E34 m50 turbo
Posted: 13 Oct 2008, 13:32
Här kommer en liten projekttråd om min E34:a.
Har vart i min ägo i snart 1,5 år. Är från början en 520 årsm. -90. Den vart nylackad hösten -04 och har därför ingen rost
Gamla maskinen käka vippor till lunch så den åkte ur ganska illa kvickt. Köpte ny maskin som var färdigt turbokonverterad. Hårig maskin redan för början men mkt vill ha mer som ni vet...
Motorspecs:
m50b25 block o-ringat & borrat 0,5 mm
328 vev
Eagle stakar
Ross kolvar
ARP toppbultar
Toppen är lite portad och har fått CrMo retainers monterade, i övrigt orginal.
Dubbla insugskammar
Grenrör byggt av Hulta här på forumet
Hx 50 turbo
M3 oljefilterhus
Styrsystem och tändning :
Autronic sm4
VAG tändspolar
Elektronisk laddtrycksstyrning
Runt omkring motorn sitter bl.a. :
3" tryckrör i alu
Kina ic av den vanliga modellen
Samco silikon överallt
PPF 50 mm dump
Hks wg kopia
4" downpipe som konas ner till 3"
3,5" avgassystem med en magnaflow dämpare på slutet
Earls oljekylare
Earls kopplingar och stålomspunnen slang till soppa och oljematning
Drivlina :
m5 bakvagn
m5 kardan
328 zf växellåda
Powerflex bussningar i bakvagn
618 tryckplatta
4 pucks lamell
Soppasystem :
Aeromotive A1000 soppapump
Aeromotive bränslefilter
Aeromotive btr
Catchtank matad av orginal pump
Stålomspunna earls slangar samt earls kopplingar
PPF fuelrail
Bilen i övrigt :
Skitful inredning som jag vill byta ut
Sparco fällbara sportstolar
Autometer mätare för laddtryck, oljetryck och oljetemp
Batteriet flyttat in under baksätet
Och mkt, mkt mer....Garanterat glömt bort massor
Här kommer lite bilder
Så här har det sett ut
Skitigt som fan
Nya motorn efter ihopmontering och lite putts
Motorn tillfälligt i bilen för inpassning av downpipe, tryckrör m.m
Så här blev downpipen
Och det var allt jag har just nu att visa.
Kommer mer efterhand
Har vart i min ägo i snart 1,5 år. Är från början en 520 årsm. -90. Den vart nylackad hösten -04 och har därför ingen rost
Gamla maskinen käka vippor till lunch så den åkte ur ganska illa kvickt. Köpte ny maskin som var färdigt turbokonverterad. Hårig maskin redan för början men mkt vill ha mer som ni vet...
Motorspecs:
m50b25 block o-ringat & borrat 0,5 mm
328 vev
Eagle stakar
Ross kolvar
ARP toppbultar
Toppen är lite portad och har fått CrMo retainers monterade, i övrigt orginal.
Dubbla insugskammar
Grenrör byggt av Hulta här på forumet
Hx 50 turbo
M3 oljefilterhus
Styrsystem och tändning :
Autronic sm4
VAG tändspolar
Elektronisk laddtrycksstyrning
Runt omkring motorn sitter bl.a. :
3" tryckrör i alu
Kina ic av den vanliga modellen
Samco silikon överallt
PPF 50 mm dump
Hks wg kopia
4" downpipe som konas ner till 3"
3,5" avgassystem med en magnaflow dämpare på slutet
Earls oljekylare
Earls kopplingar och stålomspunnen slang till soppa och oljematning
Drivlina :
m5 bakvagn
m5 kardan
328 zf växellåda
Powerflex bussningar i bakvagn
618 tryckplatta
4 pucks lamell
Soppasystem :
Aeromotive A1000 soppapump
Aeromotive bränslefilter
Aeromotive btr
Catchtank matad av orginal pump
Stålomspunna earls slangar samt earls kopplingar
PPF fuelrail
Bilen i övrigt :
Skitful inredning som jag vill byta ut
Sparco fällbara sportstolar
Autometer mätare för laddtryck, oljetryck och oljetemp
Batteriet flyttat in under baksätet
Och mkt, mkt mer....Garanterat glömt bort massor
Här kommer lite bilder
Så här har det sett ut
Skitigt som fan
Nya motorn efter ihopmontering och lite putts
Motorn tillfälligt i bilen för inpassning av downpipe, tryckrör m.m
Så här blev downpipen
Och det var allt jag har just nu att visa.
Kommer mer efterhand