Kihltech/LGSvensson Toyota corolla KE20-77
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Kihltech/LGSvensson Toyota corolla KE20-77
Jag fick nys om en väldigt fräsch Corolla -77 som jag länge hade suktat efter. Ringde upp LG (LG Svensson) och informerade om det nästintill oemotståndliga erbjudandet att få köpa rariteten till det ringa priset av 700:- Karl-Gustav.
Efter lite krångel stod den äntligen utanför LG's verkstad
Vi började riva den med plan på att hänga upp en Volvo bakaxel i bladfjädrarna och en Sellholm krängare tillsammans med en Volvo 16v turbo spis för att ha lite kul. BEHÖVER JAG SÄGA ATT DET SPÅRADE UR?
Vi riggade upp 17" Challenge fälgar och insåg att den blev lite pro-touring japs bil... Fett stuk
Vi insåg att framvagnen var för klen, så vi byggde en egen med fjäderben från Sellholm/Golf II
Chassiet verkade tillverkat i tuggummi och behövde styvas upp en hel del. Vi lånade en bockmaskin och köpte en hel del rör. Mer än 25m rör sitter idag i bilen och buren är inte klar än.
Bakaxeln behövde något rejält att hänga i, bladfjädrar duger inte när man helt plötsligt byggt en ganska häftig framvagn...
Vi rationaliserade bort golvet som ändå mest satt ivägen för hjulen.
Först var planen att korta en Volvo bakaxel, men då det är ganska smidigt att kunna hämta en drivaxel i grannens lada om en går sönder så breddade vi bilen lite diskret. Det behövdes endast 60mm breddning totalt!
Lite torrkörning och utprovning av rattens placering. Obeservera loggan på Sparco stolen.
Interiört ser det ut på det här viset än så länge. Tilton pedalställ och egentillverkad "billet" gaspedal.
Då bromsningstider fanns lediga fick LG eld i baken och stekte ihop ett grenrör för turbon, en Precision sc61. Alternativt kommer motorn även att mappas med en Greddy T88h turbo i mån om tid och ork.
Och sedan fixade han även en placering för wastegaten, en 60mm rackare.
Vi provar med en chargecooler ist för att kapa sönder den fina fronten på bilen.
Provmonterat
Denna motorn sitter på plats med ett rejält motorfäste
Ett skapligt överdim spjällhus inhandlades
Famous
Efter lite krångel stod den äntligen utanför LG's verkstad
Vi började riva den med plan på att hänga upp en Volvo bakaxel i bladfjädrarna och en Sellholm krängare tillsammans med en Volvo 16v turbo spis för att ha lite kul. BEHÖVER JAG SÄGA ATT DET SPÅRADE UR?
Vi riggade upp 17" Challenge fälgar och insåg att den blev lite pro-touring japs bil... Fett stuk
Vi insåg att framvagnen var för klen, så vi byggde en egen med fjäderben från Sellholm/Golf II
Chassiet verkade tillverkat i tuggummi och behövde styvas upp en hel del. Vi lånade en bockmaskin och köpte en hel del rör. Mer än 25m rör sitter idag i bilen och buren är inte klar än.
Bakaxeln behövde något rejält att hänga i, bladfjädrar duger inte när man helt plötsligt byggt en ganska häftig framvagn...
Vi rationaliserade bort golvet som ändå mest satt ivägen för hjulen.
Först var planen att korta en Volvo bakaxel, men då det är ganska smidigt att kunna hämta en drivaxel i grannens lada om en går sönder så breddade vi bilen lite diskret. Det behövdes endast 60mm breddning totalt!
Lite torrkörning och utprovning av rattens placering. Obeservera loggan på Sparco stolen.
Interiört ser det ut på det här viset än så länge. Tilton pedalställ och egentillverkad "billet" gaspedal.
Då bromsningstider fanns lediga fick LG eld i baken och stekte ihop ett grenrör för turbon, en Precision sc61. Alternativt kommer motorn även att mappas med en Greddy T88h turbo i mån om tid och ork.
Och sedan fixade han även en placering för wastegaten, en 60mm rackare.
Vi provar med en chargecooler ist för att kapa sönder den fina fronten på bilen.
Provmonterat
Denna motorn sitter på plats med ett rejält motorfäste
Ett skapligt överdim spjällhus inhandlades
Famous
- Fredrik_lindström
- Nicke Blom
cool
Det är så man blir avundsjuk
kanske inte på motorn,för volvo 16v har man mekat sig less på
Mvh Nicke Blom
Re: cool
Nicke Blom wrote:Det är så man blir avundsjuk
Förstår det, men det är en jävligt smidig motor att meka med måste jag säga. Och de verkar tåla en del smisk med lite upgrades
-
PLain_Jane wrote:Skoj projekt, det där är en av de ytterst få Japsar som besitter äkta charm!
Vad kostar ett tocket där pedalställ, det skulle kunna vara något för mitt projekt.
Pedalstället är rätt dyrt, vet tyvärr inte exakt men Sellholms pedalställ som är gjort i stål, dvs inte lika snyggt eller lätt, kostar ca 5000:-