Bmw E30 318i turbo M10B18 (Uppdaterad!)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- lord_nordkvist
- Posts: 43
- Joined: 03 May 2006, 01:52
- Location: Lit/Östersund
Bmw E30 318i turbo M10B18 (Uppdaterad!)
Hallå!
hittade mycke roliga å snygga byggen här..
verkar ju som den vanligaste motorn som man klämmer dit en snurra på är den gamla hederliga m20b25an.. tänkte att jag kunde lägga ut lite info om den lille rackarn jag själv håller på med..
Uppdaterade spec:
Motor:
M10B18 -86
renoverat block, ramlager, vevlager,
packningar, oljepump, vattenpump m.m.
honade cylinderlopp, toppdeckad, o-ringad,
lätt svarvade orginalkolvar, orginal stakar..
nya vippor, vippaxlar, 280gr Shrick kam (till sugmotor)
frästa förbränningsrum (62ml), matchportat orginalinsug, med gasspjälls adapter och 70mm gasspjäll. 525cc mds spridare och 3 bars Btr..
70mm aluminium tryckrör och medium stor IC (500hk)
Turbon är numera en T04B (kördes 2007 med td04-13c)
Eget tillverkat grenrör med uttag för extern wastegate (50mm HKS-kopia)
och T3 fläns
3" hela vägen från turbon
Kylaren kommer från en bmw 850 (sägs det iaf) får precis plats mellan rambenen
Spal 283mm tryckande elfläkt framför kylaren.
19raders oljekylare med egentillverkad oljefilter förflyttare (ej inkopplad än)
Styrsystemet är VEMS
Kaross:
E30 320i -84
Bakvagn med stora diffen från -89 325
Rostlagad på de klassiska e30 ställena, blästrat, zinkat
och lackerat motorutrymme
Blästrad å zinkad framvagn med nya bussningar
35mm säkningsats runtom (lesjöfors)
Bilstein stötdämpare runtom
Powerflex bussningar, bakvagn + krängningshämmare
Blästrad å lackerad bakvagn
Stålomspunna bromsslangar, nya zinkade bromsskivor runtom
Nya bromsrör m.m...
Drivlina:
240mm svänghjul från M30B35
5-växlad Getrag 265 från M535i
4 pucks 225mm sinterlamell med stelt centrum (m20)
Orginal tryckplatta från M30B35
Egengjord shortshift med fina, distinkta lägen
Interiör:
Rensad från golvmatta och asfaltmattor
Momo race ratt, knopp, pedaler
Autogauge laddtryck, oljetryck i A-stolpe
Autogauge oljetemp, volt samt display till VEMS i friskluft intaget
Shiftlight, vita mätartavlor, och silverlackade plast detaljer
ajja, vart lite mycke text kanske! har
dock inte tagi me allt, men så är det iaf..
kördes i sommras å höstas som sagt med ett garrett td04-13c, var i minsta laget men funkade helt okej.. laddade 0,75-0,8
I år ska den mappas till ca 1,2-1,3bar och finliras lite bättre..
kommer förhoppningsvis hålla och gå tillfredsställade
effektsiffran vågar jag inte sia om, men den kommer nog bli bromsad när den känns färdig iaf..
hittade mycke roliga å snygga byggen här..
verkar ju som den vanligaste motorn som man klämmer dit en snurra på är den gamla hederliga m20b25an.. tänkte att jag kunde lägga ut lite info om den lille rackarn jag själv håller på med..
Uppdaterade spec:
Motor:
M10B18 -86
renoverat block, ramlager, vevlager,
packningar, oljepump, vattenpump m.m.
honade cylinderlopp, toppdeckad, o-ringad,
lätt svarvade orginalkolvar, orginal stakar..
nya vippor, vippaxlar, 280gr Shrick kam (till sugmotor)
frästa förbränningsrum (62ml), matchportat orginalinsug, med gasspjälls adapter och 70mm gasspjäll. 525cc mds spridare och 3 bars Btr..
70mm aluminium tryckrör och medium stor IC (500hk)
Turbon är numera en T04B (kördes 2007 med td04-13c)
Eget tillverkat grenrör med uttag för extern wastegate (50mm HKS-kopia)
och T3 fläns
3" hela vägen från turbon
Kylaren kommer från en bmw 850 (sägs det iaf) får precis plats mellan rambenen
Spal 283mm tryckande elfläkt framför kylaren.
