Insprut till seriös 300 hk maskin?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Insprut till seriös 300 hk maskin?
För det första startar jag denna tråden då det inte går att hitta så mkt om smallblockarna, för de flesta bygger på bigblockarna
Tänker bygga en seriös(are) motor till vintern.
tänkte bygga på m20b20(möjligtvis b23 eller b25 också, beror på vad jag hittar, men vi tar det snikigaste alternativet nu) då det går att hitta hyfsade såna billigt, och eftersom jag ändå inte vill ha monstruösa effekter.
Anledningen till att jag inte vill ha så mkt mer effekt är för att jag hellre har en lite snällare motor och lägger lite mer energi på väghållning osv, lite mer allround. Och för att resten av bilen håller bätttre än med mer effekt
iofs måste 300 hk ge rätt bra prestanda i strax över 1000 kg bil.
kolvarna ska svarvas. vilka kolvar bör man skaffa kat eller icke kat??
#1; Kan man lägga oringsspår i toppen? funkar det lika bra som i blocket?
#2; Räcker original m20b20 topp till 300 hk utan portning? utan överdrivna laddtryck, inte så långt över kilot i ladd.
Eller är portning ett måste? Original ventilstorlek borde väl funka?
Men nu till den viktigaste frågan; går det att få det fungerande med original insprut (LE-Jetronic) till ca 300hk?
gör inget om det inte är perfekt, gör inte så mkt om det fettar på lite och slår lågor osv, eller dricker lite mer soppa.
om jag nu vill få det att fungera till den effekten, VAD bör jag göra egentligen?
Hjälp mig lite nu så jag slipper fundera själv, har verkligen sökt i timmar utan att få riktigt ordentligt svar
tänkte ha en 19t turbo eller liknande, räcker ungefär till 320 hk.
eget grenrör, 3" avgas, progressiv bränsletrycksregulator(ska man ha 1:1.2 eller 1:1.4, vad är skillnaden?)
Kom gärna med tips om allt möjligt, ägna nu nån minut att hjälpa en stackars norrlänning
Tänker bygga en seriös(are) motor till vintern.
tänkte bygga på m20b20(möjligtvis b23 eller b25 också, beror på vad jag hittar, men vi tar det snikigaste alternativet nu) då det går att hitta hyfsade såna billigt, och eftersom jag ändå inte vill ha monstruösa effekter.
Anledningen till att jag inte vill ha så mkt mer effekt är för att jag hellre har en lite snällare motor och lägger lite mer energi på väghållning osv, lite mer allround. Och för att resten av bilen håller bätttre än med mer effekt
iofs måste 300 hk ge rätt bra prestanda i strax över 1000 kg bil.
kolvarna ska svarvas. vilka kolvar bör man skaffa kat eller icke kat??
#1; Kan man lägga oringsspår i toppen? funkar det lika bra som i blocket?
#2; Räcker original m20b20 topp till 300 hk utan portning? utan överdrivna laddtryck, inte så långt över kilot i ladd.
Eller är portning ett måste? Original ventilstorlek borde väl funka?
Men nu till den viktigaste frågan; går det att få det fungerande med original insprut (LE-Jetronic) till ca 300hk?
gör inget om det inte är perfekt, gör inte så mkt om det fettar på lite och slår lågor osv, eller dricker lite mer soppa.
om jag nu vill få det att fungera till den effekten, VAD bör jag göra egentligen?
Hjälp mig lite nu så jag slipper fundera själv, har verkligen sökt i timmar utan att få riktigt ordentligt svar
tänkte ha en 19t turbo eller liknande, räcker ungefär till 320 hk.
eget grenrör, 3" avgas, progressiv bränsletrycksregulator(ska man ha 1:1.2 eller 1:1.4, vad är skillnaden?)
Kom gärna med tips om allt möjligt, ägna nu nån minut att hjälpa en stackars norrlänning
- Snusmumriken
- Posts: 23
- Joined: 20 Nov 2005, 13:34
- Location: Karleby, Finland
Toppen skall svätsas och ARP bult för driftsäkerhet. Är ganska säker att det
behövs ingen portning på toppen om du skall ha 300hk.
Går nog på gränset att få det att fungera med orginal sprut till 300hk, fast man byter till större lmm och spridare, men måste backa tändningen. Ett billig (och bra) alternativ är att skaffa Megasquirt n spark för bensin och tändning.
behövs ingen portning på toppen om du skall ha 300hk.
