Pekka - E28 470whp End of the story...
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Pekka - E28 470whp End of the story...
Hej! Går sista året på Fordon i mora och som alla andra så har vi ett projektarbete att utföra innan studenten
Lite bakrund
Införskaffade mig en Bmw 520 e28 -86 i början av Augusti i -08, Tanken har alltid varit jag vill ha en "turbo bil" men varken märke eller kaross har varit självklar tills i somras då jag bestämde mig för bmw, lutade åt E30 som kanske för dom flesta men så blev de inte. Var meningen att jag skulle få med mig en E30 från Skellefteå i somras men efter strul och om å men med besiktning så blev de ingen affär. jakten fortsatte men hittade ingen bil inom rimligt avstånd så köpte grannens e28! snabbt billigt å enkelt. Motor är ju desamma så inget att tjura över
*
Detta är mitt första turbo projekt på bil så ska bli lärorikt och hemst kul.
Lite info (m20b20) 17-11-08
Toppen
Svetsade kylkanaler
Planad
Mirafräst + ventiler
Vippor (Heavy Duty Race)
Sleaves
Portad avgassida
Orginalkam
dubbla ventilfjädrar
2.0mm kopparpackning
Botten
vevaxel och kolvar från m20b23
Riktad vev
Toppdeckad
Honad
Nya kolvringar, lager och packningar
Oljeretur i tråg
Bränsle
Spridare 780cc
MS
Catchtank
Bosch 044
Stålomspunna slangar
BTR - linjär med manometer
Avgas
Holset HX35
WG 46mm (hks kopia v2)
Kinagrenrör
3" från turbon
Kaross
E34 Alpina fjäderben fram och bak med sachsdämpare.
Hela bilen ska lackas tids nog
När jag köpte bilen
Framskärmarna
Som bilen ser ut nu förutom att motorn är ur
Fick möjligheten att åka till USA East brunswick närliggande (NY)
Passade på att köpa Rocker Arm M20 -Heavy Duty Race från Carlifornia.
Lite delar jag fick på posten när jag kom hem från usa!
Holset HX35 ska få ge min spis lite extra luft
Tog motorn till skolan för att riva på ett smidigt sätt
Allt för en gladare vardag
Bilen har gått 14200mil
lättskruvade motorer för övrigt
Fick lös bulten med stora mutterdragarn
(Tvätthallen) "Jocke_e30" här på forumet
Varmvattentvätt! ligger varmt om hjärtat
Smådelstvätten
(Där bakom står Mirafräsen ) Detta är bilder frå förra veckan, denna vecka ska jag försöka få färg på blocket och glasblästra de som hinns.
Tack så länge,mer kommer
Lite bakrund
Införskaffade mig en Bmw 520 e28 -86 i början av Augusti i -08, Tanken har alltid varit jag vill ha en "turbo bil" men varken märke eller kaross har varit självklar tills i somras då jag bestämde mig för bmw, lutade åt E30 som kanske för dom flesta men så blev de inte. Var meningen att jag skulle få med mig en E30 från Skellefteå i somras men efter strul och om å men med besiktning så blev de ingen affär. jakten fortsatte men hittade ingen bil inom rimligt avstånd så köpte grannens e28! snabbt billigt å enkelt. Motor är ju desamma så inget att tjura över
*
Detta är mitt första turbo projekt på bil så ska bli lärorikt och hemst kul.
Lite info (m20b20) 17-11-08
Toppen
Svetsade kylkanaler
Planad
Mirafräst + ventiler
Vippor (Heavy Duty Race)
Sleaves
Portad avgassida
Orginalkam
dubbla ventilfjädrar
2.0mm kopparpackning
Botten
vevaxel och kolvar från m20b23
Riktad vev
Toppdeckad
Honad
Nya kolvringar, lager och packningar
Oljeretur i tråg
Bränsle
Spridare 780cc
MS
Catchtank
Bosch 044
Stålomspunna slangar
BTR - linjär med manometer
Avgas
Holset HX35
WG 46mm (hks kopia v2)
Kinagrenrör
3" från turbon
Kaross
E34 Alpina fjäderben fram och bak med sachsdämpare.
Hela bilen ska lackas tids nog
När jag köpte bilen
Framskärmarna
Som bilen ser ut nu förutom att motorn är ur
Fick möjligheten att åka till USA East brunswick närliggande (NY)
Passade på att köpa Rocker Arm M20 -Heavy Duty Race från Carlifornia.
