Page 1 of 2
Optimal kompförhållande io M50 med 500hk
Posted: 13 Oct 2008, 19:23
by Japmax
Vad bör man lägga sig på i kompförhållande i en M50B25 om man vill ha ur 500hk. Räcker 8:1?
Posted: 13 Oct 2008, 20:29
by peppe
Vilket bränsle? 8.1:1 är rätt 'lågt'.
Posted: 14 Oct 2008, 02:39
by Japmax
peppe wrote:Vilket bränsle? 8.1:1 är rätt 'lågt'.
Ska främst köras på vanlig macksoppa 98.
Inget etanol.
Har planer på mer hk framöver, men då ska ändå de mesta bytas ut så det är för just 450-500hk jag vill ha bästa värdet, men jag vill givevis ha lite marginal mot spikningar mm. Det är inget racebygge botten kommer bestå av orginaldelar, svarvade kolvar och MLS-packning.
Posted: 14 Oct 2008, 04:49
by peppe
Vad som är det "bästa" är nog från motor till motor. Men eftersom du ska åka med överladdning så tycker jag du klarar dig bra på 8.1:1 och sedan kan vi lägga det bästa på hyllan.
Iom att det är en snikis maskin med turbo och ingen hög presterande sugis så spelar det mindre roll.
Posted: 14 Oct 2008, 08:00
by 525mannen
Ska du ändå köra med MLS så skulle jag köpt en 3,5mm och struntat i att svarva kolvarna, på så vis hamnar du väl kring 8,6 vilket bör lira med 450-500hk utan problem, med ett eftermarknadssprut. Finns ju ett par som åker så.
Gods i kolvarna har man om möjligt gärna kvar, än om det oftast är ringlanden som far..
Var inte dum o chansa som mig att det ska funka utan toppdeckning av blocket genom att bara plana toppen. Den chansningen/latheten kostade mig en sommar utan bil
Mvh
Cristofer
Posted: 14 Oct 2008, 12:47
by kronberg
vad hadde du för effekt vid 1,9 bar med hx40n?
Jag kör 135mm stakar så jag har fett låg komp o laddar 1 bar, men tycker turbon kommer såpass tidigt att jag inte märker av att den är slö på låga varv? Kommer nästan som en kompressor vid jämförelse när jag hade gt37 på volvo femma.
Posted: 14 Oct 2008, 13:49
by Japmax
phonicx wrote:Du är medveten om att med så låg kompression kommer motorn vara död på låga varv? I min förra maskin hade jag 8,5:1 och en HX40. Överladdade 1.9bar. Fyfan så tråkig karaktär maskinen hade, det var kul i 130mil sen skrotade jag ner aset och sålde.
Jag ska också bygga på en m50 nu, en vanos, jag har tänkt att behålla orginalkompet 10,5:1 och köra med e85 och överladda nått kg. Det enda jag har planerat att byta är ARPbult i toppen. Det kommer ju bli natt och dag att bibehålla hög kompression och samtidigt överladda, visst det tär mer på grejorna men vad kostar en m50 att köpa då? Kaffepengar jämfört med vad jag gav för alla prylarna på min förra motor
Vad är målet med din bil? Över 500hk finns lixom ingen användning för på gatan, jag tror seriöst att allting över 400hk förstör mer än det gör nytta i en normal bil som inte är byggd för seriös racing med riktigt chassie, visst är det fränt med hjulspinn i 200 men det är ingenting jag rekommenderar.. Fick hjulspinn i 180 under mappning med min förra bil, det var ganska intressant och den drev ändå på framhjulen..
Motorn ska sitta i en Nissan, en driftingbil. Så de här med spinn i 200 låter perfekt

Jag ska alltså inte pendla till jobbet i bilen, den ska gå brett och rakt fram.
Det är olika bud här, hur bör jag lägga mig?
Jag har tillgång till de mesta i metallbearbetigsväg så jag kan nog lösa de mesta. MLS finns ju dessutom i typ 10 tjocklekar.
