att skruva av toppen och montera innerfjädrarna? Jag har inte kört motorn eller haft i någon olja eller kylvätska har bara dragit toppen till 82Nm med ARPen. Men det kanske pajar packningen eftersom den pressats samman en gång?
Jag hade tänkt lämna packningen på plats i styrningarna, och sen bara sätta tillbaka toppen och dra på nytt. Bra eller dåligt?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Nisse977 wrote:Bör jag kassera min nya topplockspackning om jag väljer att skruva av toppen och montera innerfjädrarna? Jag har inte kört motorn eller haft i någon olja eller kylvätska har bara dragit toppen till 82Nm med ARPen. Men det kanske pajar packningen eftersom den pressats samman en gång?
Jag hade tänkt lämna packningen på plats i styrningarna, och sen bara sätta tillbaka toppen och dra på nytt. Bra eller dåligt?
Är det en orginal packning skall du byta den mot en ny, för du har ju som du sa pressat den en gång redan.Jag skulle då inte chansa en orginal är ju inte jättedyr!
Nisse977 wrote:Bör jag kassera min nya topplockspackning om jag väljer att skruva av toppen och montera innerfjädrarna? Jag har inte kört motorn eller haft i någon olja eller kylvätska har bara dragit toppen till 82Nm med ARPen. Men det kanske pajar packningen eftersom den pressats samman en gång?
Jag hade tänkt lämna packningen på plats i styrningarna, och sen bara sätta tillbaka toppen och dra på nytt. Bra eller dåligt?
Du behöver inte byta fjädrar för 7500-8000 rpm. Du har rätt setup.