Pyramidringar M44.

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Peter_1982

Pyramidringar M44.

Post by Peter_1982 »

Behöver pyramidringar till en M44 från Z3 roadster.
Var får man ge för en uppsättning om 4st till 85mm borr? Packning kan jag stansa till själv, eller finns det som bara har lite uppstick så det blir som typ o-ringat? Ska inte ladda på så djävulskt så det måste skära in i toppen tror jag.
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

1200kr för ringar.
Eller så kan du ju bara oringa om du inte ska ladda så mycket..
Peter_1982

Post by Peter_1982 »

Tveksam till att laddet kommer över 1,5bar.

Pratade med en gubbe på Hedströms motor i Vetlanda om o-ringning, och han rekommenderade mig att sätta pyramidringar istället. Han hävdade att pianotråden eller vad man nu använder sätter sig nåt så in i helvete så man aldrig får loss den igen.

Hur är det egentligen, måste man knipsa/slipa till pianotråden så den precis exakt går hela varvet runt? Eller funkar det iallafall om man har säg 1mm glipa i skarven?
Krillian

Post by Krillian »

Peter_1982 wrote:Tveksam till att laddet kommer över 1,5bar.

Pratade med en gubbe på Hedströms motor i Vetlanda om o-ringning, och han rekommenderade mig att sätta pyramidringar istället. Han hävdade att pianotråden eller vad man nu använder sätter sig nåt så in i helvete så man aldrig får loss den igen.

Hur är det egentligen, måste man knipsa/slipa till pianotråden så den precis exakt går hela varvet runt? Eller funkar det iallafall om man har säg 1mm glipa i skarven?
Detta kan vara nåt att ha i turbokonv tråden sen.

Säkert fler som undrar hur man igentligen ska göra.
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Oringat håller lätt för 2 bar. Och vad menar han att det skulle fastna?
Peter_1982

Post by Peter_1982 »

Bmwandreas wrote:Oringat håller lätt för 2 bar. Och vad menar han att det skulle fastna?
Vet inte riktigt, han menade att när man väl hade knackat ner tråden så var den ett helvete att få upp igen eller nåt.
Plus att han menade att det var sketanoga att glipan mellan de bägge ändarna var typ obefintliga. Är det så noga på hundradelen att ändarna ligger ihop?
Man kan ju tänka sig att det smiter förbi komp där annars iofs...
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Gör inget om det är lite glipa. Tråden ligger bara där för att hålla packing på plats så den inte flyttar på sig, det har inget med att hålla emot cylindertrycket.
Peter_1982

Post by Peter_1982 »

Bmwandreas wrote:Gör inget om det är lite glipa. Tråden ligger bara där för att hålla packing på plats så den inte flyttar på sig, det har inget med att hålla emot cylindertrycket.
Ahaa, jag trodde det var för att få ökat tryck på själva metallringen i packningen, o det är det väl iofs. Men det blir mer att det lilla uppsticket på tråden tränger in i metallen på packningen så den inte rör sig?

Då verkar det ju lite överkurs att sätta pyramidringar på min motor kanske.
Finns det beskrivet hur spåret skall fräsas?
Har hört 0,2mm uppstick på tråden, men hur långt från kanten? Eller sätter man så den hamnar i mitten på metallringen i packningen?
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Peter_1982 wrote:
Bmwandreas wrote:Gör inget om det är lite glipa. Tråden ligger bara där för att hålla packing på plats så den inte flyttar på sig, det har inget med att hålla emot cylindertrycket.
Ahaa, jag trodde det var för att få ökat tryck på själva metallringen i packningen, o det är det väl iofs. Men det blir mer att det lilla uppsticket på tråden tränger in i metallen på packningen så den inte rör sig?

Har hört 0,2mm uppstick på tråden, men hur långt från kanten? Eller sätter man så den hamnar i mitten på metallringen i packningen?
0.3mm uppstick i mitten av metallringen. Då blir det bra.
Peter_1982

Post by Peter_1982 »

Bmwandreas wrote:
Peter_1982 wrote:

0.3mm uppstick i mitten av metallringen. Då blir det bra.
Då får det bli så!

Tack för infon!
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Självklart.
Post Reply