Delrin VS Powerflex
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Delrin VS Powerflex
Skulle vilja höra lite från folk som har gått från exempelvis powerflex till delrin eller tvärtom i bakvagnen, om hur stor skillnaden är med ljud och "stumhet" ?
ös på med fakta!
ös på med fakta!
Kristian Brozinic
________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
Jag kör med delrin i framvagn (länkarmsbussningarna) och powerflex i bakvagnen, men den var sån när jag köpte den bortsett från att jag bytt från powerflex till delrin fram och testat att köra delrin till diffen.
Jag kan inte tänka mig att det skulle vibrera massa med delrin i bakvagnen? Det är bara diffen som låter mer om den är upphängd i delrin istället för gummi.
Stabil och fin är bilen i alla fall. Om man tex kör på ställ och släpper av och får fäste så brukar en standardbil med gummibussningar slänga å gunga lite i sidled, men det gör inte min bil, den är stum.
Jag kan inte tänka mig att det skulle vibrera massa med delrin i bakvagnen? Det är bara diffen som låter mer om den är upphängd i delrin istället för gummi.
Stabil och fin är bilen i alla fall. Om man tex kör på ställ och släpper av och får fäste så brukar en standardbil med gummibussningar slänga å gunga lite i sidled, men det gör inte min bil, den är stum.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Jag har också delrin, funkar kalas och jag har inget ljud från bakvagnen, dock när jag bytte oirignalmotorkuddar mot delrin vart det resonans i bilen (: bottendelen var lite lätt obalanserad och sliten hehe. rekommenderar inte delrin till motorn om den inte är balaserad (:
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
Avvah wrote:Jag har också delrin, funkar kalas och jag har inget ljud från bakvagnen, dock när jag bytte oirignalmotorkuddar mot delrin vart det resonans i bilen (: bottendelen var lite lätt obalanserad och sliten hehe. rekommenderar inte delrin till motorn om den inte är balaserad (:
Säger nog tvärtom där, åtmisntonde om man har en motor som går på alla burkar hehe, skämtåsido vi monterade delrinbussningar i bakvagn motor och växellåda på en e30 325:a och det vart klockrent, dock en lätt vibration från motorn vid nästan exakt 700rpm, men knäpptyst genom hela registret annars.
Motorn och hela drivlinan blir tokmycket taightare och jag skulle ju hällre lägga ut pengar på ett delrin bussningskitt till bakvagn och motorkuddar än ett trimchip till en sugmotor då det känns som man får ut minst 10hk till och en märkbart rappare motor på bara bussningsbyte.
M_power86 wrote:
Säger nog tvärtom där, åtmisntonde om man har en motor som går på alla burkar hehe, skämtåsido vi monterade delrinbussningar i bakvagn motor och växellåda på en e30 325:a och det vart klockrent, dock en lätt vibration från motorn vid nästan exakt 700rpm, men knäpptyst genom hela registret annars.
Motorn och hela drivlinan blir tokmycket taightare och jag skulle ju hällre lägga ut pengar på ett delrin bussningskitt till bakvagn och motorkuddar än ett trimchip till en sugmotor då det känns som man får ut minst 10hk till och en märkbart rappare motor på bara bussningsbyte.
Fan va skumt, fick resonans i hela karossen (: hade ni delrin till vxl-låda också? inte för att det spelar så stor roll skulle jag tro men det hade jag iaf (:
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
M_power86 wrote:
Säger nog tvärtom där, åtmisntonde om man har en motor som går på alla burkar hehe, skämtåsido vi monterade delrinbussningar i bakvagn motor och växellåda på en e30 325:a och det vart klockrent, dock en lätt vibration från motorn vid nästan exakt 700rpm, men knäpptyst genom hela registret annars.
Motorn och hela drivlinan blir tokmycket taightare och jag skulle ju hällre lägga ut pengar på ett delrin bussningskitt till bakvagn och motorkuddar än ett trimchip till en sugmotor då det känns som man får ut minst 10hk till och en märkbart rappare motor på bara bussningsbyte.
Fan va skumt, fick resonans i hela karossen (: hade ni delrin till vxl-låda också? inte för att det spelar så stor roll skulle jag tro men det hade jag iaf (:
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
man ska undvika olika bussningar på låda och motor. det kan bli för mycket rörelse på ena stället jämfört med det andra och så kan det bli brott. vet personer med cossie som haft vanliga kuddar på lådan och stum motor för att det fanns teorier om att det skulle spara lådan men det blev tvärt om och blocket sprack vid motorfästen.
helt nya originalbussningar är fina grejor om man inte åker med vansinniga maskiner. det är först när man drar sönder originalkuddarna gång på gång man behöver nytt.
powerflex i hjulupphängningen vet jag några som spytt över på rejsa.nu. där de smulat sönder som snabbt på en dags bankörning och hållt på att tappa länkarmen. de gick tillbaka till original för att det skulle hålla.
helt nya originalbussningar är fina grejor om man inte åker med vansinniga maskiner. det är först när man drar sönder originalkuddarna gång på gång man behöver nytt.
powerflex i hjulupphängningen vet jag några som spytt över på rejsa.nu. där de smulat sönder som snabbt på en dags bankörning och hållt på att tappa länkarmen. de gick tillbaka till original för att det skulle hålla.
Har kört stumt överallt, alltså Delrin. Inga vibarationer alls, men maskinerna har alltid varit balanserade.
Ang bussningar i bärarmarna så går det inte att sälja för hålen i länkarmarna är inte runda, så man måste ha en brotsch att köra ur hålen med efter att man pressat i dem.
Ang bussningar i bärarmarna så går det inte att sälja för hålen i länkarmarna är inte runda, så man måste ha en brotsch att köra ur hålen med efter att man pressat i dem.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Jag har inga problem med mina powerflex i bakvagnen och hade inga problem när jag hade fram heller. Men smörjer man inte in dem med medföljande fett kanske det går åt skogen?
Jag körde förut med original motorkuddar. Detta gick inte alls bra ihop med bankörningen då de utsätts för höga sidokrafter, jag monterade nya, körde på 7 banträffar och så var ena kudden av och den andra nästan av.... Allt detta med en ca 200hk sugmotor....
Nu kör jag Volvo 240 rallykuddar som ser likadana ut men är mycket hårdare och billigare.
Till lådan sitter det originalkuddar.
Har funderat på delrin till både motor och låda, får se vad det blir...
Är det så att gummikuddar kan slitas av helt och hållet på en bil med hög effekt? Är det därför ni kör delrin eller är det bara bra med stum infästning?
Mvh
Jag körde förut med original motorkuddar. Detta gick inte alls bra ihop med bankörningen då de utsätts för höga sidokrafter, jag monterade nya, körde på 7 banträffar och så var ena kudden av och den andra nästan av.... Allt detta med en ca 200hk sugmotor....
Nu kör jag Volvo 240 rallykuddar som ser likadana ut men är mycket hårdare och billigare.
Till lådan sitter det originalkuddar.
Har funderat på delrin till både motor och låda, får se vad det blir...
Är det så att gummikuddar kan slitas av helt och hållet på en bil med hög effekt? Är det därför ni kör delrin eller är det bara bra med stum infästning?
Mvh
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen