Delrin VS Powerflex

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Brox
Posts: 967
Joined: 04 Dec 2005, 23:47
Location: Halmstad

Delrin VS Powerflex

Post by Brox »

Skulle vilja höra lite från folk som har gått från exempelvis powerflex till delrin eller tvärtom i bakvagnen, om hur stor skillnaden är med ljud och "stumhet" ?

ös på med fakta!
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
User avatar
Brox
Posts: 967
Joined: 04 Dec 2005, 23:47
Location: Halmstad

Post by Brox »

ingen som kör med andra bussningar än orginal i bakvagnen? :roll:
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Jag kör med delrin i framvagn (länkarmsbussningarna) och powerflex i bakvagnen, men den var sån när jag köpte den bortsett från att jag bytt från powerflex till delrin fram och testat att köra delrin till diffen.

Jag kan inte tänka mig att det skulle vibrera massa med delrin i bakvagnen? Det är bara diffen som låter mer om den är upphängd i delrin istället för gummi.

Stabil och fin är bilen i alla fall. Om man tex kör på ställ och släpper av och får fäste så brukar en standardbil med gummibussningar slänga å gunga lite i sidled, men det gör inte min bil, den är stum.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Brox
Posts: 967
Joined: 04 Dec 2005, 23:47
Location: Halmstad

Post by Brox »

låter ju bra! men är fortfarande tveksam till vad man ska välja..
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Jag kör delrin i bakvagnen och det låter inte ett skit? :) Funkar kalas! Excentriska powerflex fram och det funkar också kalas.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Brox
Posts: 967
Joined: 04 Dec 2005, 23:47
Location: Halmstad

Post by Brox »

då blir det delrin! vart får man tag i bakre bärarmsbussningarna? såg att webshopens innehöll bara silentblocken?
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

PMa bäckis eller bmwandreas.

Jag kör stumma i delrin i bakvagnen. Viner ju fint iaf. fast inte så störande.
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
Avvah
Posts: 884
Joined: 07 Nov 2006, 18:06
Location: Boden

Post by Avvah »

Jag har också delrin, funkar kalas och jag har inget ljud från bakvagnen, dock när jag bytte oirignalmotorkuddar mot delrin vart det resonans i bilen (: bottendelen var lite lätt obalanserad och sliten hehe. rekommenderar inte delrin till motorn om den inte är balaserad (:
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
User avatar
M_power86
Posts: 948
Joined: 14 Jan 2006, 21:20
Location: Eskilstuna

Post by M_power86 »

Avvah wrote:Jag har också delrin, funkar kalas och jag har inget ljud från bakvagnen, dock när jag bytte oirignalmotorkuddar mot delrin vart det resonans i bilen (: bottendelen var lite lätt obalanserad och sliten hehe. rekommenderar inte delrin till motorn om den inte är balaserad (:


Säger nog tvärtom där, åtmisntonde om man har en motor som går på alla burkar hehe, skämtåsido vi monterade delrinbussningar i bakvagn motor och växellåda på en e30 325:a och det vart klockrent, dock en lätt vibration från motorn vid nästan exakt 700rpm, men knäpptyst genom hela registret annars.

Motorn och hela drivlinan blir tokmycket taightare och jag skulle ju hällre lägga ut pengar på ett delrin bussningskitt till bakvagn och motorkuddar än ett trimchip till en sugmotor då det känns som man får ut minst 10hk till och en märkbart rappare motor på bara bussningsbyte.
User avatar
Avvah
Posts: 884
Joined: 07 Nov 2006, 18:06
Location: Boden

Post by Avvah »

M_power86 wrote:
Säger nog tvärtom där, åtmisntonde om man har en motor som går på alla burkar hehe, skämtåsido vi monterade delrinbussningar i bakvagn motor och växellåda på en e30 325:a och det vart klockrent, dock en lätt vibration från motorn vid nästan exakt 700rpm, men knäpptyst genom hela registret annars.

