Page 1 of 4

KALL: Går fett!

Posted: 26 Apr 2006, 12:18
by Chrille
Yo...

har kontrollerat lite bensinförbrukning nu... Tankade 30 liter, kom ungefär 10 mil... :cry:


Problemet är bara när den är kall.. Den fullkomlingen häller i bensin. Står man 5 minuter på tomgång o sen kör iväg så bara rinner de ur avgasrören.

Den går även riktig sunkigt o står o hoppar o frustar.. Stänger man av den när den är kall får man stå i ca 30 sekunder på startern innan den hoppar igång o de besked i form av ett jättesvart moln!

När den är varm går det som en klocka o inte alls förfett. Varken på tomgång eller vid körning.

hur löser man detta? kan man koppla förbi kallstartgivarn? eller hur funkar det.. Tacksam för snabba svar.. alla idéer välkommnas... Hålet i plånboken växer :shock:

Posted: 26 Apr 2006, 12:36
by Bmwandreas
Mät motstånden i den blå givaren när bilen är varm.
Sen löder du dit ett motstånd med samma resistans.

Posted: 26 Apr 2006, 12:44
by kallevedlund
fy fy inte lura sprutet på det sättet :D
men d funkar ju

Posted: 26 Apr 2006, 17:26
by Chrille
Låter som en god idé...

Är det nån som gjort liknande ingrepp o vet va som händer när den är kall? Kommer den gå för snålt då tror ni?

btw, Andreas, du menar väl den brunagivaren? Den blåa går väl till tempmätren eller är ja helt ute o cyklar nu?

Posted: 26 Apr 2006, 17:57
by Kero
Kan man göra något liknande på e34 m30?

Min bil måste man stå och hålla lite varv vid kallstart en stund, innan den börjar gå som den ska. Samma sak här oxå att den går fint när den väl blir varm.

Posted: 26 Apr 2006, 20:16
by Andersson
Kolla först så givaren är redig. På 535-87 så är den blåa till boxen, och flatstiftskontakten till tempmätarn. Den bruna skulle tippa på Checkpanelen.

Mvh/Henrik

Posted: 26 Apr 2006, 21:05
by kallevedlund
Chrille wrote:Låter som en god idé...

Är det nån som gjort liknande ingrepp o vet va som händer när den är kall? Kommer den gå för snålt då tror ni?

btw, Andreas, du menar väl den brunagivaren? Den blåa går väl till tempmätren eller är ja helt ute o cyklar nu?


Det är den blå givaren ja

Posted: 27 Apr 2006, 21:49
by Chrille
Update:

jag ersatte den blåagivaren med ett motstånd som var lika som motståndet på givaren när motorn är varm... reslutat: ingen skillnad..

Prövade då att bara sätta en kabel/bygel i kontakten och det gjorde heller ingen skillnad...

Går fortfarande snorfett när den är kall... de bara rinner igenomsoppa o luktar nåt grymt...

Finns det nåt annat som känner av tempraturen på motorn?

Posted: 27 Apr 2006, 23:12
by Overcharged
pröva att koppla ur kallstartspridaren då?

Posted: 27 Apr 2006, 23:14
by Chrille
Overcharged wrote:pröva att koppla ur kallstartspridaren då?


Motronic... M20B25 - 88 Finns ingen kallstartsspridare...

Posted: 28 Apr 2006, 08:19
by Chrille
Hr nu även kommit fram till att bränsletrycket på tomgång ligger på nästan 3,5 bar när den är kall och 2,8-2,9 när den är varm...

Posted: 28 Apr 2006, 09:06
by Andreas K
Chrille wrote:Hr nu även kommit fram till att bränsletrycket på tomgång ligger på nästan 3,5 bar när den är kall och 2,8-2,9 när den är varm...


Det skall göra drygt 11% på bränslet.

Posted: 28 Apr 2006, 09:13
by Bmwandreas
Hur fn kan bränsletrycket ändra sig?

Posted: 28 Apr 2006, 10:02
by Andreas K
Bmwandreas wrote:Hur fn kan bränsletrycket ändra sig?


kan han inte dra tjuvluft någonstans som drar ihop sig när den blir varm (eller tvärtom) vilket påverkar undertrycket?

Posted: 28 Apr 2006, 22:58
by Chrille
Bmwandreas wrote:Hur fn kan bränsletrycket ändra sig?


Hoppades du kunde svara på de :lol:


Andreas K wrote:
Bmwandreas wrote:Hur fn kan bränsletrycket ändra sig?


kan han inte dra tjuvluft någonstans som drar ihop sig när den blir varm (eller tvärtom) vilket påverkar undertrycket?


Har kollat allt.. ingen tjuvluft...


Precis nä man startar den när den är kall så går den perfekt i ca 15 sekunder sen börjar den fetta...

tar sedan ca. 5-10 minuter sedan bara heltplötsligt går tomgången upp till stabila 750 rpm o de slutar lukta/rinna soppa....




Snälla någon måste komma på nåt bra snart... ja blir fan galen på de är :cry:

Posted: 28 Apr 2006, 23:11
by Strandholm
Vart mäter du soppatrycket ?

Posted: 29 Apr 2006, 08:43
by Chrille
Amplify wrote:Vart mäter du soppatrycket ?


Mätare kopplad med slang till uttag på den proggresiva btr:en.