Går nog på gränset att få det att fungera med orginal sprut till 300hk, fast man byter till större lmm och spridare, men måste backa tändningen. Ett billig (och bra) alternativ är att skaffa Megasquirt n spark för bensin och tändning.
Ahdin määrää tahdin
*kör med katkolvarna.
* finns nån här på forumet (kommer inte ihåg vem) som har kört med oringad topp.. men nästan alla kör med oringat block o det fungerar skitbra, så ja rekomenderar att du kör med oringat block.
*du behöver nog inte porta för att köra med 300 hk, men gör du det får du bla mer effekt..
* många får mycket huvudbry när dem försöker få motronicen o lira för 300 hk, för det är mycket pill o inte bara att slänga på allt o köra. att få LE-jetronicen som är ett äldre sprut än motronicen att lira för 300 hk tror jag är en ännu större utmaning.. vore jag du hade jag kört med megasquirt and spark (bränsle och tändning) vilket har nämnts, eller med VEMS.
lycka till
* finns nån här på forumet (kommer inte ihåg vem) som har kört med oringad topp.. men nästan alla kör med oringat block o det fungerar skitbra, så ja rekomenderar att du kör med oringat block.
*du behöver nog inte porta för att köra med 300 hk, men gör du det får du bla mer effekt..
* många får mycket huvudbry när dem försöker få motronicen o lira för 300 hk, för det är mycket pill o inte bara att slänga på allt o köra. att få LE-jetronicen som är ett äldre sprut än motronicen att lira för 300 hk tror jag är en ännu större utmaning.. vore jag du hade jag kört med megasquirt and spark (bränsle och tändning) vilket har nämnts, eller med VEMS.
lycka till
St3v3 wrote:Tycker du att det blir dyrt med megasquirt så ska du tänka över 2 ggr om du verkligen har råd med allt annat
nja själva sprutet är inte dyrt, men sen ska man ha laptop osv osv osv.
men vad tror ni om detta.
*svarvade kolvar, renoverad bottendel.
*Toppen, renoveras + turbokam, putsade förbränningsrum eventuellt lite upptagna.
*megasquirt, både bränsle och tändning.
* eget grenrör
ingen oringning, men bättre packning och bättre bult?(finns det bättre packning att få tag på till small blocken?)
Vad bör man ha för komp?
runt 8,0:1 är väl ett koncept som funka bra?
även om det inte blir 300 hk gör det inget, men nåt därikring, allt över 270 hkr blir man glad över.
det behöver inte bli så jäkla dyrt bygge om man gör så mkt som möjligt själv.
-
- Posts: 1342
- Joined: 23 Nov 2005, 13:45
- Location: Gävle
- Contact:
Jag tror det är lättare o köra med det gamla sprutet för där kan du ställa tändnigen själv, o det är en klar fördel.
Samnt att 535 lmm dom är dte baar o byta kretskort på, till 323 kretskort så funkar det.
Samnt att stoppa dig spridarna.
Iannat flal så kan du köra med till exempel 325 motorn o det gamla sprutet oså kör du start spridare påd et det funkar skit fint o köra så.
Samnt att 535 lmm dom är dte baar o byta kretskort på, till 323 kretskort så funkar det.
Samnt att stoppa dig spridarna.
Iannat flal så kan du köra med till exempel 325 motorn o det gamla sprutet oså kör du start spridare påd et det funkar skit fint o köra så.
-
- Posts: 297
- Joined: 20 Nov 2005, 14:56
- Location: Umeå / Skärgården
- Contact:
Funkar gör de nog.
Du klarar dig på org kam om du ska ha 300hk vid 1KG laddtryck. Jag åker med 2,3l M20 och laddade 0,8 förra säsongen, nånstans mellan 250 o 300hk då. Har iofs VEMS med bredbandslambda. Kammen sparar du in pengar på, bara så du vet! PPF har väl nån M20 MLS packning på G, en sån och ARP bult till toppen så har du nog dina 300hk med ett 19t agg ganska enkelt. O slipper svarva kolvarna.
MVH // Nicke
Du klarar dig på org kam om du ska ha 300hk vid 1KG laddtryck. Jag åker med 2,3l M20 och laddade 0,8 förra säsongen, nånstans mellan 250 o 300hk då. Har iofs VEMS med bredbandslambda. Kammen sparar du in pengar på, bara så du vet! PPF har väl nån M20 MLS packning på G, en sån och ARP bult till toppen så har du nog dina 300hk med ett 19t agg ganska enkelt. O slipper svarva kolvarna.
MVH // Nicke
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact: