Page 1 of 2

Pumpval?

Posted: 08 Oct 2008, 07:53
by mcdonaldsmannen
Köpt på mig nya grejer och nya ideer, tveksam om min walbro kommer räcka?

1,2bar laddtryck, 2,5bar grundtryck, e85, 893cc spridare

Runt 450hk är tänkt...

Tacksam för svar !

Posted: 08 Oct 2008, 12:19
by Bmwandreas
Det är på gränsen, mät med mätare.

Posted: 12 Oct 2008, 00:38
by dgyldmark
Byt pump om du skall åka säkert på E85, Det är inget jag gissar mig till utan provat ut på två pumpar och sedan skuret isär. mvh

Posted: 13 Oct 2008, 11:27
by mcdonaldsmannen
Ok, kan du rekommendera någon pump till vettigt pris Dan?

Posted: 13 Oct 2008, 11:28
by Bmwandreas
040 eller 044 pump.

Posted: 13 Oct 2008, 19:50
by Jorm
Bmwandreas wrote:040 eller 044 pump.

Har ni kollat upp om Densopumpen som sitter original i Suprorna pallar E85 bra? Kostar ju inte mycket från staterna...

Var iaf en SAAB som bromsade runt 430 i motorn i Rototest med 1 sådan pump på E85.

Toyota OEM Supra TT Fuel Pump with Filter
Part # To Denso Pump
Genuine Toyota/Denso fuel pump from the Supra TT. Flows more than any other internal pump on the market and is super reliable.
Flow specs include:
260 lph @ 43 psi; 220 lph @ 58 psi; @ 12 V 1.
290 lph @ 43 psi; 266 lph @ 58 psi @ 13.5 V 2.
290 lph @ 43 psi; 260 lph @ 58 psi; @ 14 V 1.

Posted: 13 Oct 2008, 19:52
by Bmwandreas
Vet ingen som testat dem med E85 tyvärr.

Posted: 13 Oct 2008, 19:54
by Jorm
Bmwandreas wrote:Vet ingen som testat dem med E85 tyvärr.

Okej. Aja bara en tanke kostar ju inte speciellt mycket (247 dollar enda stället jag har kollat på).

Posted: 13 Oct 2008, 21:39
by Nisse977
Bmwandreas wrote:040 eller 044 pump.

Vad är 040 för pump?

Edit: Såg nu att det är samma som 044 fast för tankmontage :)

Håller originalpumpen i tanken för e85?

Posted: 05 Nov 2008, 16:47
by talibaneN
Nisse977 wrote:
Bmwandreas wrote:040 eller 044 pump.

Vad är 040 för pump?

Edit: Såg nu att det är samma som 044 fast för tankmontage :)

Håller originalpumpen i tanken för e85?


jag har åkt många tankar i min e30 med ren e85 och ännu strejkar den inte efter 1 år (3000mil) Och nu Är även pumpen rejält stressad tackvare turbokonvertering och högt soppatryck men den spinner på endå.

Posted: 05 Nov 2008, 16:49
by Nisse Järnet
Är det nån här som haft problem med E85 överhuvudtaget? Tänker nu på tex filter som strejkar, pumpar som pajjar, o-ringar som börjar läcka och sånt som man "hör" hela tiden?

Posted: 06 Nov 2008, 11:55
by Xabin
Nisse Järnet wrote:Är det nån här som haft problem med E85 överhuvudtaget? Tänker nu på tex filter som strejkar, pumpar som pajjar, o-ringar som börjar läcka och sånt som man "hör" hela tiden?


Där imot insugs kanaler som kleggar ihop sig..

Posted: 06 Nov 2008, 13:28
by Grefven
mina insugskanaler ser ut som nya trots e85.

du har inte dragit in vevhusventilationen i unsuget? för det har jag hört att man ska låta bli med e85.

Posted: 06 Nov 2008, 16:12
by jorgen
vad finns det för pump som klarar 800hk+ med E85?
Gäller en viss 4:a med 1600cc spridare. Har ju dubbla 044 nu men vill helst bara ha en

Posted: 06 Nov 2008, 17:31
by Storås
jorgen wrote:vad finns det för pump som klarar 800hk+ med E85?
Gäller en viss 4:a med 1600cc spridare. Har ju dubbla 044 nu men vill helst bara ha en


Eliminator bör väl klara det ? Annars får du ge dig på en Weldon :D

Posted: 06 Nov 2008, 17:35
by Bmwandreas
jorgen wrote:vad finns det för pump som klarar 800hk+ med E85?
Gäller en viss 4:a med 1600cc spridare. Har ju dubbla 044 nu men vill helst bara ha en


2st eleminator räcker till 1200hk på min V8. Den är inte alls lika effektiv som modernare motorer. Du klarar 800hk med eleminator men inte så mycket mer.

Posted: 07 Nov 2008, 20:49
by Ballfroog
ja det räcker fan inte med en 044 pump om du ska köra e85.. du får minst ha 2 st då pallar det 700hk med e85