Tjena, tänkte att det skulle vara bra med en liten lista på vilka diffklumpar som passar på vilka bilar.
Samt hur det är med stora och små diffar och allt vad det heter.
Vilka diffar passar vilka bilar?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Vilka diffar passar vilka bilar?
Last edited by Mr EmCom on 30 Jan 2009, 22:54, edited 1 time in total.
David Levin
0736807188
Örebro
e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
0736807188
Örebro
e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
Vad jag vet så har 530 stora klumpen (210 klumpen) så då borde väll klumpar från 535, 7serien e32, och m5 passa?
Eller hur var det nu?
Angående andra klumpar så har jag för mig alla e28 upp till och med 528 har mellan klumpen (188) som även kallas för stora e30 klumpen.
plocka difflock och medbringarna så är den bara att dunka på e30
Lilla e30 klumpen hittar du på 316,318,320 och 323 till -85
323 85- tillsamamns med 325 och m3 e30 har stora klumpen (188)
Skulle något vara fel så äre bara att rätta till det
Mvh
//Ludde
Eller hur var det nu?

Angående andra klumpar så har jag för mig alla e28 upp till och med 528 har mellan klumpen (188) som även kallas för stora e30 klumpen.
plocka difflock och medbringarna så är den bara att dunka på e30
Lilla e30 klumpen hittar du på 316,318,320 och 323 till -85
323 85- tillsamamns med 325 och m3 e30 har stora klumpen (188)
Skulle något vara fel så äre bara att rätta till det

Mvh
//Ludde
Och det finns ingen logisk förklaring till vilka som är lammeldiffade och inte? Har hört att det fanns som extrautrustning till alla moddeler.Ludde_ wrote:Vad jag vet så har 530 stora klumpen (210 klumpen) så då borde väll klumpar från 535, 7serien e32, och m5 passa?
Eller hur var det nu?![]()
Angående andra klumpar så har jag för mig alla e28 upp till och med 528 har mellan klumpen (188) som även kallas för stora e30 klumpen.
plocka difflock och medbringarna så är den bara att dunka på e30
Lilla e30 klumpen hittar du på 316,318,320 och 323 till -85
323 85- tillsamamns med 325 och m3 e30 har stora klumpen (188)
Skulle något vara fel så äre bara att rätta till det![]()
Mvh
//Ludde
Min 528 turbo är lammeldiffad, men reservdels 528:an (samma årsmoddel) enhjular

David Levin
0736807188
Örebro
e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
0736807188
Örebro
e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Spinner vidare på en redan existerande tråd...
Först en liten summering så som jag förstått allt det här med alla olika slutväxlar till E30...
[-] Lilla E30 klumpen (aka 168 huset, 4 skruvar) : Satt i alla 316i-320i årsmodeller samt 323i upp till 09/84
[-] Stora E30 klumpen (aka 188 huset, 6 skruvar) : Satt i alla 325i, M3 årsmodeller samt 323i från 09/84 och uppåt
[-] Sen fanns en ännu större klump (aka 210 huset, 8 skruvar) som satt i diverse E28,E34,E32 modeller.
Sen verkar det som att de flesta slutväxlar kunde fås bromsade. Bara att se till att option #209 var med på utrustningslistan vilket betydde "Limited Slip Differential 25%".
Men finns det mer skillnader kring täcklock, ingående axel, medbringare och dylikt man skall tänka på?
Min slutväxel på min 323i E30 läcker tyvärr som ett såll vid ingående axeln. Den är tillverkad 01/1985 och har således den stora E30 klumpen (188) och är obromsad.
Tänkte byta ut den mot en som sitter på min 325i E30 (tillverkad 03/88) och denna är dessutom bromsad
Är det bolt-on? Inget att tänka på såsom medbringar, kardanaxel eller dylikt? Funderar lite på kardanaxeln, tittar man i ETK för 325i så blev kardanaxeln 6 mm längre plötsligt vid 06/88! Varför? Inget annat verkar ha ändrats?
Av någon anledning visar inte ETK bakväxeln för 323i modellen! Ingen aning varför... Så jag kan inte jämföra artikelnummer...
Först en liten summering så som jag förstått allt det här med alla olika slutväxlar till E30...
[-] Lilla E30 klumpen (aka 168 huset, 4 skruvar) : Satt i alla 316i-320i årsmodeller samt 323i upp till 09/84
[-] Stora E30 klumpen (aka 188 huset, 6 skruvar) : Satt i alla 325i, M3 årsmodeller samt 323i från 09/84 och uppåt
[-] Sen fanns en ännu större klump (aka 210 huset, 8 skruvar) som satt i diverse E28,E34,E32 modeller.
Sen verkar det som att de flesta slutväxlar kunde fås bromsade. Bara att se till att option #209 var med på utrustningslistan vilket betydde "Limited Slip Differential 25%".
Men finns det mer skillnader kring täcklock, ingående axel, medbringare och dylikt man skall tänka på?
Min slutväxel på min 323i E30 läcker tyvärr som ett såll vid ingående axeln. Den är tillverkad 01/1985 och har således den stora E30 klumpen (188) och är obromsad.
Tänkte byta ut den mot en som sitter på min 325i E30 (tillverkad 03/88) och denna är dessutom bromsad

Är det bolt-on? Inget att tänka på såsom medbringar, kardanaxel eller dylikt? Funderar lite på kardanaxeln, tittar man i ETK för 325i så blev kardanaxeln 6 mm längre plötsligt vid 06/88! Varför? Inget annat verkar ha ändrats?
Av någon anledning visar inte ETK bakväxeln för 323i modellen! Ingen aning varför... Så jag kan inte jämföra artikelnummer...