Page 1 of 27

Pekka - E28 470whp End of the story...

Posted: 11 Nov 2008, 01:52
by P3kka
Hej! Går sista året på Fordon i mora och som alla andra så har vi ett projektarbete att utföra innan studenten :wink:

Lite bakrund
Införskaffade mig en Bmw 520 e28 -86 i början av Augusti i -08, Tanken har alltid varit jag vill ha en "turbo bil" men varken märke eller kaross har varit självklar tills i somras då jag bestämde mig för bmw, lutade åt E30 som kanske för dom flesta men så blev de inte. Var meningen att jag skulle få med mig en E30 från Skellefteå i somras men efter strul och om å men med besiktning så blev de ingen affär. jakten fortsatte men hittade ingen bil inom rimligt avstånd så köpte grannens e28! snabbt billigt å enkelt. Motor är ju desamma så inget att tjura över :wink:

*
Detta är mitt första turbo projekt på bil så ska bli lärorikt och hemst kul.

Lite info (m20b20) 17-11-08

Toppen
Svetsade kylkanaler
Planad
Mirafräst + ventiler
Vippor (Heavy Duty Race)
Sleaves
Portad avgassida
Orginalkam
dubbla ventilfjädrar
2.0mm kopparpackning

Botten
vevaxel och kolvar från m20b23
Riktad vev
Toppdeckad
Honad
Nya kolvringar, lager och packningar
Oljeretur i tråg


Bränsle
Spridare 780cc
MS
Catchtank
Bosch 044
Stålomspunna slangar
BTR - linjär med manometer

Avgas

Holset HX35
WG 46mm (hks kopia v2)
Kinagrenrör
3" från turbon


Kaross
E34 Alpina fjäderben fram och bak med sachsdämpare.
Hela bilen ska lackas tids nog


När jag köpte bilen
Image

Framskärmarna
Image

Som bilen ser ut nu förutom att motorn är ur
Image


Fick möjligheten att åka till USA East brunswick närliggande (NY)
Passade på att köpa Rocker Arm M20 -Heavy Duty Race från Carlifornia.
Image

Lite delar jag fick på posten när jag kom hem från usa!
Holset HX35 ska få ge min spis lite extra luft
Image


Tog motorn till skolan för att riva på ett smidigt sätt
Image

Allt för en gladare vardag
Image

Bilen har gått 14200mil :P
Image

lättskruvade motorer för övrigt
Image

Fick lös bulten med stora mutterdragarn
Image

Image

(Tvätthallen) "Jocke_e30" här på forumet
Image

Varmvattentvätt! ligger varmt om hjärtat
Image

Smådelstvätten
Image

Image

(Där bakom står Mirafräsen :lol:) Detta är bilder frå förra veckan, denna vecka ska jag försöka få färg på blocket och glasblästra de som hinns.
Image


Tack så länge,mer kommer :D

Posted: 11 Nov 2008, 02:13
by Resgard
upp med bilder nu då Pekka!

Posted: 11 Nov 2008, 19:30
by P3kka
Resgard wrote:upp med bilder nu då Pekka!


Här har du å götta dig me:)

Posted: 11 Nov 2008, 20:34
by P3kka
Idag har jag varit på skolan och jobbat med toppen. Börja med att provsuga och fick värdet 700 på en 0-1000 skala, vilket är riktigt bra!
Sen har jag även hunnit med att glasblästra ventilkåpa och motorfästen


- - - - - - - - - - -

Förbannat fint med varmvattentvätt :D
Image

Ska höra på torsdag om grabbarna inne på yrkesackademin kan ställa upp och svetsa toppen för de lär behövs va :?:
Vet inte om om jag ska porta själv eller lämna iväg till en god vän men återstå att se
:roll:
Image

Posted: 11 Nov 2008, 21:33
by _Johnny_
Det är alltså en M20B20 du ska köra med? Dessa toppar är mindre sprickbenägna än dom från B25:an så du är säkert safe även utan att svetsa toppen. Men har du tillgång så.. 8)

Posted: 11 Nov 2008, 22:03
by P3kka
Ja de är en m20b20 topp. Jag har hört att dom är lite tåligare men inte helt säkra.
men ska höra om dom kan ställa upp på att göra de, annars så får jag testa utan att svetsa å se om de håller.
Någon som kör med mkt effekt utan svetsade kanaler :?:

