Kihltech/LGSvensson Toyota corolla KE20-77

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Kihltech/LGSvensson Toyota corolla KE20-77

Post by johankihl »

Jag fick nys om en väldigt fräsch Corolla -77 som jag länge hade suktat efter. Ringde upp LG (LG Svensson) och informerade om det nästintill oemotståndliga erbjudandet att få köpa rariteten till det ringa priset av 700:- Karl-Gustav.

Efter lite krångel stod den äntligen utanför LG's verkstad

Image

Vi började riva den med plan på att hänga upp en Volvo bakaxel i bladfjädrarna och en Sellholm krängare tillsammans med en Volvo 16v turbo spis för att ha lite kul. BEHÖVER JAG SÄGA ATT DET SPÅRADE UR?

Vi riggade upp 17" Challenge fälgar och insåg att den blev lite pro-touring japs bil... Fett stuk

Image

Vi insåg att framvagnen var för klen, så vi byggde en egen med fjäderben från Sellholm/Golf II

Image

Image

Image

Image

Chassiet verkade tillverkat i tuggummi och behövde styvas upp en hel del. Vi lånade en bockmaskin och köpte en hel del rör. Mer än 25m rör sitter idag i bilen och buren är inte klar än.

Image

Image

Bakaxeln behövde något rejält att hänga i, bladfjädrar duger inte när man helt plötsligt byggt en ganska häftig framvagn...



Image

Image

Image

Vi rationaliserade bort golvet som ändå mest satt ivägen för hjulen.



Image

Image

Image

Först var planen att korta en Volvo bakaxel, men då det är ganska smidigt att kunna hämta en drivaxel i grannens lada om en går sönder så breddade vi bilen lite diskret. Det behövdes endast 60mm breddning totalt!



Image

Lite torrkörning och utprovning av rattens placering. Obeservera loggan på Sparco stolen.

Image

Interiört ser det ut på det här viset än så länge. Tilton pedalställ och egentillverkad "billet" gaspedal.



Image

Då bromsningstider fanns lediga fick LG eld i baken och stekte ihop ett grenrör för turbon, en Precision sc61. Alternativt kommer motorn även att mappas med en Greddy T88h turbo i mån om tid och ork.


Image

Och sedan fixade han även en placering för wastegaten, en 60mm rackare.

Image

Vi provar med en chargecooler ist för att kapa sönder den fina fronten på bilen.



Image

Provmonterat


Image

Denna motorn sitter på plats med ett rejält motorfäste


Image

Ett skapligt överdim spjällhus inhandlades


Image

Famous ;)

Image
User avatar
Fredrik_lindström
Posts: 30
Joined: 31 Mar 2006, 16:30
Location: Gävle
Contact:

Post by Fredrik_lindström »

Grymt bygge, trots lite bmw delar :P kommer bli grym
User avatar
e30
Posts: 235
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eskilstuna

Post by e30 »

Fräänt :D.. va äre för själlhus?

Lycka till me bygget!

Mvh
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Fredrik_lindström wrote:Grymt bygge, trots lite bmw delar :P kommer bli grym


Sitter en ZF-låda från en tds iaf:) Adapter byggd i garaget mellan låda-motor ;)
User avatar
e30 344i
Posts: 1281
Joined: 27 Nov 2005, 01:48
Location: K-na & Kallinge..

Post by e30 344i »

Fy fan vad rå!!!
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

Äntligen fått upp lite bilder nu johan :wink:
Har ju hänt lite mer sen jag såg den i garaget! :D
User avatar
e30
Posts: 235
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eskilstuna

Post by e30 »

ups.. va äre för spjällhus? ska de stå i min fråga :wink:
User avatar
Nicke Blom
Posts: 801
Joined: 26 Dec 2005, 08:39
Location: Månkarbo

cool

Post by Nicke Blom »

Det är så man blir avundsjuk :evil:

kanske inte på motorn,för volvo 16v har man mekat sig less på :D
Mvh Nicke Blom
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Re: cool

Post by johankihl »

Nicke Blom wrote:Det är så man blir avundsjuk :evil:

kanske inte på motorn,för volvo 16v har man mekat sig less på :D


Förstår det, men det är en jävligt smidig motor att meka med måste jag säga. Och de verkar tåla en del smisk med lite upgrades ;)
brun
Posts: 134
Joined: 20 Nov 2005, 17:28
Location: fiskvik/Bergsjö

Post by brun »

skitfränt bygge! dom är tuffa dom gamla små jappsarna, har själv en Datsun 160j sss 77'a som ja tänkte stoppa ner en BMW 6'a i men ja tror att det inte finns så många kvar av dom så den ska få leva kvar som den är...
PLain_Jane
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2005, 17:03

Post by PLain_Jane »

Skoj projekt, det där är en av de ytterst få Japsar som besitter äkta charm!

Vad kostar ett tocket där pedalställ, det skulle kunna vara något för mitt projekt.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

PLain_Jane wrote:Skoj projekt, det där är en av de ytterst få Japsar som besitter äkta charm!

Vad kostar ett tocket där pedalställ, det skulle kunna vara något för mitt projekt.


Pedalstället är rätt dyrt, vet tyvärr inte exakt men Sellholms pedalställ som är gjort i stål, dvs inte lika snyggt eller lätt, kostar ca 5000:-
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Insuget börjar bli klart, bara rail och fäste för den samt svetsa fast insuget på flänsen mot toppen som anlände till garaget igår.

Image

Snart är det dags för bromsning :)
Robban
Posts: 10
Joined: 21 Nov 2005, 18:27
Location: Boliden

Post by Robban »

Kommer att bli mumma med effekt i den rovan...kanon bygge förövrigt :D
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Nu går den!!

Idag blev alla delarna till motorn klara och den är uppstartad inför bromsning. På lördag är det dags.

Vi kommer att bromsa motorn med två turbos. En precision sc6152 och en Greddy T88h.

Återkommer med resultat.
User avatar
powerpak
Posts: 228
Joined: 21 Nov 2005, 12:40
Location: Karlskoga

Post by powerpak »

Fränt! :lol:
händer där något med "318" i sommar?
Post Reply