Det här med toppdeckning, kan någon förtydliga de för mig, har aldrig riktigt greppat det.
Posted: 14 Oct 2008, 13:58
by kronberg
man planar blocket

Posted: 14 Oct 2008, 14:41
by Bäckis
Ska man köra bensin så är 8-8,5:1 vettigt. Högre är bara dumt och man får inte alls speciellt mkt bättre maskin före trycket kommer, däremot får man en maskin som gärna spikar.
8,0-8,5:1 brukar vi alltid ligga på med bensin.
Posted: 14 Oct 2008, 16:03
by tykoo
lånar tråden lite och lägger in frågan om m50 vanos, orinal kompförhållande och e85, det borde väl lira utan att spika förbannat lätt?
blocket är oringat, men det förändrar ju inte om motorn vill spika enkelt eller inte.
Posted: 14 Oct 2008, 17:47
by peppe
phonicx wrote:Du är medveten om att med så låg kompression kommer motorn vara död på låga varv? I min förra maskin hade jag 8,5:1 och en HX40. Överladdade 1.9bar. Fyfan så tråkig karaktär maskinen hade, det var kul i 130mil sen skrotade jag ner aset och sålde.
Jag ska också bygga på en m50 nu, en vanos, jag har tänkt att behålla orginalkompet 10,5:1 och köra med e85 och överladda nått kg. Det enda jag har planerat att byta är ARPbult i toppen. Det kommer ju bli natt och dag att bibehålla hög kompression och samtidigt överladda, visst det tär mer på grejorna men vad kostar en m50 att köpa då? Kaffepengar jämfört med vad jag gav för alla prylarna på min förra motor
Vad är målet med din bil? Över 500hk finns lixom ingen användning för på gatan, jag tror seriöst att allting över 400hk förstör mer än det gör nytta i en normal bil som inte är byggd för seriös racing med riktigt chassie, visst är det fränt med hjulspinn i 200 men det är ingenting jag rekommenderar.. Fick hjulspinn i 180 under mappning med min förra bil, det var ganska intressant och den drev ändå på framhjulen..
Jag läste bara första raden.
7.9:1 och absolut inte död som sug maskin och inte alls trög på något sett. Körde HX50 och den spoolade rätt kvickt.
5cyl verkar inte värst mycket bang for the buck. Men jag håller med om att behålla hög kompa kan vara till godo.
Men på 98okt så skulle jag inte ligga och glida på 10.5:1.
Posted: 14 Oct 2008, 19:05
by Japmax
Bäckis wrote:Ska man köra bensin så är 8-8,5:1 vettigt. Högre är bara dumt och man får inte alls speciellt mkt bättre maskin före trycket kommer, däremot får man en maskin som gärna spikar.
8,0-8,5:1 brukar vi alltid ligga på med bensin.
Tack, då vet jag!
Posted: 16 Oct 2008, 21:42
by Japmax
Jag satt och räknade lite..
och kom fram till att en M50B25 borde ha en volym på 46.2cc i toppen inkl packning. Vilket gör att kompressionen med en 3.5mm MLS borde bli 7.9:1 om man utgår från att orginal packning är 1mm (låter rimligt)
Sen räknade jag på 130mm stakar, det skulle ge en kompression på runt 6.5:1 ? :O Lät ju fruktansvärt lite =)
Sitter och funderar på hur jag ska göra, kanske ska skita i mls packningen. Oringa blocket, svarva kolvarna och landa på runt 8.5?
hum..
Posted: 16 Oct 2008, 21:43
by Bmwandreas
Orig packning är 1.75mm
Posted: 16 Oct 2008, 21:45
by Tysken
Orginal packning är väl 1.8mm har jag för mig, så kompet blir högre än det du räknat fram.
Oj, du hann före Andreas..
Posted: 16 Oct 2008, 21:47
by pelko
Flikar in med en snabb fråga.
10.5:1 och E85 är la ingen fara direkt?
Mål minst 400hk.
Mvh Mathias