Megasquirt fundering

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

pizza

Post by pizza »

2.2 kan du sluta tänka på direkt, V3 med extra kod är enda vägen att gå om du ska köra MS. r.ivars har ett till salu med tändning. Jag har ett ny lött V3 med extra kod samt allt du behöver i boxen för 3500:-, har en V2.2, men din maskin kommer gå som en påse nötter med 2.2.

PMa om du vill veta mer!

Fredrik
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
johankihl
Admin

Post by johankihl »

pizza wrote:2.2 kan du sluta tänka på direkt, V3 med extra kod är enda vägen att gå om du ska köra MS. r.ivars har ett till salu med tändning. Jag har ett ny lött V3 med extra kod samt allt du behöver i boxen för 3500:-, har en V2.2, men din maskin kommer gå som en påse nötter med 2.2.

PMa om du vill veta mer!

Fredrik

? Vet flera som kört V2.2 med gott resultat. När man håller på med Megasquirt får man öven lära sig att uppdateringar inte alltid är positivt, i regel är det ostabilt som fan att köra en uppdaterad variant. Dock så fungerar ju V3 rätt bra så länge man låter bli MS2 processorn.
shomakie

Post by shomakie »

har själv ett v2.2 på min m20 och det är inga problem alls! Borde väl inte skilja nåt för att den ska fungera? går och köpa till små ombyggnadskit osv till 2.2 om man ska köra vr givare t.ex. Men en redovisning varför det skulle gå skit?!
pizza

Post by pizza »

nja, att det ska gå skit menar jag definitivt inte, men det finns ju en anledning att man gjorde en V3, just att den är förbättrad, å till viss mån stämmer det som Khilander säger, uppdateringar är inte alltid bra, men oftast för dom med sig nånting gott.

2.2 kommer säkert funka alldeles utmärkt, men jag (personligen) skulle köra V3, jag är inte expert eller rent sakkunning på MS, men jag har pratat mkt med en kille istan som löder/säljer dom, och enligt honom är den 1000lappen man tjänar på 2.2 försumbar om de fördelar som är med V3. Jag hade ett v2.2 låg men köpte ändå en v3 ,version 1, box för att använda, inte för att jag VET att det är bättre, utan för att killen som "jobbar" med det säger att det är så, å han har inget intresse i att tjäna pengar på mig, han visste att jag inte skulle handla det av honom iaf. Så jag litar blindt på vad han säger ang. MS.

Sen om det är det bästa ställt mot kostnade i slutänden är en annan fråga, jag kör V3, kommer det en V4 som han säger är bättre så handlar jag den ;)

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
pizza

Post by pizza »

2.2 är definitivt inte farlig för maskin, det FUNGERAR säkert kanon, men V3 är mer användarvänlig om inte annat, och finns lite fler grundfunktioner. Googla "megasquirt", där finns sidor på svenska med för å nackdelar, skillnader mm mm mm, å det e sidor som ENDAST handlar om MS.

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
knotan

Post by knotan »

den igentliga avgröande skilnaderna är två stycken

i v3an finns ett "filter" som gör att man kan köra med induktiv VR givare med tex det triggerhjulet som sitter i framkant på de flesta bmw motorer, med ett v2.2 så kan man bara (i std utförande) köra med en Hallsignal från tex en fördelare.

v2.2 har ingen högnivåutgång för å driva tändspole, dvs du måste köra med ett externt tändslutseg(som manflörvissor kan köpa på biltema för nån hundralapp) v3an har ett sånt drivsteg inbyggt
jol

Post by jol »

De funktioner som skiljer mellan 2.2 och 3.0 kan du ändå lägga till när du beställer eller bygger boxen, vr-kretsen kostar max 200kr i delar och ett tändsteg inte mer än 50kr

Läs den här tråden så får du en bra uppfattning om hur det ligger till.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=24960
Peter Strandberg
pizza

Post by pizza »

Visst är det så, men kan/vill man inte löda själv så är ju V3 enklaste lösningen, skiljer inte så mkt i pris. Men kan man löda själv så e de ju bara å beställa komponeterna.

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
jol

Post by jol »

Med ett 2.2 på gång för bra pris tycker jag att det är en enklare att skicka iväg det på lödning. Det är ingen svår operation heller att göra det själv.
Peter Strandberg
kentan

Post by kentan »

En kompis av meg selger megasquirt... Men han sverger til v2 da den har høyere "oppløsning" på dysene enn v3.. hva han mener med dette aner jeg ikke.. Vet bare at han trykker sykt med hester ut av bilene han monterer ms på og mapper.. vet han hadde en m20b23 visst det er en maskin som heter dette..? gikk med orginal innmat og ble benket til 450 hk ca tror jeg det var.. Holdt lenge og. :)
Sidelengs med masse blå røyk av dekkene.. det er tingen det.. :)
jol

Post by jol »

kentan wrote:En kompis av meg selger megasquirt... Men han sverger til v2 da den har høyere "oppløsning" på dysene enn v3.. hva han mener med dette aner jeg ikke.. Vet bare at han trykker sykt med hester ut av bilene han monterer ms på og mapper.. vet han hadde en m20b23 visst det er en maskin som heter dette..? gikk med orginal innmat og ble benket til 450 hk ca tror jeg det var.. Holdt lenge og. :)

Han menar processor msI kontra processor msII, inte hårdvaruversion/kretskort 2.2 vs. 3.
Man kan byta processor lika enkelt på båda kretskorten.
Peter Strandberg
pizza

Post by pizza »

Kolla i Karels projekt tråd, hans maskin ger 600+ (M20B25), där kan du läsa dig till hur du styr tändningen.

Fredrik
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Post Reply