Lite delar jag fick på posten när jag kom hem från usa!
Holset HX35 ska få ge min spis lite extra luft
Tog motorn till skolan för att riva på ett smidigt sätt
Allt för en gladare vardag
Bilen har gått 14200mil
lättskruvade motorer för övrigt
Fick lös bulten med stora mutterdragarn
(Tvätthallen) "Jocke_e30" här på forumet
Varmvattentvätt! ligger varmt om hjärtat
Smådelstvätten
(Där bakom står Mirafräsen ) Detta är bilder frå förra veckan, denna vecka ska jag försöka få färg på blocket och glasblästra de som hinns.
Tack så länge,mer kommer
Last edited by P3kka on 04 Jun 2012, 11:58, edited 47 times in total.
Idag har jag varit på skolan och jobbat med toppen. Börja med att provsuga och fick värdet 700 på en 0-1000 skala, vilket är riktigt bra!
Sen har jag även hunnit med att glasblästra ventilkåpa och motorfästen
- - - - - - - - - - -
Förbannat fint med varmvattentvätt
Ska höra på torsdag om grabbarna inne på yrkesackademin kan ställa upp och svetsa toppen för de lär behövs va
Vet inte om om jag ska porta själv eller lämna iväg till en god vän men återstå att se
Sen har jag även hunnit med att glasblästra ventilkåpa och motorfästen
- - - - - - - - - - -
Förbannat fint med varmvattentvätt
Ska höra på torsdag om grabbarna inne på yrkesackademin kan ställa upp och svetsa toppen för de lär behövs va
Vet inte om om jag ska porta själv eller lämna iväg till en god vän men återstå att se
Last edited by P3kka on 11 Nov 2008, 21:53, edited 1 time in total.
_Johnny_ wrote:Det är alltså en M20B20 du ska köra med? Dessa toppar är mindre sprickbenägna än dom från B25:an så du är säkert safe även utan att svetsa toppen. Men har du tillgång så..
Jag lyckades spräcka en sån topp fast den var svetsad Men då spika det som satan och svetsningen kanske inte var hundra medd förvärmning, tillsatsmaterial o allt vad det nu är
Mathias Dahlström, 076-57 29 735
e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
Dahlstrom wrote:Jävlar vilken fin tvätthall ni hade. Våran på skolan ser ut som faan. Jag går oxo sista året på fordon fast i hedemora
Ja nog är den nice, resten av lokalerna har ju sjukhus känsla(vitt och rent)
Försöker vara på skolan så mkt ja kan vilket irriterar lärarna ibland när dom vill gå hem Har ni tillgång till några roliga maskiner
P3kka wrote:Dahlstrom wrote:Jävlar vilken fin tvätthall ni hade. Våran på skolan ser ut som faan. Jag går oxo sista året på fordon fast i hedemora
Ja nog är den nice, resten av lokalerna har ju sjukhus känsla(vitt och rent)
Försöker vara på skolan så mkt ja kan vilket irriterar lärarna ibland när dom vill gå hem Har ni tillgång till några roliga maskiner
Hehe jo jag märkte det. Så där rent o städat har då inte vi Jaa, jag var kvar till 8 en kväll när kamremssbytet på min bil strula..
Vi har mira fräs, ventilslipmaskin, gassvets, mig-svets och pinnsvets, svarv, stor plåtsax för grövre plåt, osso är det väl en massa mer standard utrustning för bilverkstad som avgasmätare osv osv
Mathias Dahlström, 076-57 29 735
e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
Hämtade ut Nya intercoolern i torsdags med nya mått (500x350x115) fick fel förr så när jag endå skulle få en ny skickad så tog jag en större
Ikväll har det kapats mer är vad ett gäng sjörövare klarar av på en hel säsong. Lite mer kapa och sen göra fästen så är ICn på platts.
Någon som har nån lösning på fäste till IC obs finns ingen mutter att fästa i på ICn
http://img241.imageshack.us/my.php?imag ... 091av7.jpg
Ikväll har det kapats mer är vad ett gäng sjörövare klarar av på en hel säsong. Lite mer kapa och sen göra fästen så är ICn på platts.
Någon som har nån lösning på fäste till IC obs finns ingen mutter att fästa i på ICn
http://img241.imageshack.us/my.php?imag ... 091av7.jpg