Page 1 of 1

Hur mycket renovering kräver en varmkörd motor?

Posted: 27 Apr 2006, 18:39
by Fabben
Nu är detta min första post, och jag hade tänkt undvika några noobiga frågor i stil med "Kan jag bygga en 950 hk E30 för 10k?" Tyvärr blir det en fråga i nästan lika låga klass.

Jag fick via en tidning reda på en 535 -89 som vattenpumpen gått sönder på, det hade resulterat i en varm motor. Killen som äger den säger att det bara är att byta topplockpackning så motorn blir bra igen. Jag är dock inte lika säker på det utan tror att det skulle behövas en liten renovering av lager etc.
Nu undrar jag om det finns några personer på forumet som har nån erfarenhet av varmkörda maskiner och ungefär skulle kunna berätta vad och hur mycket grejer som tar stryk, och måste bytas.
Även det minsta lilla hjälper för att jag ska kunna beräkna budget.

H/Niklas

Posted: 27 Apr 2006, 19:06
by Overcharged
har du otur så har ju toppen spruckit :(

Posted: 27 Apr 2006, 19:27
by ragge_c
beror ju givetvis på hur varmkörd den är... men på dom där brukar det sluta med en skev topp o kass packning,

Posted: 28 Apr 2006, 14:26
by Fabben
Ok, så då borde det "bara" vara att byta topp och packning + en liten lagerreonevering?

Posted: 28 Apr 2006, 16:25
by ragge_c
vadå lagerrenovering ?

Posted: 29 Apr 2006, 12:08
by Fabben
Kanske använde fel ord. Men om jag börjar riva i maskinen, så tar jag nog ut hela och byter ut lager och packningar, bara för att vara på säkra sidan. Uttryckte mig klumpigt, my bad!

Posted: 30 Apr 2006, 11:36
by Henka.
Det oljan som "kyler" lagrena i motorn. Kolvringarna som tar stryk om motorn går varm samt som de andra säger, toppen blir skev samt att blockpackningen måste bytas.

Posted: 30 Apr 2006, 13:58
by M3JONAS
Kolla upp om det inte finns någon motor på skroten, brukar oftast bli billigare och enklare istället för att köpa sotsats, plana toppen, byta lager, vattenpump mm.

Posted: 01 May 2006, 11:22
by Zwofurti
M3JONAS wrote:Kolla upp om det inte finns någon motor på skroten, brukar oftast bli billigare och enklare istället för att köpa sotsats, plana toppen, byta lager, vattenpump mm.


billigare, men då har man juh en mkt mer tillförlitlig motor efteråt:)