Page 1 of 2
M50 kammar ?
Posted: 10 May 2006, 21:46
by Chris
Tänkte bara höra när det gäller kammarna till M50 motorn . .har hört att man kan sätta ditt insugskammen på avgassidan.. och att jag får ut mer efekt när man gör de.. stämmer detta ??
MVH CHRIS
Posted: 10 May 2006, 22:06
by Bmwandreas
Ja dubbla insug är bättre.
Men dom passar inte utan modifiering, samt nollningen av motorn stämmer inte.
Så man måste mäta sig till inställning av kammarna.
Posted: 10 May 2006, 22:27
by bmw_pelle
Jag kör (snart) med dubbla insugs kammar i min.
Det man måste modifiera är där dreven ska sitta. Jämför tjocklecken på insug och avgaskammen så ser du vad jag menar. Enkelt att stoppa upp i svarven. Det man måste göra är att svarva en dubb (om man nu inte har det redan) som man sätter i chucken (stavning?) och så dubbar man på andra sidan också.
Kom ihåg att bara byta ut kammen och inte hela kamaxelbryggan och överfallen. Du skall alltså använda original avgas bryggan!
Posted: 19 Jul 2006, 07:56
by fulingbusen
BMWandreas: Vad kör ni för inställning på kammarna i M50 turbo?
Posted: 27 Oct 2006, 14:55
by Ludde
ingen som provat o dra isär kammarna några garader? borde ge lite

man skulle ha en bromsbänk sen se var det ger mest effekt.
typ backa avgas 2-3 grader o dra fram insug 4-5 grader
Posted: 27 Oct 2006, 17:14
by fulingbusen
ja, det vore väldigt intressant!
Posted: 28 Oct 2006, 08:48
by Konny
jag kör med två insugs kammar och lite mer isär än org. funkar tok fint men dess värre kan jag inte säga hur skillnaden blev för jag drog isär dom lite på samma gång jag montera insugskammen på avgassidan

Posted: 28 Oct 2006, 10:18
by johankihl
Vet att Bäckis talade om att de gjort det på någon m50 de mappade för något år sedan och den blev det ganska stor skillnad på. Så ut och justera isär kammarna nu...
Posted: 28 Oct 2006, 16:20
by Insanity
När jag åkte orginal kammar hade jag dom alltid nästan fullt isär slagna.. Funkar kanon..
Posted: 30 Oct 2006, 14:55
by Ludde
okeej

hur mångra grader åt vardera håll då?
bäckis eller andreas borde ju kunna svara på det???
Insanity: du menar fullt, så mycke som går med orginal kamdrev?
asdf
Posted: 05 Feb 2010, 08:53
by aelget
Lite bilder och grejor på detta vore toppen !

Posted: 05 Feb 2010, 11:29
by Söderling
Det var ett tag sen ja gjorde det på min, men har för mig att ventilerna tog i kolvarna ganska snart. Lite gick att vrida isär dom iaf. Men detta är med orginal toppackning. Det är på den motorn ja körde med förra året i volvon.
Posted: 05 Feb 2010, 15:07
by Thörn
drar man isär för mycket blir det kass vackum, så mappar man med mapsensor blir det riktigt spännande på låglast vs tomgång

huh?!
Posted: 06 Feb 2010, 11:40
by aelget
Bilder på hur man ska svarva insugskammen vore bra...

Re: huh?!
Posted: 06 Feb 2010, 12:47
by fulingbusen
aelget wrote:Bilder på hur man ska svarva insugskammen vore bra...

Jämför dina kammar så förstår du
Posted: 06 Feb 2010, 14:16
by Hansa
2mm eller nått tror jag det är man ska ta bort!
Re: M50 kammar ?
Posted: 04 Apr 2011, 18:33
by Loordan
Har funderingar på att göra denna med min bil.nyrenoverad m50b25 med 3mm mls . T3/T4 med 360 lager. Ar.50 och avgashuset har ar63. Ca 1.3 bars ladd blir det.Extern wg . Är det värt att byta med tanke på en sån liten turbo jag har. Kommer det göra bra skillnad på bottenregistret? mvh Richard