19raders oljekylare med egentillverkad oljefilter förflyttare (ej inkopplad än)
Styrsystemet är VEMS
Kaross:
E30 320i -84
Bakvagn med stora diffen från -89 325
Rostlagad på de klassiska e30 ställena, blästrat, zinkat
och lackerat motorutrymme
Blästrad å zinkad framvagn med nya bussningar
35mm säkningsats runtom (lesjöfors)
Bilstein stötdämpare runtom
Powerflex bussningar, bakvagn + krängningshämmare
Blästrad å lackerad bakvagn
Stålomspunna bromsslangar, nya zinkade bromsskivor runtom
Nya bromsrör m.m...
Drivlina:
240mm svänghjul från M30B35
5-växlad Getrag 265 från M535i
4 pucks 225mm sinterlamell med stelt centrum (m20)
Orginal tryckplatta från M30B35
Egengjord shortshift med fina, distinkta lägen
Interiör:
Rensad från golvmatta och asfaltmattor
Momo race ratt, knopp, pedaler
Autogauge laddtryck, oljetryck i A-stolpe
Autogauge oljetemp, volt samt display till VEMS i friskluft intaget
Shiftlight, vita mätartavlor, och silverlackade plast detaljer
ajja, vart lite mycke text kanske! har
dock inte tagi me allt, men så är det iaf..
kördes i sommras å höstas som sagt med ett garrett td04-13c, var i minsta laget men funkade helt okej.. laddade 0,75-0,8
I år ska den mappas till ca 1,2-1,3bar och finliras lite bättre..
kommer förhoppningsvis hålla och gå tillfredsställade
effektsiffran vågar jag inte sia om, men den kommer nog bli bromsad när den känns färdig iaf..
Last edited by lord_nordkvist on 07 Mar 2008, 23:09, edited 2 times in total.
- lord_nordkvist
- Posts: 43
- Joined: 03 May 2006, 01:52
- Location: Lit/Östersund
- lord_nordkvist
- Posts: 43
- Joined: 03 May 2006, 01:52
- Location: Lit/Östersund
hehe jasså din tjyv, du dängde upp bilderna endå..
nej såsant.. specen har blivit ändrade, en hel del tillåme
förhoppningsvis ska det ju bli en gullig liten gatbil, är lite småkrafs kvar bara..
förhoppningsvis ska man väl kunna hänga av nån gammal avdankad 320 eller nåt med den iaf när den är färdig
nej såsant.. specen har blivit ändrade, en hel del tillåme
förhoppningsvis ska det ju bli en gullig liten gatbil, är lite småkrafs kvar bara..
förhoppningsvis ska man väl kunna hänga av nån gammal avdankad 320 eller nåt med den iaf när den är färdig
- lord_nordkvist
- Posts: 43
- Joined: 03 May 2006, 01:52
- Location: Lit/Östersund
ojfan, de va ju riktigt länge sen ja la in dom specen såg ja nu
motorn har iaf fått frästa förbränningsrum (62ml), dr. shrick 280gr kam, nya vippor, hårdare shrick fjädrar, matchportat insug, o-ringat, honat, alla lager packboxar, kolvringar, svarvade kolvar m.m.
gasspjälls adapter för de lite större gasspjället från m20b25an, saab turbo spridare,
ett halvhyffsat extraktor (t3 och intern waste), egengjort oljefilterförflyttare med 19raders oljekyl i fronten, spal 283mm elfläkt, medium intercooler (som alla säljer nuförtiden) 70mm alu tryckrör, kkk k27 turbo (som borde landa vilken dag som helst i brevlådan)
3" hela vägen med simons burk, svänghjul från m30 lätt avsvarvat, 228mm 4pucks sinter och ny orginal tryckplatta från m30..
kardan från 528 e12 om jag inte missminner mig, samt getraglåda (262 lr 265?) med shortshift..
ja det är väl egentligen lite kort dom nya specen iaf..
