Lätta m30 svänghjul, hur mycke?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Ralston

Lätta m30 svänghjul, hur mycke?

Post by Ralston »

Hej, som rubriken lyder ska mitt svänghjul lättas, frågan är bara hur mycke. motorn är en m106:a från 745 - 86:a och bilen, en m535 e28:a. tanken är att bilen ska vara en allaround bil men mest för bana och gata med runt 500-600hkr. så hur mycke är rimmligt att svarva av?
Ralston

Post by Ralston »

En sak till, Hur är dessa balancerade? är det ihop med veven eller är det nollbalacerat löst?
Joakim

Post by Joakim »

När du lättar svänghjulet ska du också balansera veven. Rätta mig om jag har fel :)
Bmw 318is Ac Schnitzer E30
Urban

Post by Urban »

Ralston wrote:En sak till, Hur är dessa balancerade? är det ihop med veven eller är det nollbalacerat löst?

Rent logiskt så måste det vara smidigare att ha nollbalanserade grejjor när man monterar ihop motorer i serieproduktion, så till 99.9% är det nollbalanserat.
Ralston

Post by Ralston »

jo min motor ska allt balanceras i men där är en 2,8liters sugmotor som ska gå i bmw cup där motorn redan är ihopmonterad också.

Ingen som vet hur mycke som är lagom att skala av på svänghjulet?
Strandholm

Post by Strandholm »

Ta så mycket du vågar ?

Kommer inte ihåg exakta siffrorna för mitt svänghjul, förvisso till m20.
Men tror det väger 8,5 original och är bantat till straxt under 5 kilo.

Ingen extrem bantning, men ändå en hel del. Vad som är lagom för dig vet jag inte. Jag vill inte ha ett superlätt svänghjul då jag ska ha den som brukis också.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Post Reply