turbosnurra...

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

fisherman
Posts: 261
Joined: 20 Nov 2005, 19:57
Location: Eskilstuna/Västerås

turbosnurra...

Post by fisherman »

jag har tänkt använda en t25 snurra på mitt snikbygge.. blir det bra tror ni. har fått väldigt bra pris på den . . .
you can`t pee on what you can`t catch...
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Re: turbosnurra...

Post by knotan »

fisherman wrote:jag har tänkt använda en t25 snurra på mitt snikbygge.. blir det bra tror ni. har fått väldigt bra pris på den . . .

en t25a duger väll till en 316 eller max 318 motor skulle jag säga :lol:
fisherman
Posts: 261
Joined: 20 Nov 2005, 19:57
Location: Eskilstuna/Västerås

Post by fisherman »

men jah har en 325:a... hmmm?
flera tack
you can`t pee on what you can`t catch...
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

fisherman wrote:men jah har en 325:a... hmmm?
flera tack

en t25a är på tok för liten för en 2.5liters.
max 2 liters duger den till.
fisherman
Posts: 261
Joined: 20 Nov 2005, 19:57
Location: Eskilstuna/Västerås

Post by fisherman »

vad kan hända med turbon eller bilen med en sån turbo då?
blir det för mycket effekt så turbon klarar inte av det?
det finns ju folk som har kört med mindre snurror än så på 2,5liters.
dom har kört med gamla 900 agg ju...
är det nån som vet det här för jag kan inte än =D
you can`t pee on what you can`t catch...
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

dom gammla 900 aggen är störren än T25:an kolla på bilder o jämför,

dock sä är T25:an ett modärnare agg med mindre spoolupp men passar inte större motorer (316-318 blir no lagom)

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
bmwluthman
Posts: 144
Joined: 30 Jan 2006, 15:55
Location: Avesta

turbo

Post by bmwluthman »

du kan använda dig av 2st skulle nog funkera skit bra...
har en t25:a liggandes billigt om du är intresserad
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

det som händer med ett för litet agg är att motorn får in en massa luft men helt enkelt inte orkar andas ut.
du kommer antaglöigen få bra ladd från start, dvs bottenvridet blir bra, sedan bildas massa värme med spikningar som följd, å motorn kommer kännas död tidigt i register så du kommer tappa effekt över kansek 3500-4000 rpm.
turbon kommer oxå slitas onormalt snabbt.

mitt tips är att oftare välja ett "för stort" agg än ett för litet. det ger bättre effekt å är snällare moto motor/drivlina
Zimsson
Posts: 97
Joined: 09 Mar 2006, 08:44
Location: Orust

Re: turbosnurra...

Post by Zimsson »

fisherman wrote:jag har tänkt använda en t25 snurra på mitt snikbygge.. blir det bra tror ni. har fått väldigt bra pris på den . . .


ja har 2st K24:or som du kan få köpa billigt!
är som nya!
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Vet av en kille i England som kör med 2st T25:or på en original M20B25, han har fullt ladd vid 3000 rpm, även med 1 bar laddtryck. Det är små aggregat vi pratar om.. Med två st så får man iaf motorn att sjunga ut.
Jag skulle nog hittat ett enda större begagnat diesel turbo-aggregat, typ Holset H1C / H1E eller HX35 / HX40.
fisherman
Posts: 261
Joined: 20 Nov 2005, 19:57
Location: Eskilstuna/Västerås

Post by fisherman »

det måset vara inbyggd wastegate på det...
för jag har bara en adapter =D
vad har ni för tips på agg då.. billga =D
funderar på att köra med ett gammalt 900 agg just nu.
you can`t pee on what you can`t catch...
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

fram med hålsågen o svetsen o köp dig en S2 WG så behöver du inte ha intern WG längre =)

vad är det för bygge?

yber billigt eller?

satsa på en tb03 från gammla saab 9000/900 eller nån gammal volvo 740 turbo,

funkar "bra" upp till 220hk.

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Turbo_folke
Posts: 601
Joined: 23 Nov 2005, 16:29
Location: Lund

Post by Turbo_folke »

JaJsEn wrote:fram med hålsågen o svetsen o köp dig en S2 WG så behöver du inte ha intern WG längre =)

vad är det för bygge?

yber billigt eller?

satsa på en tb03 från gammla saab 9000/900 eller nån gammal volvo 740 turbo,

funkar "bra" upp till 220hk.

mvh Erik


Saabs tb03 agg är också för små. Köp ett 16T agg istället eller ngt liknande.
User avatar
Dofilus
Posts: 310
Joined: 16 Mar 2006, 17:51
Location: Örebro

Post by Dofilus »

Jag har en tb03 "trim60" från 9000 klarar 1,5 bar 300hk den kan du få billigt. du får dock fixa en ny packning till kompressorhuset, den gick paj när jag vred det.
Firebird formula 400-71 BW480 Vipec v88, Cbr 1000rr-07
fisherman
Posts: 261
Joined: 20 Nov 2005, 19:57
Location: Eskilstuna/Västerås

Post by fisherman »

passar en sådan turbo bra på en 2,5l sexa då?
*trim 60* alltså... vad kostar en packning och vart får man tag på en sådan då?

mvh
you can`t pee on what you can`t catch...
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

en t03 trim60 från saab är mycket bättre men jag skulle ändå säga att även den känns i minsta laget. visst bra respons men antagligen stryper den bra efter 4000 rpm lr så!
behövs väll ingen packning där, bara en skvätt locetite lr så
fisherman
Posts: 261
Joined: 20 Nov 2005, 19:57
Location: Eskilstuna/Västerås

Post by fisherman »

om det stämmer med att det kanske funkar med loctite så är jag nog intresserad? pm:a mig för prisklass...
får man ut 250hk ur den på 2,5l sexa?
you can`t pee on what you can`t catch...
Post Reply