Bmw E30 318i turbo M10B18 (Uppdaterad!)
Posted: 03 May 2006, 02:53
Hallå!
hittade mycke roliga å snygga byggen här..
verkar ju som den vanligaste motorn som man klämmer dit en snurra på är den gamla hederliga m20b25an.. tänkte att jag kunde lägga ut lite info om den lille rackarn jag själv håller på med..
Uppdaterade spec:
Motor:
M10B18 -86
renoverat block, ramlager, vevlager,
packningar, oljepump, vattenpump m.m.
honade cylinderlopp, toppdeckad, o-ringad,
lätt svarvade orginalkolvar, orginal stakar..
nya vippor, vippaxlar, 280gr Shrick kam (till sugmotor)
frästa förbränningsrum (62ml), matchportat orginalinsug, med gasspjälls adapter och 70mm gasspjäll. 525cc mds spridare och 3 bars Btr..
70mm aluminium tryckrör och medium stor IC (500hk)
Turbon är numera en T04B (kördes 2007 med td04-13c)
Eget tillverkat grenrör med uttag för extern wastegate (50mm HKS-kopia)
och T3 fläns
3" hela vägen från turbon
Kylaren kommer från en bmw 850 (sägs det iaf) får precis plats mellan rambenen
Spal 283mm tryckande elfläkt framför kylaren.
19raders oljekylare med egentillverkad oljefilter förflyttare (ej inkopplad än)
Styrsystemet är VEMS
Kaross:
E30 320i -84
Bakvagn med stora diffen från -89 325
Rostlagad på de klassiska e30 ställena, blästrat, zinkat
och lackerat motorutrymme
Blästrad å zinkad framvagn med nya bussningar
35mm säkningsats runtom (lesjöfors)
Bilstein stötdämpare runtom
Powerflex bussningar, bakvagn + krängningshämmare
Blästrad å lackerad bakvagn
Stålomspunna bromsslangar, nya zinkade bromsskivor runtom
Nya bromsrör m.m...
Drivlina:
240mm svänghjul från M30B35
5-växlad Getrag 265 från M535i
4 pucks 225mm sinterlamell med stelt centrum (m20)
Orginal tryckplatta från M30B35
Egengjord shortshift med fina, distinkta lägen
Interiör:
Rensad från golvmatta och asfaltmattor
Momo race ratt, knopp, pedaler
Autogauge laddtryck, oljetryck i A-stolpe
Autogauge oljetemp, volt samt display till VEMS i friskluft intaget
Shiftlight, vita mätartavlor, och silverlackade plast detaljer
ajja, vart lite mycke text kanske! har
dock inte tagi me allt, men så är det iaf..
kördes i sommras å höstas som sagt med ett garrett td04-13c, var i minsta laget men funkade helt okej.. laddade 0,75-0,8
I år ska den mappas till ca 1,2-1,3bar och finliras lite bättre..
kommer förhoppningsvis hålla och gå tillfredsställade
effektsiffran vågar jag inte sia om, men den kommer nog bli bromsad när den känns färdig iaf..

hittade mycke roliga å snygga byggen här..
verkar ju som den vanligaste motorn som man klämmer dit en snurra på är den gamla hederliga m20b25an.. tänkte att jag kunde lägga ut lite info om den lille rackarn jag själv håller på med..

Uppdaterade spec:
Motor:
M10B18 -86
renoverat block, ramlager, vevlager,
packningar, oljepump, vattenpump m.m.
honade cylinderlopp, toppdeckad, o-ringad,
lätt svarvade orginalkolvar, orginal stakar..
nya vippor, vippaxlar, 280gr Shrick kam (till sugmotor)
frästa förbränningsrum (62ml), matchportat orginalinsug, med gasspjälls adapter och 70mm gasspjäll. 525cc mds spridare och 3 bars Btr..
70mm aluminium tryckrör och medium stor IC (500hk)
Turbon är numera en T04B (kördes 2007 med td04-13c)
Eget tillverkat grenrör med uttag för extern wastegate (50mm HKS-kopia)
och T3 fläns
3" hela vägen från turbon
Kylaren kommer från en bmw 850 (sägs det iaf) får precis plats mellan rambenen

Spal 283mm tryckande elfläkt framför kylaren.
19raders oljekylare med egentillverkad oljefilter förflyttare (ej inkopplad än)
Styrsystemet är VEMS

Kaross:
E30 320i -84
Bakvagn med stora diffen från -89 325
Rostlagad på de klassiska e30 ställena, blästrat, zinkat
och lackerat motorutrymme
Blästrad å zinkad framvagn med nya bussningar
35mm säkningsats runtom (lesjöfors)
Bilstein stötdämpare runtom
Powerflex bussningar, bakvagn + krängningshämmare
Blästrad å lackerad bakvagn
Stålomspunna bromsslangar, nya zinkade bromsskivor runtom
Nya bromsrör m.m...
Drivlina:
240mm svänghjul från M30B35
5-växlad Getrag 265 från M535i
4 pucks 225mm sinterlamell med stelt centrum (m20)
Orginal tryckplatta från M30B35
Egengjord shortshift med fina, distinkta lägen

Interiör:
Rensad från golvmatta och asfaltmattor
Momo race ratt, knopp, pedaler
Autogauge laddtryck, oljetryck i A-stolpe
Autogauge oljetemp, volt samt display till VEMS i friskluft intaget
Shiftlight, vita mätartavlor, och silverlackade plast detaljer

ajja, vart lite mycke text kanske! har
dock inte tagi me allt, men så är det iaf..

kördes i sommras å höstas som sagt med ett garrett td04-13c, var i minsta laget men funkade helt okej.. laddade 0,75-0,8
I år ska den mappas till ca 1,2-1,3bar och finliras lite bättre..
kommer förhoppningsvis hålla och gå tillfredsställade

effektsiffran vågar jag inte sia om, men den kommer nog bli bromsad när den känns färdig iaf..
