Page 1 of 2
Vevhusventilations problem?
Posted: 11 Feb 2009, 13:54
by Zipen
Har lite problem med bilen.
Har upptäckt att motorn läcker olja när man kör. Har troligen hittat läckan,
höger om oljestickan ca 1dm på blocket.
Den läcker inte när den inte är igång, utan den börjar pressa ut olja efter en liten tids körning, när oljan blivit varm och de skapas tryck i motorn.
När man lyfter oljestickan ryker det rätt kraftigt.
Misstänker att det kan vara vevhusventilationen som är igen satt...?
Eller om ni har någon annan ide?
Tack för svaren.
Posted: 11 Feb 2009, 14:00
by pelko
Bygg så vevhusventilationen blir öppen och inte sluten som det är org. Har du M20?
Mvh
Posted: 11 Feb 2009, 16:12
by Zipen
Jag har öppen. (antar att utgången är öppningen i ventilkåpen)
Tänkte att de hade något med ventilationen att göra.
Edit:
Har vart ute och kollat närmare på de.
Det läcker runt ett rör som går upp från blocket till insugningsrörets undersida.
(typ av vevhusventilation?)
Tog lite kort på hur de ser ut.
Längst ner av röret med fjädern på mot blocket läcker de.
Där röret går upp till undersidan av insuget. röret går bara rakt upp.
Kollade lite på realoem.com och såg att de ska sitta en o-ring längs ner på
röret mot blocket.
Va fyller den för funktion?
De borde la annars bara vara att byta o-ringen, så de blir tätt igen.
Anledningen till att det ryker från stickan är nog för att de är lite olja i.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=10
Posted: 11 Feb 2009, 19:36
by Wärniss
Observera att det ska vara en o-ring uppe också.. Det såg inte bmw när jag beställde nytt rör.. men dom hade fel, det läckte som ett såll utan den övre..
Erik
Posted: 11 Feb 2009, 20:48
by Zipen
Wärniss wrote:Observera att det ska vara en o-ring uppe också.. Det såg inte bmw när jag beställde nytt rör.. men dom hade fel, det läckte som ett såll utan den övre..
Erik
Behöver jag köpa nytt rör oxå? inte bara o-ringen?
Vad har de för funktion ? o varför börjar det läcka?
Posted: 11 Feb 2009, 20:55
by Avvah
Har haft samma problem, tog lös allt rengjorde ytor och röret köpte nya o-ringar samt fjäder sedan funkade det utan en droppes spill.
Posted: 11 Feb 2009, 22:00
by Zipen
Kanon! blir att köpa nya o-ringar imån.
Har inte studerat så noga hur de sitter, då det är mörkt nu

De är
ju trångt, men måste man demontera insug?
Posted: 11 Feb 2009, 22:24
by Avvah
Jag har för mig att man måste göra det, och att det är svårt att få tillbaks röret utan att vara två eftersom det sitter en fjäderjävel där (: du har nog någon/ra timmars mek imorgon (:
Posted: 12 Feb 2009, 16:39
by paytax
jo man lär fan bort med det iaf lossa på det, den där gay fjädern kan göra att man tappar humöret

Posted: 12 Feb 2009, 17:29
by DALLO
det är bara till att plocka väck röret. tryck ner det och vinkla ut det, byt oringarna när du ska sätta dit det igen dra ihop fjädern med två små strips så är det jättelätt att få dit allt rätt igen.
Posted: 12 Feb 2009, 20:34
by Dahlstrom
Om du inte ska byta fjädern oxo så kan du trycka ner röret så gott det går, trä på de nya oringarna längst upp och sedan fortsätta neråt tills den sitter på plats. Gjorde så på en förut och det funkade
Posted: 13 Feb 2009, 18:54
by HQ_
det går att sätta dit röret om du tar av en halv mm längst upp utan att ta bort insuget sen som sagt ta två stripes o håll ihop fjäden med så är det löst sen. så gjorde ja funkar utmärkt!