Page 1 of 3

Kihltech/LGSvensson Toyota corolla KE20-77

Posted: 27 Apr 2006, 21:56
by johankihl
Jag fick nys om en väldigt fräsch Corolla -77 som jag länge hade suktat efter. Ringde upp LG (LG Svensson) och informerade om det nästintill oemotståndliga erbjudandet att få köpa rariteten till det ringa priset av 700:- Karl-Gustav.

Efter lite krångel stod den äntligen utanför LG's verkstad

Image

Vi började riva den med plan på att hänga upp en Volvo bakaxel i bladfjädrarna och en Sellholm krängare tillsammans med en Volvo 16v turbo spis för att ha lite kul. BEHÖVER JAG SÄGA ATT DET SPÅRADE UR?

Vi riggade upp 17" Challenge fälgar och insåg att den blev lite pro-touring japs bil... Fett stuk

Image

Vi insåg att framvagnen var för klen, så vi byggde en egen med fjäderben från Sellholm/Golf II

Image

Image

Image

Image

Chassiet verkade tillverkat i tuggummi och behövde styvas upp en hel del. Vi lånade en bockmaskin och köpte en hel del rör. Mer än 25m rör sitter idag i bilen och buren är inte klar än.

Image

Image

Bakaxeln behövde något rejält att hänga i, bladfjädrar duger inte när man helt plötsligt byggt en ganska häftig framvagn...



Image

Image

Image

Vi rationaliserade bort golvet som ändå mest satt ivägen för hjulen.



Image

Image

Image

Först var planen att korta en Volvo bakaxel, men då det är ganska smidigt att kunna hämta en drivaxel i grannens lada om en går sönder så breddade vi bilen lite diskret. Det behövdes endast 60mm breddning totalt!



Image

Lite torrkörning och utprovning av rattens placering. Obeservera loggan på Sparco stolen.

Image

Interiört ser det ut på det här viset än så länge. Tilton pedalställ och egentillverkad "billet" gaspedal.



Image

Då bromsningstider fanns lediga fick LG eld i baken och stekte ihop ett grenrör för turbon, en Precision sc61. Alternativt kommer motorn även att mappas med en Greddy T88h turbo i mån om tid och ork.


Image

Och sedan fixade han även en placering för wastegaten, en 60mm rackare.

Image

Vi provar med en chargecooler ist för att kapa sönder den fina fronten på bilen.



Image

Provmonterat


Image

Denna motorn sitter på plats med ett rejält motorfäste


Image

Ett skapligt överdim spjällhus inhandlades


Image

Famous ;)

Image

Posted: 27 Apr 2006, 22:04
by Fredrik_lindström
Grymt bygge, trots lite bmw delar :P kommer bli grym

Posted: 27 Apr 2006, 22:10
by e30
Fräänt :D.. va äre för själlhus?

Lycka till me bygget!

Mvh

Posted: 27 Apr 2006, 22:14
by johankihl
Fredrik_lindström wrote:Grymt bygge, trots lite bmw delar :P kommer bli grym


Sitter en ZF-låda från en tds iaf:) Adapter byggd i garaget mellan låda-motor ;)

Posted: 27 Apr 2006, 22:16
by e30 344i
Fy fan vad rå!!!

Posted: 27 Apr 2006, 22:32
by erikkihl
Äntligen fått upp lite bilder nu johan :wink:
Har ju hänt lite mer sen jag såg den i garaget! :D

Posted: 27 Apr 2006, 22:39
by e30
ups.. va äre för spjällhus? ska de stå i min fråga :wink:

cool

Posted: 28 Apr 2006, 04:51
by Nicke Blom
Det är så man blir avundsjuk :evil:

kanske inte på motorn,för volvo 16v har man mekat sig less på :D

Re: cool

Posted: 28 Apr 2006, 06:06
by johankihl
Nicke Blom wrote:Det är så man blir avundsjuk :evil:

kanske inte på motorn,för volvo 16v har man mekat sig less på :D


Förstår det, men det är en jävligt smidig motor att meka med måste jag säga. Och de verkar tåla en del smisk med lite upgrades ;)

Posted: 28 Apr 2006, 09:04
by brun
skitfränt bygge! dom är tuffa dom gamla små jappsarna, har själv en Datsun 160j sss 77'a som ja tänkte stoppa ner en BMW 6'a i men ja tror att det inte finns så många kvar av dom så den ska få leva kvar som den är...

Posted: 28 Apr 2006, 19:29
by PLain_Jane
Skoj projekt, det där är en av de ytterst få Japsar som besitter äkta charm!

Vad kostar ett tocket där pedalställ, det skulle kunna vara något för mitt projekt.

Posted: 28 Apr 2006, 19:48
by johankihl
PLain_Jane wrote:Skoj projekt, det där är en av de ytterst få Japsar som besitter äkta charm!

Vad kostar ett tocket där pedalställ, det skulle kunna vara något för mitt projekt.


Pedalstället är rätt dyrt, vet tyvärr inte exakt men Sellholms pedalställ som är gjort i stål, dvs inte lika snyggt eller lätt, kostar ca 5000:-

Posted: 29 Apr 2006, 18:53
by johankihl
Insuget börjar bli klart, bara rail och fäste för den samt svetsa fast insuget på flänsen mot toppen som anlände till garaget igår.

Image

Snart är det dags för bromsning :)

Posted: 30 Apr 2006, 01:14
by Robban
Kommer att bli mumma med effekt i den rovan...kanon bygge förövrigt :D

Posted: 17 May 2006, 18:08
by johankihl
Nu går den!!

Idag blev alla delarna till motorn klara och den är uppstartad inför bromsning. På lördag är det dags.

Vi kommer att bromsa motorn med två turbos. En precision sc6152 och en Greddy T88h.

Återkommer med resultat.

Posted: 17 May 2006, 18:17
by powerpak
Fränt! :lol:
händer där något med "318" i sommar?