Megasquirt fundering
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
2.2 kan du sluta tänka på direkt, V3 med extra kod är enda vägen att gå om du ska köra MS. r.ivars har ett till salu med tändning. Jag har ett ny lött V3 med extra kod samt allt du behöver i boxen för 3500:-, har en V2.2, men din maskin kommer gå som en påse nötter med 2.2.
PMa om du vill veta mer!
Fredrik
PMa om du vill veta mer!
Fredrik
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
pizza wrote:2.2 kan du sluta tänka på direkt, V3 med extra kod är enda vägen att gå om du ska köra MS. r.ivars har ett till salu med tändning. Jag har ett ny lött V3 med extra kod samt allt du behöver i boxen för 3500:-, har en V2.2, men din maskin kommer gå som en påse nötter med 2.2.
PMa om du vill veta mer!
Fredrik
? Vet flera som kört V2.2 med gott resultat. När man håller på med Megasquirt får man öven lära sig att uppdateringar inte alltid är positivt, i regel är det ostabilt som fan att köra en uppdaterad variant. Dock så fungerar ju V3 rätt bra så länge man låter bli MS2 processorn.
nja, att det ska gå skit menar jag definitivt inte, men det finns ju en anledning att man gjorde en V3, just att den är förbättrad, å till viss mån stämmer det som Khilander säger, uppdateringar är inte alltid bra, men oftast för dom med sig nånting gott.
2.2 kommer säkert funka alldeles utmärkt, men jag (personligen) skulle köra V3, jag är inte expert eller rent sakkunning på MS, men jag har pratat mkt med en kille istan som löder/säljer dom, och enligt honom är den 1000lappen man tjänar på 2.2 försumbar om de fördelar som är med V3. Jag hade ett v2.2 låg men köpte ändå en v3 ,version 1, box för att använda, inte för att jag VET att det är bättre, utan för att killen som "jobbar" med det säger att det är så, å han har inget intresse i att tjäna pengar på mig, han visste att jag inte skulle handla det av honom iaf. Så jag litar blindt på vad han säger ang. MS.
Sen om det är det bästa ställt mot kostnade i slutänden är en annan fråga, jag kör V3, kommer det en V4 som han säger är bättre så handlar jag den
Pizza
2.2 kommer säkert funka alldeles utmärkt, men jag (personligen) skulle köra V3, jag är inte expert eller rent sakkunning på MS, men jag har pratat mkt med en kille istan som löder/säljer dom, och enligt honom är den 1000lappen man tjänar på 2.2 försumbar om de fördelar som är med V3. Jag hade ett v2.2 låg men köpte ändå en v3 ,version 1, box för att använda, inte för att jag VET att det är bättre, utan för att killen som "jobbar" med det säger att det är så, å han har inget intresse i att tjäna pengar på mig, han visste att jag inte skulle handla det av honom iaf. Så jag litar blindt på vad han säger ang. MS.
Sen om det är det bästa ställt mot kostnade i slutänden är en annan fråga, jag kör V3, kommer det en V4 som han säger är bättre så handlar jag den
Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
2.2 är definitivt inte farlig för maskin, det FUNGERAR säkert kanon, men V3 är mer användarvänlig om inte annat, och finns lite fler grundfunktioner. Googla "megasquirt", där finns sidor på svenska med för å nackdelar, skillnader mm mm mm, å det e sidor som ENDAST handlar om MS.
Pizza
Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
den igentliga avgröande skilnaderna är två stycken
i v3an finns ett "filter" som gör att man kan köra med induktiv VR givare med tex det triggerhjulet som sitter i framkant på de flesta bmw motorer, med ett v2.2 så kan man bara (i std utförande) köra med en Hallsignal från tex en fördelare.
v2.2 har ingen högnivåutgång för å driva tändspole, dvs du måste köra med ett externt tändslutseg(som manflörvissor kan köpa på biltema för nån hundralapp) v3an har ett sånt drivsteg inbyggt
i v3an finns ett "filter" som gör att man kan köra med induktiv VR givare med tex det triggerhjulet som sitter i framkant på de flesta bmw motorer, med ett v2.2 så kan man bara (i std utförande) köra med en Hallsignal från tex en fördelare.
v2.2 har ingen högnivåutgång för å driva tändspole, dvs du måste köra med ett externt tändslutseg(som manflörvissor kan köpa på biltema för nån hundralapp) v3an har ett sånt drivsteg inbyggt
De funktioner som skiljer mellan 2.2 och 3.0 kan du ändå lägga till när du beställer eller bygger boxen, vr-kretsen kostar max 200kr i delar och ett tändsteg inte mer än 50kr
Läs den här tråden så får du en bra uppfattning om hur det ligger till.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=24960
Läs den här tråden så får du en bra uppfattning om hur det ligger till.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=24960
Peter Strandberg
En kompis av meg selger megasquirt... Men han sverger til v2 da den har høyere "oppløsning" på dysene enn v3.. hva han mener med dette aner jeg ikke.. Vet bare at han trykker sykt med hester ut av bilene han monterer ms på og mapper.. vet han hadde en m20b23 visst det er en maskin som heter dette..? gikk med orginal innmat og ble benket til 450 hk ca tror jeg det var.. Holdt lenge og.
Sidelengs med masse blå røyk av dekkene.. det er tingen det..
kentan wrote:En kompis av meg selger megasquirt... Men han sverger til v2 da den har høyere "oppløsning" på dysene enn v3.. hva han mener med dette aner jeg ikke.. Vet bare at han trykker sykt med hester ut av bilene han monterer ms på og mapper.. vet han hadde en m20b23 visst det er en maskin som heter dette..? gikk med orginal innmat og ble benket til 450 hk ca tror jeg det var.. Holdt lenge og.
Han menar processor msI kontra processor msII, inte hårdvaruversion/kretskort 2.2 vs. 3.
Man kan byta processor lika enkelt på båda kretskorten.
Peter Strandberg