Hållbarhet, grenrör?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Hållbarhet, grenrör?

Post by Nisse Järnet »

Jävligt dum fråga :oops: men håller ett adaptergrenrör alt. upp och ner vänt grenrör för en 15kg turbo? M20 motor.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

öhh var är det för turbo som väger så mkt :S tvivlar lite på att det håller...kanske en liiiiten stund men
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Alla fina lastbilsagg väger en del vettu..
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Yes sprillans HX40 med intern wg. Tror vågen sa 14,5kg.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
stian329
Posts: 115
Joined: 21 Nov 2005, 10:04
Location: Stavanger, Norwegen

Post by stian329 »

K29=16+kg :wink:
E30 M3
User avatar
Henka.
Posts: 456
Joined: 24 Nov 2005, 20:25
Location: Vasa, Finland

Post by Henka. »

Hur mycket var det en HX60 vägde? Var inte det närmare 30kg? :D
Henrik Back
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

Du kan ju svetsa ett stag annars :wink:
Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

ahaa är lastbilsagg verkligen så tunga :O okej det talar ju om också att det är stort agg så :) men utan nån förstärkning så håller det inte länge..det kan jag lova :P men som nån sa här att svetsa ett stag som förstärkning så då :)
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Ja...funderar på vilket som blir bäst (och lättast =P) Vad tror ni om upp och ner vänt grenrör då? Då borde det ju bli bättre?? Räcker med typ 10cm ganska rakt rör från varje grenrör in i twinentryturbon. Då "står" ju hela skiten på grenrören ist för att liksom hänga underifrån om ni fattar =P
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

blir nog bra det, annars bulta motor och låda med stumma fästen, och bulta grenröret med stag till blocket, då är ALLT stummt, om du är orolig....

åkte 2 år med min holset hx55, och den vägde 23kg, men det var med mitt rostfria grenrör, men det sprack aldrig....

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Jocke
Posts: 127
Joined: 24 Mar 2006, 11:05
Location: Västerås

Post by Jocke »

hx82/83 = 50kg :shock:
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Frågan är ju då vilket som blir bäst, att borra upp hålen så grenrören passar, eller fixa en liten adapterplatta? Vad tycker ni? =)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

robert wrote:
Nisse Järnet wrote:Frågan är ju då vilket som blir bäst, att borra upp hålen så grenrören passar, eller fixa en liten adapterplatta? Vad tycker ni? =)



borraom ? de är juh bara att vända


avgashålen kommer inte mitt för varandra (mellen topp/grenrör).

mvh
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

Ska du ha en sån fin turbo borde du kanske göra ett nytt turbogrenrör??
Image
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

precis, materialkostnad för svartstål, med flänsar överstiger inte ens 2k......

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

yes bygg nytt grenrör!
Post Reply