Posted: 11 Nov 2008, 22:07
by Dahlstrom
_Johnny_ wrote:Det är alltså en M20B20 du ska köra med? Dessa toppar är mindre sprickbenägna än dom från B25:an så du är säkert safe även utan att svetsa toppen. Men har du tillgång så.. 8)


Jag lyckades spräcka en sån topp fast den var svetsad :? Men då spika det som satan och svetsningen kanske inte var hundra medd förvärmning, tillsatsmaterial o allt vad det nu är

Posted: 11 Nov 2008, 22:29
by P3kka
Okey får hoppas jag har bättre lycka då :) Hur gick de med resten av motorn när den spika?

Posted: 11 Nov 2008, 22:31
by Dahlstrom
P3kka wrote:Okey får hoppas jag har bättre lycka då :) Hur gick de med resten av motorn när den spika?


Resten klara sig bra, jag böt bara topp så funka den bra igen

Posted: 12 Nov 2008, 14:50
by Snekast
Ifall det skulle rasa så kan du ju alltid köpa på dig ett tiotal för slanten du får ge för en fin till b25 :D

Posted: 13 Nov 2008, 16:30
by P3kka
haha ja kanske de :lol: Lämnade iaf in toppen igår men var bara en vikarie där men lät som att de inte va nå problem att fixa.
Ska kolla i morgon om läraren kommit tillbaka å se om de blir något av :wink:

Posted: 13 Nov 2008, 16:54
by Dahlstrom
Jävlar vilken fin tvätthall ni hade. Våran på skolan ser ut som faan. Jag går oxo sista året på fordon fast i hedemora

Posted: 13 Nov 2008, 23:52
by P3kka
Dahlstrom wrote:Jävlar vilken fin tvätthall ni hade. Våran på skolan ser ut som faan. Jag går oxo sista året på fordon fast i hedemora


Ja nog är den nice, resten av lokalerna har ju sjukhus känsla(vitt och rent) :wink:
Försöker vara på skolan så mkt ja kan vilket irriterar lärarna ibland när dom vill gå hem :D Har ni tillgång till några roliga maskiner :?:

Posted: 14 Nov 2008, 10:55
by Dahlstrom
P3kka wrote:
Dahlstrom wrote:Jävlar vilken fin tvätthall ni hade. Våran på skolan ser ut som faan. Jag går oxo sista året på fordon fast i hedemora


Ja nog är den nice, resten av lokalerna har ju sjukhus känsla(vitt och rent) :wink:
Försöker vara på skolan så mkt ja kan vilket irriterar lärarna ibland när dom vill gå hem :D Har ni tillgång till några roliga maskiner :?:


Hehe jo jag märkte det. Så där rent o städat har då inte vi :lol: Jaa, jag var kvar till 8 en kväll när kamremssbytet på min bil strula..
Vi har mira fräs, ventilslipmaskin, gassvets, mig-svets och pinnsvets, svarv, stor plåtsax för grövre plåt, osso är det väl en massa mer standard utrustning för bilverkstad som avgasmätare osv osv

Posted: 14 Nov 2008, 18:04
by jocke_e30
Alltså lika som oss typ :D

Posted: 15 Nov 2008, 00:01
by P3kka
Hämtade ut Nya intercoolern i torsdags med nya mått (500x350x115) fick fel förr så när jag endå skulle få en ny skickad så tog jag en större :twisted:

Ikväll har det kapats mer är vad ett gäng sjörövare klarar av på en hel säsong. Lite mer kapa och sen göra fästen så är ICn på platts.

Någon som har nån lösning på fäste till IC :?: obs finns ingen mutter att fästa i på ICn

Image
http://img241.imageshack.us/my.php?imag ... 091av7.jpg

Posted: 15 Nov 2008, 01:34
by skywalker
det är ju bara att svetsa dit två hållare som ICn står på å sedan två hållare som du spänner fast på ovansidan. Så det blir som klammer upptill om du förstår vad jag menar (lite i stil med volvo 740 intercooler lösningen orginal).