Bmw M3E30 Turbo fd Jocke Sahlins dräpare

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Bmw M3E30 Turbo fd Jocke Sahlins dräpare

Post by Vision79 »

"Räserbilen" som polaren äger, köptes lös av Jocke Sahlin hösten/vintern 2004 om jag inte minns fel..han skulle sälja "skiten" så Mange nappade!

Bilen hade då gått 9.33@402m med Sellholms seq låda. (lådan är f ö till salu just nu om ngn är intresserad?)

Bästa topspeeden med Mange 239-242km/h och bästa et senast den gick 9.6

Bilen såg då oxå ut så här:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Lite gammal info jag skrev på Zandlådan 2006:

Supersnabba fakta:

Bil: BMW M3 1988.
Ägare: Magnus Hammarström. (Då Jocke Sahlin)
Motor: BMW S14 2,3-liters rak fyrcylindrig.

Blocket modifierat med oljesprutade kolvar och oringar mot toppen
Verdi stålstakar, Wössner kolvar & ringar , 8:5:1 kompressionsförhållande, Köhler lager , Evo 3 DTM oljepump , modifierat tråg med oljeretur, stödgördel för ramlager överfallen.

Toppen portad av Grottis (RIP) inklusive sätesjobb och förbränningsrum. Orginal insugnings ventiler , MotorNord 32,5mm avgasventiler , Special ventilfjädrar xtra hårda (glömt fabrikat..men DYRA!) , Dr Schrick kamaxlar från MotorNord , hemgjord kamdriving , special gjord sträckare , modifierad topppackning , Grenrör under utveckling av PeterG. Turboaggregat från SL Turbo/Innovative 66,2 inlopp , 10-bladig incorneaxel, A/R 1.0,Q-trim. HKS 60-millimeter wastegate,4" downpipe , tryckrör i 2,5" rostfritt. TPS laddluftkylare , GReddy dumpventil , nedkapapat plenum med orginal insug och spjäll , Grottisportat. MSD 6-håls 900cc-spridare , orginal fuelrail med upp kapad gavel för AN8-anslutning, SX-regulator. 1/2-tums alu bränslerör , dubbla bosch 044 bränslepumpar, fuelcell,4:a bar grundsbränsletryck. MBE 941 Motorstyrsystem,kabelhärva från Opel/Vauxhall BTCC, GM tändspole,NGK 9 Racing-tändstift,tändkablar med rostfri kärna. MAP-sensor,elektronisk laddtryckstyrning,launchcontrol,shiftlight och shortshift. Kylux 3-radig vattenkylare med SPAL-fläkt, Audi A8 oljekylare Motul 15W/60 LeMans motorolja,Motul Inugel kylvätska , VP CSP Race Bränsle.

Effekt:

746hk LÅST effekt vid 8000 rpm och 1,83 bar laddtryck , max vridmoment 738,9 NM vid 4,150 rpm och 2,18 bar laddtryck.

Transmission:

Orginal svänghjul , 2-skivig 184-millimeters Sachs Motorsport koppling för 1150Nm. 6-petad getrag låda från BMW M5 , kardanaxel från Scania lastbil , SFI-godkänd sprängmatta.

Bakaxel:

E28 klump med M5 innehåll, spole från Magnum racing 3,91:1 slutväxel. Sellholm drivaxlar som vrider sig upp till 2 varv.

Chassie:


Orginal hjulupphängning med racingben från Sellholms fram och bak , fullt justerbara dämpare från Bilstein , BMW Motorsport bussningar m.m

Bromsar:

ORGINAL

Fälgar:

ATS DTM 9,5X18 tum bak och 8x18 tum fram
8x15 & 5x15 på Strippen M/T

Däck:

Kuhmo MX 265/35-18 bak och 225/40/18 fram
M/T Dragslicks på strippen fram och bak

Kaross:

Kolfiber tak
Kolfiber huv
Kolfiber baklucka
DTM speglar

Uppkapad stötfångare fram

Lack:

Hammarström Edition ;)

Inredning:

Sparcostolar , 6-punkts bälten , 6-punkts Gussbur godkänd till ET 7,50 , orginal flockad bräda med 5" varvräknare och shiftlight , flockad inredning.
Sellholm pedalställ och hydralisk handbroms.

Vikt: 1200kg ?

Prestanda:

Bästa ET: 9,87 sekunder , högsta toppfart 236km/h
bästa 60-fot: 1.4x


Sedan dess har den stått över 2 säsonger 2007 och 2008...2009 SKA den ut igen!

Just NU ser det ut så här i garaget:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Nytt för 2009 är:

Mer kolfiber
Plastdörrar
Omgjord/uppflyttad bakvagn
EVO3 skärmbreddning bak
Nytt grenrör i 48mm rör
Ny DP
Större dragslicks
Stöddigare stödgördel
Nybyggd bottendel med fräscha JE kolvar och Verdi stakar m.m
74-76mm CT turbo med keramiska lager och MX turbin (ej bestämt spec)
Ny mappning om vi kommer in i "hemliga" boxen


Fyller på med info och bilder när det uppdateras.


Mål 1 2009 = minst 9.33@402m ;) (Jocke Sahlins personbästa med bilen)
Mål 2 2009 = 8.99@402m ;)
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

stygg kärra.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Jävligt manligt!

