Insprut till seriös 300 hk maskin?
Posted: 24 Apr 2006, 14:53
För det första startar jag denna tråden då det inte går att hitta så mkt om smallblockarna, för de flesta bygger på bigblockarna
Tänker bygga en seriös(are) motor till vintern.
tänkte bygga på m20b20(möjligtvis b23 eller b25 också, beror på vad jag hittar, men vi tar det snikigaste alternativet nu) då det går att hitta hyfsade såna billigt, och eftersom jag ändå inte vill ha monstruösa effekter.
Anledningen till att jag inte vill ha så mkt mer effekt är för att jag hellre har en lite snällare motor och lägger lite mer energi på väghållning osv, lite mer allround. Och för att resten av bilen håller bätttre än med mer effekt
iofs måste 300 hk ge rätt bra prestanda i strax över 1000 kg bil.
kolvarna ska svarvas. vilka kolvar bör man skaffa kat eller icke kat??
#1; Kan man lägga oringsspår i toppen? funkar det lika bra som i blocket?
#2; Räcker original m20b20 topp till 300 hk utan portning? utan överdrivna laddtryck, inte så långt över kilot i ladd.
Eller är portning ett måste? Original ventilstorlek borde väl funka?
Men nu till den viktigaste frågan; går det att få det fungerande med original insprut (LE-Jetronic) till ca 300hk?
gör inget om det inte är perfekt, gör inte så mkt om det fettar på lite och slår lågor osv, eller dricker lite mer soppa.
om jag nu vill få det att fungera till den effekten, VAD bör jag göra egentligen?
Hjälp mig lite nu så jag slipper fundera själv, har verkligen sökt i timmar utan att få riktigt ordentligt svar
tänkte ha en 19t turbo eller liknande, räcker ungefär till 320 hk.
eget grenrör, 3" avgas, progressiv bränsletrycksregulator(ska man ha 1:1.2 eller 1:1.4, vad är skillnaden?)
Kom gärna med tips om allt möjligt, ägna nu nån minut att hjälpa en stackars norrlänning
Tänker bygga en seriös(are) motor till vintern.
tänkte bygga på m20b20(möjligtvis b23 eller b25 också, beror på vad jag hittar, men vi tar det snikigaste alternativet nu) då det går att hitta hyfsade såna billigt, och eftersom jag ändå inte vill ha monstruösa effekter.
Anledningen till att jag inte vill ha så mkt mer effekt är för att jag hellre har en lite snällare motor och lägger lite mer energi på väghållning osv, lite mer allround. Och för att resten av bilen håller bätttre än med mer effekt
iofs måste 300 hk ge rätt bra prestanda i strax över 1000 kg bil.
kolvarna ska svarvas. vilka kolvar bör man skaffa kat eller icke kat??
#1; Kan man lägga oringsspår i toppen? funkar det lika bra som i blocket?
#2; Räcker original m20b20 topp till 300 hk utan portning? utan överdrivna laddtryck, inte så långt över kilot i ladd.
Eller är portning ett måste? Original ventilstorlek borde väl funka?
Men nu till den viktigaste frågan; går det att få det fungerande med original insprut (LE-Jetronic) till ca 300hk?
gör inget om det inte är perfekt, gör inte så mkt om det fettar på lite och slår lågor osv, eller dricker lite mer soppa.
om jag nu vill få det att fungera till den effekten, VAD bör jag göra egentligen?
Hjälp mig lite nu så jag slipper fundera själv, har verkligen sökt i timmar utan att få riktigt ordentligt svar
tänkte ha en 19t turbo eller liknande, räcker ungefär till 320 hk.
eget grenrör, 3" avgas, progressiv bränsletrycksregulator(ska man ha 1:1.2 eller 1:1.4, vad är skillnaden?)
Kom gärna med tips om allt möjligt, ägna nu nån minut att hjälpa en stackars norrlänning