Spinner vidare på en redan existerande tråd...
Först en liten summering så som jag förstått allt det här med alla olika slutväxlar till E30...
[-] Lilla E30 klumpen (aka 168 huset, 4 skruvar) : Satt i alla 316i-320i årsmodeller samt 323i upp till 09/84
[-] Stora E30 klumpen (aka 188 huset, 6 skruvar) : Satt i alla 325i, M3 årsmodeller samt 323i från 09/84 och uppåt
[-] Sen fanns en ännu större klump (aka 210 huset, 8 skruvar) som satt i diverse E28,E34,E32 modeller.
Sen verkar det som att de flesta slutväxlar kunde fås bromsade. Bara att se till att option #209 var med på utrustningslistan vilket betydde "Limited Slip Differential 25%".
Men finns det mer skillnader kring täcklock, ingående axel, medbringare och dylikt man skall tänka på?
Min slutväxel på min 323i E30 läcker tyvärr som ett såll vid ingående axeln. Den är tillverkad 01/1985 och har således den stora E30 klumpen (188) och är obromsad.
Tänkte byta ut den mot en som sitter på min 325i E30 (tillverkad 03/88) och denna är dessutom bromsad
Är det bolt-on? Inget att tänka på såsom medbringar, kardanaxel eller dylikt? Funderar lite på kardanaxeln, tittar man i ETK för 325i så blev kardanaxeln 6 mm längre plötsligt vid 06/88! Varför? Inget annat verkar ha ändrats?
Av någon anledning visar inte ETK bakväxeln för 323i modellen! Ingen aning varför... Så jag kan inte jämföra artikelnummer...