Page 1 of 2
Pinnbultar som sitter ordentligt.. vad göra?
Posted: 27 Apr 2006, 18:51
by Ximon
Håller på att rensa toppen från allt, och nu tänkte jag ta bort pinnbultarna som sitter ut mot insuget och mot grenröret. Jag har kört med 2 muttrar och dragit de mot varann, men nu är det kvar några som sitter fast! Man drar bara gängen ur muttrarna.
Hur ska man bära sig åt?
Tacksam för snabba svar
Posted: 27 Apr 2006, 18:55
by adde_z
Jag fick borra ur en pinnbult!
Posted: 27 Apr 2006, 18:59
by Zwofurti
ta så många muttrar det bara får plats, eller använd ett sånt verktyg man tar bort pinnbultar med
Posted: 27 Apr 2006, 19:00
by Ximon
Zwofurti wrote:ta så många muttrar det bara får plats, eller använd ett sånt verktyg man tar bort pinnbultar med
Jaha? hur ser det ut då? Vart finns det?
Posted: 27 Apr 2006, 19:01
by bumsen
Jag brukar använda en svetstång. Funkar finfint. Spänn den riktigt hårt bara innan du drar bulten
Posted: 27 Apr 2006, 19:01
by Zwofurti
det finns att köpa är en klump typ, sen är det ett hjul som klämmer åt när man skruvar och då kommer pinnskruven med, lite svårt att förklara kanske
Posted: 27 Apr 2006, 19:04
by Per Eriksson
Vad hände med det gamla hederliga verktyget rörtång?
Posted: 27 Apr 2006, 19:05
by Zwofurti
inte så bra om man ska återanvända bultarna
Posted: 27 Apr 2006, 19:05
by Ximon
Per Eriksson wrote:Vad hände med det gamla hederliga verktyget rörtång?
jojo iofs, men då är ju gängen helt körd.. men det kanske blir så ändå.
Posted: 27 Apr 2006, 19:10
by Nisse Järnet
Per Eriksson wrote:Vad hände med det gamla hederliga verktyget rörtång?
Håller med här, det funkar alltid
Posted: 27 Apr 2006, 19:40
by Ximon
Men dessa bultar kan ju ändå inte kosta många kronor?! Någon som har en uppfattning?
Posted: 27 Apr 2006, 20:25
by Mattias Sandgren
Det är aldrig fel att använda lite hetta.. jag har alltid en gasolflaska i garaget, i värsta fall tar man gas-svetsen. Värmen får oxider att brytas när materialet rör på sig. Men låt bulten svalna först, när du värmt upp den tar den som mest plats (mest friktion i gängorna).
Posted: 27 Apr 2006, 21:54
by _Kalle_
Ximon wrote:Men dessa bultar kan ju ändå inte kosta många kronor?! Någon som har en uppfattning?
en tjuga styck eller något tror jag jag fick betala när jag skulle ha till en volvotopp.
Du kan väl ta rörtången där det inte är gängor?
Posted: 27 Apr 2006, 22:24
by Ximon
_Kalle_ wrote:Ximon wrote:Men dessa bultar kan ju ändå inte kosta många kronor?! Någon som har en uppfattning?
en tjuga styck eller något tror jag jag fick betala när jag skulle ha till en volvotopp.
Du kan väl ta rörtången där det inte är gängor?
Ja, nu är de loss iaf. 6 st fick jag ta med våld, och det var svårt att inta ta på gängan då de var helgängade
Men 6/24 st var ju inte så värst mkt..
Tack för all hjälp!
Posted: 28 Apr 2006, 07:37
by Strandholm
bumsen wrote:Jag brukar använda en svetstång. Funkar finfint. Spänn den riktigt hårt bara innan du drar bulten
Underbaraste verktyget!
Posted: 28 Apr 2006, 10:08
by wuffee
jag tror inte jag betalade mer än 3 - 5kr/st! Å då var de bmw original!
jag bytte ut alla på insug och avgassidan...
Mvh
Uffe
Posted: 28 Apr 2006, 10:17
by 3riksson
varför ens ta loss dom om du ändå ska använda samma :S