Motorn och hela drivlinan blir tokmycket taightare och jag skulle ju hällre lägga ut pengar på ett delrin bussningskitt till bakvagn och motorkuddar än ett trimchip till en sugmotor då det känns som man får ut minst 10hk till och en märkbart rappare motor på bara bussningsbyte.


Fan va skumt, fick resonans i hela karossen (: hade ni delrin till vxl-låda också? inte för att det spelar så stor roll skulle jag tro men det hade jag iaf (:
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
User avatar
Avvah
Posts: 884
Joined: 07 Nov 2006, 18:06
Location: Boden

Post by Avvah »

M_power86 wrote:
Säger nog tvärtom där, åtmisntonde om man har en motor som går på alla burkar hehe, skämtåsido vi monterade delrinbussningar i bakvagn motor och växellåda på en e30 325:a och det vart klockrent, dock en lätt vibration från motorn vid nästan exakt 700rpm, men knäpptyst genom hela registret annars.

Motorn och hela drivlinan blir tokmycket taightare och jag skulle ju hällre lägga ut pengar på ett delrin bussningskitt till bakvagn och motorkuddar än ett trimchip till en sugmotor då det känns som man får ut minst 10hk till och en märkbart rappare motor på bara bussningsbyte.


Fan va skumt, fick resonans i hela karossen (: hade ni delrin till vxl-låda också? inte för att det spelar så stor roll skulle jag tro men det hade jag iaf (:
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

jag fick resonans när jag satte delrin i växellådan också, men annars inget större.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Avvah
Posts: 884
Joined: 07 Nov 2006, 18:06
Location: Boden

Post by Avvah »

Ska prova köra med vxl-låda och motor när den är balaserad annars byter jag till vanliga kuddar för lådan (:
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
Grefven

Post by Grefven »

man ska undvika olika bussningar på låda och motor. det kan bli för mycket rörelse på ena stället jämfört med det andra och så kan det bli brott. vet personer med cossie som haft vanliga kuddar på lådan och stum motor för att det fanns teorier om att det skulle spara lådan men det blev tvärt om och blocket sprack vid motorfästen.


helt nya originalbussningar är fina grejor om man inte åker med vansinniga maskiner. det är först när man drar sönder originalkuddarna gång på gång man behöver nytt.

powerflex i hjulupphängningen vet jag några som spytt över på rejsa.nu. där de smulat sönder som snabbt på en dags bankörning och hållt på att tappa länkarmen. de gick tillbaka till original för att det skulle hålla.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Har kört stumt överallt, alltså Delrin. Inga vibarationer alls, men maskinerna har alltid varit balanserade.

Ang bussningar i bärarmarna så går det inte att sälja för hålen i länkarmarna är inte runda, så man måste ha en brotsch att köra ur hålen med efter att man pressat i dem.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Brox
Posts: 967
Joined: 04 Dec 2005, 23:47
Location: Halmstad

Post by Brox »

såg att powerflexen är skitdyra också så det lutar mer åt delrin...

Tack för erfarenheten! :wink:
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Jag har inga problem med mina powerflex i bakvagnen och hade inga problem när jag hade fram heller. Men smörjer man inte in dem med medföljande fett kanske det går åt skogen?

Jag körde förut med original motorkuddar. Detta gick inte alls bra ihop med bankörningen då de utsätts för höga sidokrafter, jag monterade nya, körde på 7 banträffar och så var ena kudden av och den andra nästan av.... Allt detta med en ca 200hk sugmotor....

Nu kör jag Volvo 240 rallykuddar som ser likadana ut men är mycket hårdare och billigare.
Till lådan sitter det originalkuddar.

Har funderat på delrin till både motor och låda, får se vad det blir...


Är det så att gummikuddar kan slitas av helt och hållet på en bil med hög effekt? Är det därför ni kör delrin eller är det bara bra med stum infästning?

Mvh
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Post Reply