Vad säger expertpanelen angående bortkapningen av hjulhus fram? Det är ju ett smidigt sätt att få gött om plats och det funkar ju bevisligen för massvis med vrid?

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

pelko wrote:Jävligt manligt!

Vad säger expertpanelen angående bortkapningen av hjulhus fram? Det är ju ett smidigt sätt att få gött om plats och det funkar ju bevisligen för massvis med vrid?

Mvh Mathias
på en dragracing bil JA...annars NEJ ..tycker jag iaf :)
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

riktigt coolt, faller mig extra i smaken för att det fortfarande inte är utbytt till rör och grejer i front osv.. även att det är bmw bakvagn och manuell växellåda..

SKIT COOL KÄRRA!!! I mina ögon ÄR det här en gatbil, oavsett vad bilsportbilprovningen säger om lättad kaross + modifierade hjulhus osv.. Att det prickar in på för många punkter..

KÖR HÅRT, blir en ära att få pisk av den där på strippen i sommar 8)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

hehe så ni har åxå gått över till widebody nu;)
hur se planerna ut för -09 med modds och et?
f.ö. har den blivit mkt fetare efter sahlin sålde den..
mvh
Dinan2.5
Posts: 46
Joined: 09 Dec 2005, 08:36
Location: Eugene USA

Post by Dinan2.5 »

Varför ska Sellholm lådan bort, om man får fråga?
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Fear This wrote:hehe så ni har åxå gått över till widebody nu;)
hur se planerna ut för -09 med modds och et?
f.ö. har den blivit mkt fetare efter sahlin sålde den..
mvh
"Nytt för 2009 är:

Mer kolfiber
Plastdörrar
Omgjord/uppflyttad bakvagn
EVO3 skärmbreddning bak
Nytt grenrör i 48mm rör
Ny DP
Större dragslicks
Stöddigare stödgördel
Nybyggd bottendel med fräscha JE kolvar och Verdi stakar m.m
74-76mm CT turbo med keramiska lager och MX turbin (ej bestämt spec)
Ny mappning om vi kommer in i "hemliga" boxen


Fyller på med info och bilder när det uppdateras.


Mål 1 2009 = minst 9.33@402m (Jocke Sahlins personbästa med bilen)
Mål 2 2009 = 8.99@402m "



?? :D
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Dinan2.5 wrote:Varför ska Sellholm lådan bort, om man får fråga?
Jaa..ska Jocke fortsätta med bilen lär han försöka anpassa sig lite till den nya klassen och försöka hålla sig i 7sek segmentet vilket troligast är omöjligt med den setupen idag så en ny Liberty låda mer anpassad för dragracing..nu pratar vi alltså om Jocke Sahlin med den grå/oranga (fd röda) Z3 turbon Image


Mange kommer åka med H-mönstrad std låda.
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

härligt bygge!
och tur att han har målat om den för den såg förjävlig ut i den där röda färgen tycker jag!!!

vad är syftet med att byta ut sellholmarn till en vanlig h-mönstrad btw?
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

robbz wrote:härligt bygge!
och tur att han har målat om den för den såg förjävlig ut i den där röda färgen tycker jag!!!

vad är syftet med att byta ut sellholmarn till en vanlig h-mönstrad btw?
/mvh
Har aldrig suttit en sellholm i den så länge Magnus haft den...det är Jocke som haft den lådan i sina bilar men som nu ska byta till en liberty
Jørg1e30
Posts: 861
Joined: 10 Oct 2006, 20:25
Location: Norge

Post by Jørg1e30 »

Synd og ødelegge en org m3 slik. Hadde det vert en vanlig e30 så hade det vert ok..En m3 er en banebil ikke en ren drag bil.(min mening)
JAAS-performance
hartge
Posts: 1491
Joined: 22 Nov 2005, 20:34
Location: Åtvidaberg

Post by hartge »

Jørg1e30 wrote:Synd og ødelegge en org m3 slik. Hadde det vert en vanlig e30 så hade det vert ok..En m3 er en banebil ikke en ren drag bil.(min mening)
kan hålla med dig där ........men lite fräck e den iaf
bmw 530d -10
BMW 320 -89


pierre rosenholtz
Backsippevägen 1
59732 Åtvidaberg
0762949524
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

hehe av nån anledning så missade ja -09 planerna :roll:
men störtfet är den iaf, lycka till=)
User avatar
bumsen
Posts: 176
Joined: 22 Jan 2006, 10:31
Location: Jönköping

Post by bumsen »

Den här bilen är så clean. Keep up the good work
TurboPower!!!!!
Hammarström
Posts: 14
Joined: 28 Sep 2008, 14:04

Post by Hammarström »

Härligt att se att det är på G.
Ser lovande ut med all kolfiber,Vad väger kärran?
Ses på banorna i sommar. :D
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Hammarström wrote:Härligt att se att det är på G.
Ser lovande ut med all kolfiber,Vad väger kärran?
Ses på banorna i sommar. :D
Under 1100 med chaufför (120kg+) på startplattan 2006...

Nu är det plastdörrar samt ytterligare lättning :D
Post Reply