Page 1 of 2
Delrin VS Powerflex
Posted: 05 Feb 2009, 13:27
by Brox
Skulle vilja höra lite från folk som har gått från exempelvis powerflex till delrin eller tvärtom i bakvagnen, om hur stor skillnaden är med ljud och "stumhet" ?
ös på med fakta!
Posted: 06 Feb 2009, 09:46
by Brox
ingen som kör med andra bussningar än orginal i bakvagnen?

Posted: 06 Feb 2009, 13:07
by Nisse977
Jag kör med delrin i framvagn (länkarmsbussningarna) och powerflex i bakvagnen, men den var sån när jag köpte den bortsett från att jag bytt från powerflex till delrin fram och testat att köra delrin till diffen.
Jag kan inte tänka mig att det skulle vibrera massa med delrin i bakvagnen? Det är bara diffen som låter mer om den är upphängd i delrin istället för gummi.
Stabil och fin är bilen i alla fall. Om man tex kör på ställ och släpper av och får fäste så brukar en standardbil med gummibussningar slänga å gunga lite i sidled, men det gör inte min bil, den är stum.
Posted: 06 Feb 2009, 13:49
by Brox
låter ju bra! men är fortfarande tveksam till vad man ska välja..
Posted: 06 Feb 2009, 14:30
by Nisse Järnet
Jag kör delrin i bakvagnen och det låter inte ett skit?

Funkar kalas! Excentriska powerflex fram och det funkar också kalas.
Posted: 06 Feb 2009, 15:35
by Brox
då blir det delrin! vart får man tag i bakre bärarmsbussningarna? såg att webshopens innehöll bara silentblocken?
Posted: 06 Feb 2009, 15:37
by Snekast
PMa bäckis eller bmwandreas.
Jag kör stumma i delrin i bakvagnen. Viner ju fint iaf. fast inte så störande.
Posted: 06 Feb 2009, 17:59
by Avvah
Jag har också delrin, funkar kalas och jag har inget ljud från bakvagnen, dock när jag bytte oirignalmotorkuddar mot delrin vart det resonans i bilen (: bottendelen var lite lätt obalanserad och sliten hehe. rekommenderar inte delrin till motorn om den inte är balaserad (:
Posted: 06 Feb 2009, 18:17
by M_power86
Avvah wrote:Jag har också delrin, funkar kalas och jag har inget ljud från bakvagnen, dock när jag bytte oirignalmotorkuddar mot delrin vart det resonans i bilen (: bottendelen var lite lätt obalanserad och sliten hehe. rekommenderar inte delrin till motorn om den inte är balaserad (:
Säger nog tvärtom där, åtmisntonde om man har en motor som går på alla burkar hehe, skämtåsido vi monterade delrinbussningar i bakvagn motor och växellåda på en e30 325:a och det vart klockrent, dock en lätt vibration från motorn vid nästan exakt 700rpm, men knäpptyst genom hela registret annars.
Motorn och hela drivlinan blir tokmycket taightare och jag skulle ju hällre lägga ut pengar på ett delrin bussningskitt till bakvagn och motorkuddar än ett trimchip till en sugmotor då det känns som man får ut minst 10hk till och en märkbart rappare motor på bara bussningsbyte.
Posted: 06 Feb 2009, 18:33
by Avvah
M_power86 wrote:
Säger nog tvärtom där, åtmisntonde om man har en motor som går på alla burkar hehe, skämtåsido vi monterade delrinbussningar i bakvagn motor och växellåda på en e30 325:a och det vart klockrent, dock en lätt vibration från motorn vid nästan exakt 700rpm, men knäpptyst genom hela registret annars.
Motorn och hela drivlinan blir tokmycket taightare och jag skulle ju hällre lägga ut pengar på ett delrin bussningskitt till bakvagn och motorkuddar än ett trimchip till en sugmotor då det känns som man får ut minst 10hk till och en märkbart rappare motor på bara bussningsbyte.
Fan va skumt, fick resonans i hela karossen (: hade ni delrin till vxl-låda också? inte för att det spelar så stor roll skulle jag tro men det hade jag iaf (:
Posted: 06 Feb 2009, 18:56
by Avvah
M_power86 wrote:
Säger nog tvärtom där, åtmisntonde om man har en motor som går på alla burkar hehe, skämtåsido vi monterade delrinbussningar i bakvagn motor och växellåda på en e30 325:a och det vart klockrent, dock en lätt vibration från motorn vid nästan exakt 700rpm, men knäpptyst genom hela registret annars.
Motorn och hela drivlinan blir tokmycket taightare och jag skulle ju hällre lägga ut pengar på ett delrin bussningskitt till bakvagn och motorkuddar än ett trimchip till en sugmotor då det känns som man får ut minst 10hk till och en märkbart rappare motor på bara bussningsbyte.
Fan va skumt, fick resonans i hela karossen (: hade ni delrin till vxl-låda också? inte för att det spelar så stor roll skulle jag tro men det hade jag iaf (:
Posted: 06 Feb 2009, 20:20
by Thörn
jag fick resonans när jag satte delrin i växellådan också, men annars inget större.
Posted: 06 Feb 2009, 23:50
by Avvah
Ska prova köra med vxl-låda och motor när den är balaserad annars byter jag till vanliga kuddar för lådan (:
Posted: 07 Feb 2009, 10:25
by Grefven
man ska undvika olika bussningar på låda och motor. det kan bli för mycket rörelse på ena stället jämfört med det andra och så kan det bli brott. vet personer med cossie som haft vanliga kuddar på lådan och stum motor för att det fanns teorier om att det skulle spara lådan men det blev tvärt om och blocket sprack vid motorfästen.
helt nya originalbussningar är fina grejor om man inte åker med vansinniga maskiner. det är först när man drar sönder originalkuddarna gång på gång man behöver nytt.
powerflex i hjulupphängningen vet jag några som spytt över på rejsa.nu. där de smulat sönder som snabbt på en dags bankörning och hållt på att tappa länkarmen. de gick tillbaka till original för att det skulle hålla.
Posted: 07 Feb 2009, 11:35
by Bäckis
Har kört stumt överallt, alltså Delrin. Inga vibarationer alls, men maskinerna har alltid varit balanserade.
Ang bussningar i bärarmarna så går det inte att sälja för hålen i länkarmarna är inte runda, så man måste ha en brotsch att köra ur hålen med efter att man pressat i dem.
Posted: 07 Feb 2009, 12:05
by Brox
såg att powerflexen är skitdyra också så det lutar mer åt delrin...
Tack för erfarenheten!

Posted: 08 Feb 2009, 13:08
by Nisse977
Jag har inga problem med mina powerflex i bakvagnen och hade inga problem när jag hade fram heller. Men smörjer man inte in dem med medföljande fett kanske det går åt skogen?
Jag körde förut med original motorkuddar. Detta gick inte alls bra ihop med bankörningen då de utsätts för höga sidokrafter, jag monterade nya, körde på 7 banträffar och så var ena kudden av och den andra nästan av.... Allt detta med en ca 200hk sugmotor....
Nu kör jag Volvo 240 rallykuddar som ser likadana ut men är mycket hårdare och billigare.
Till lådan sitter det originalkuddar.
Har funderat på delrin till både motor och låda, får se vad det blir...
Är det så att gummikuddar kan slitas av helt och hållet på en bil med hög effekt? Är det därför ni kör delrin eller är det bara bra med stum infästning?
Mvh