Vevhusventilations problem?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Zipen
Posts: 240
Joined: 19 May 2008, 22:43
Location: Partille @ Göteborg

Vevhusventilations problem?

Post by Zipen »

Har lite problem med bilen.

Har upptäckt att motorn läcker olja när man kör. Har troligen hittat läckan,
höger om oljestickan ca 1dm på blocket.
Den läcker inte när den inte är igång, utan den börjar pressa ut olja efter en liten tids körning, när oljan blivit varm och de skapas tryck i motorn.
När man lyfter oljestickan ryker det rätt kraftigt.

Misstänker att det kan vara vevhusventilationen som är igen satt...?
Eller om ni har någon annan ide?

Tack för svaren.
Zip @ Anders
Bmw 525 Turbo
http://www.garaget.org/Zip
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Bygg så vevhusventilationen blir öppen och inte sluten som det är org. Har du M20?

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Zipen
Posts: 240
Joined: 19 May 2008, 22:43
Location: Partille @ Göteborg

Post by Zipen »

Jag har öppen. (antar att utgången är öppningen i ventilkåpen)
Tänkte att de hade något med ventilationen att göra.



Edit:

Har vart ute och kollat närmare på de.
Det läcker runt ett rör som går upp från blocket till insugningsrörets undersida.
(typ av vevhusventilation?)

Tog lite kort på hur de ser ut.

Längst ner av röret med fjädern på mot blocket läcker de.
Image

Där röret går upp till undersidan av insuget. röret går bara rakt upp.
Image

Kollade lite på realoem.com och såg att de ska sitta en o-ring längs ner på
röret mot blocket.
Va fyller den för funktion?
De borde la annars bara vara att byta o-ringen, så de blir tätt igen.

Anledningen till att det ryker från stickan är nog för att de är lite olja i.

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=10
Last edited by Zipen on 11 Feb 2009, 17:29, edited 2 times in total.
Zip @ Anders
Bmw 525 Turbo
http://www.garaget.org/Zip
User avatar
Wärniss
Posts: 412
Joined: 09 Aug 2006, 21:46
Location: Huddinge

Post by Wärniss »

Observera att det ska vara en o-ring uppe också.. Det såg inte bmw när jag beställde nytt rör.. men dom hade fel, det läckte som ett såll utan den övre..

Erik
Erik W

Bmw E30 327im 660Whp\770Nm
Zipen
Posts: 240
Joined: 19 May 2008, 22:43
Location: Partille @ Göteborg

Post by Zipen »

Wärniss wrote:Observera att det ska vara en o-ring uppe också.. Det såg inte bmw när jag beställde nytt rör.. men dom hade fel, det läckte som ett såll utan den övre..

Erik
Behöver jag köpa nytt rör oxå? inte bara o-ringen?
Vad har de för funktion ? o varför börjar det läcka?
Zip @ Anders
Bmw 525 Turbo
http://www.garaget.org/Zip
User avatar
Avvah
Posts: 884
Joined: 07 Nov 2006, 18:06
Location: Boden

Post by Avvah »

Har haft samma problem, tog lös allt rengjorde ytor och röret köpte nya o-ringar samt fjäder sedan funkade det utan en droppes spill.
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
Zipen
Posts: 240
Joined: 19 May 2008, 22:43
Location: Partille @ Göteborg

Post by Zipen »

Kanon! blir att köpa nya o-ringar imån.

Har inte studerat så noga hur de sitter, då det är mörkt nu :( De är
ju trångt, men måste man demontera insug?
Zip @ Anders
Bmw 525 Turbo
http://www.garaget.org/Zip
User avatar
Avvah
Posts: 884
Joined: 07 Nov 2006, 18:06
Location: Boden

Post by Avvah »

Jag har för mig att man måste göra det, och att det är svårt att få tillbaks röret utan att vara två eftersom det sitter en fjäderjävel där (: du har nog någon/ra timmars mek imorgon (:
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
paytax
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2006, 20:10
Location: Hofors, gästrikland

Post by paytax »

jo man lär fan bort med det iaf lossa på det, den där gay fjädern kan göra att man tappar humöret :lol:
Paytax@hotmail.com
0735263996
Per Forsberg
DALLO
Posts: 215
Joined: 22 Nov 2005, 14:10
Location: Bromölla

Post by DALLO »

det är bara till att plocka väck röret. tryck ner det och vinkla ut det, byt oringarna när du ska sätta dit det igen dra ihop fjädern med två små strips så är det jättelätt att få dit allt rätt igen.
MVH Daniel
0706-387649
http://www.sickboys.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flyinggrinders.se
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Om du inte ska byta fjädern oxo så kan du trycka ner röret så gott det går, trä på de nya oringarna längst upp och sedan fortsätta neråt tills den sitter på plats. Gjorde så på en förut och det funkade
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
HQ_
Posts: 435
Joined: 25 Mar 2007, 20:23
Location: Norrköping

Post by HQ_ »

det går att sätta dit röret om du tar av en halv mm längst upp utan att ta bort insuget sen som sagt ta två stripes o håll ihop fjäden med så är det löst sen. så gjorde ja funkar utmärkt!
//Oskar

Däckrök o Gatukök är livsstilen;)
Post Reply