Drivaxelbekymmer E21

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Drivaxelbekymmer E21

Post by Nicke Nyman »

Har ett litet problem med drivaxlarna på E21an som jag ska byta! De nyare axlarna har större medbringare än de som satt där. Se bilderna! Dom är lika långa i ihoppressat läge och utsträckt läge, dvs där medbringaren möter hubben mot hjul och diff. Kommer de bli något fel när jag monterar dessa? t.ex om bilen sätter sig vid acceleration eller gupp??
Sen är hålen mindre på de nyare drivaxlarna, är de "bara" och borra upp??

Väldigt tacksam för svar!!

Image


Image

Image

Image

MVH
Image
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Är de 8mm hål på dom mindre så är dom från en E21 med fyra skulle jag gissa, jag har använt båda typen men hålen har varit 10mm på dom, var inga problem att köra med dom, men som sagt är dom från en mindre E21 troligen.

MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

bmwpatrik wrote:Är de 8mm hål på dom mindre så är dom från en E21 med fyra skulle jag gissa, jag har använt båda typen men hålen har varit 10mm på dom, var inga problem att köra med dom, men som sagt är dom från en mindre E21 troligen.

MVH Patrik


Ok, men tror du de går o borra upp hålen utan större problem??

MVH
Image
jockebms
Posts: 59
Joined: 03 Apr 2006, 16:52
Location: Boden

Post by jockebms »

Ta bort plåtbrickan på insidan av knuten,där sitter det en låsring.Lossa låsringen,ta sedan loss klammerna som håller damasken.Knacka lös knuten & flytta över den.
Så gjorde jag på min iaf.
E21 M30 turbo
Post Reply