om allt går enligt plan så skaju även ett vems sprut snart monteras, ska onekligen bli intressant.. ville inte riktigt gå som folk med orginalsprutet längre
men evo kittet blev det inge av tillslut, det får åka på nästa år, likaså en seriösare lack.. nu lutar det åt sprayburk, bara för att komma ut på vägarna i sommar..
dessutom är karossen mer eller mindre ombyggd till en 88- då hela bakpartit byttes ut (med nya bakljusen), nya krockbalkarna monterats, nya framljusen, e36 sidoblinkers, allt med tillhörande kontakter överallt givetvis
men som sagt.. lite pyssel kvar än..
motorn har iaf fått frästa förbränningsrum (62ml), dr. shrick 280gr kam, nya vippor, hårdare shrick fjädrar, matchportat insug, o-ringat, honat, alla lager packboxar, kolvringar, svarvade kolvar m.m.
gasspjälls adapter för de lite större gasspjället från m20b25an, saab turbo spridare,
ett halvhyffsat extraktor (t3 och intern waste), egengjort oljefilterförflyttare med 19raders oljekyl i fronten, spal 283mm elfläkt, medium intercooler (som alla säljer nuförtiden) 70mm alu tryckrör, kkk k27 turbo (som borde landa vilken dag som helst i brevlådan)
3" hela vägen med simons burk, svänghjul från m30 lätt avsvarvat, 228mm 4pucks sinter och ny orginal tryckplatta från m30..
kardan från 528 e12 om jag inte missminner mig, samt getraglåda (262 lr 265?) med shortshift..
ja det är väl egentligen lite kort dom nya specen iaf..
om allt går enligt plan så skaju även ett vems sprut snart monteras, ska onekligen bli intressant.. ville inte riktigt gå som folk med orginalsprutet längre
men evo kittet blev det inge av tillslut, det får åka på nästa år, likaså en seriösare lack.. nu lutar det åt sprayburk, bara för att komma ut på vägarna i sommar..
dessutom är karossen mer eller mindre ombyggd till en 88- då hela bakpartit byttes ut (med nya bakljusen), nya krockbalkarna monterats, nya framljusen, e36 sidoblinkers, allt med tillhörande kontakter överallt givetvis
men som sagt.. lite pyssel kvar än..
- lord_nordkvist
- Posts: 43
- Joined: 03 May 2006, 01:52
- Location: Lit/Östersund
- lord_nordkvist
- Posts: 43
- Joined: 03 May 2006, 01:52
- Location: Lit/Östersund
hähä campa va skojj
men nu är den lille rackaren vid liv iaf! Besiktad också med ett par skitsaker som måste åtgärdas bara, sen är det dit med rova och testa de lilla livet med överladd
får ta i med hårdhandskarna till nästa säsong och testa lite lätt nu med liten snurra först som det verkar
får ta nåra kort å slänga ut nån dag kanske
men nu är den lille rackaren vid liv iaf! Besiktad också med ett par skitsaker som måste åtgärdas bara, sen är det dit med rova och testa de lilla livet med överladd
får ta i med hårdhandskarna till nästa säsong och testa lite lätt nu med liten snurra först som det verkar
får ta nåra kort å slänga ut nån dag kanske
Ja nu funkar den sen ett tag tebax överladdad med tyvärr med en för liten turbo en td04 13c och för små spridare som snart är bottnade Men men den funkar och går fint. Ägaren själv får väl flika in med vad han tycker.
Jimmy den här blir fin http://www.turbotech.com.au/holset5.htm
Jimmy den här blir fin http://www.turbotech.com.au/holset5.htm
- lord_nordkvist
- Posts: 43
- Joined: 03 May 2006, 01:52
- Location: Lit/Östersund
hehe jajjemen, har rullat 2 veckor nu med överladd, och ca 80-100mil utan några egentliga problem.. två bultar till turbon har dock vibrerat lös 2 gånger nu, men det skall åtgärdas mycket snart.. annars funkar maskineriet finfint. själva effektregistret kan man väl disskutera lite om det är så optimalt just för tillfället med den här turbon, hehe, men det kommer bli ändring på det till vintern..
har lite bilder ja tänkte kasta ut, men hur lyckas man med det då?
har lite bilder ja tänkte kasta ut, men hur lyckas man med det då?