Page 1 of 2

knotans etanolbimmer

Posted: 12 Apr 2006, 00:57
by knotan
kompisen ville ha hjälp å tuna sin 320 lite.
började i söndags å va ute på första turen idag.:hyper:

bilen är en 320 från 88
Motor: m20b25
turbo: garret t04b agg, 56mm kompressor, 60mm turbin.
Wg: 38mm ventil av ext modell
Ic: std ic från 740 tic
motorstyrning:idag orginal motornic. imorrn blir det å modda lite med å bygga om Lmm å större spridare samt e85 i tanken :hyper:
Drivlina:618plattan med organisk lamell. 260 låda å std bakvagn.

ja orkar inte skriva så mycket lägger bara upp ett par bilder på kul

***FILM***
http://www.projekteffekt.se/topic.asp?TID=28


varför bygga onödigt stort avgasystem?? det SKA bröla om en trimmad bil :p

Image

Image




här finns lite mer info å bilder om nån ä sugen på å veta mer
http://www.projekteffekt.se
sen klickar ni er in under projekt å vidare till ronnymans/knotans bmw snurrbo

Posted: 12 Apr 2006, 08:58
by Mirre
Coolt med såna projekt!

Men försök att handla in en smt6 eller MS&s till att styra motorn, så slipper ni förstöra en fin och hel m20 top p.g.a. spikningar. M20 toparna börjar bli sälsynta...

Annars kul med enkla projekt som fungerar..
Lycka till!

Posted: 12 Apr 2006, 11:39
by knotan
jo topparna är sällsynta. ägaren spräckte ju en topp i vintras pga en frusen kylare. tror han pröjjsa 4500 eller nå sånt för en halvkass orginaltopp :roll:

kommer iinte spika nått sen när vi kör med e85 :twisted:
risken är större att kylkanalerna rasar ihop pga det högre cylindertrycket, alternativt att stakarna kröker sej.

nån som har koll på hur pass mycket stakarna ska palla ??
samt hur känsligt att kanalerna rasar??
tror det det sitter en MLS packning redan.
han satte nämligen dit en förtärk toppackning i vintras när han bytte topp. så sålänge det inte finns nån förstärkt icke MLS packning så bör det ju va det?!!

Posted: 12 Apr 2006, 13:40
by johanedstrom
du behöver inte oroa dig för stakarna, och inte vatten kanalerna, så länge det inte spikar..
men det finns risk för det om du inte har koll på sprut och tändningen..

Posted: 12 Apr 2006, 13:51
by knotan
som jag sa så är spikningarna ingen fara.
har vart ute å busåkt lite. kör bara med 0.3 i ladd nu men den skjuter oljestickan,
misstänker att jag måste göra nått åt vevhusventilation.
tips på vad som sak göras, smidigast, enklast å helst billigt(läs gratis) :roll:

räcker det å å dra ut för öppen vevhusventilation. typ uppsamling i en colaflaska å ett filter.
eller hur gör man enklast??

Posted: 12 Apr 2006, 15:35
by johanedstrom
enklast är väl att dra en slang ner mot marken.. eller ännu enklare att låta den vara helt öppen.. :roll:

men en cola flaska kan nog vara vettigt..

Posted: 12 Apr 2006, 15:55
by flp
jag kör me en colaflaska i min :) gör ett ganska stort hål i den, min kittade åt då jag bara hade knivat flaskan :oops:

Posted: 12 Apr 2006, 19:11
by knotan
a drog en fet slang rakt fram en sväng i motorutrymmet nu tillfälligt.
blev skitabra! slutade skjuta oljestickan å motorn sluta ryka satans blått.
tänkte dra den in framför turbon med ett element imellan så slipper man slösa på miljön. samt smörja insugsventilerna lite extra :roll:
fasen så trevligt den gick bilen då!
är nästan sugen på å själv sälja av med volvon å köpa mej en e30 touring.
Pallar motorn som sitter i 535 e20 lika bra som M20 blocket??
finns e28 535 som touring?? :twisted:

Posted: 12 Apr 2006, 20:20
by knoddas
bara inhandla e30 touring sen slänga i m30 motorn...:D... eftesom volvon inte ens orkar släppa lös på 3.an på djurparksparkeringen:D:P.. haha

Posted: 13 Apr 2006, 13:50
by knotan
knoddas wrote:bara inhandla e30 touring sen slänga i m30 motorn...:D... eftesom volvon inte ens orkar släppa lös på 3.an på djurparksparkeringen:D:P.. haha

HAHA. till att börja med så ville den inte va med på trean därför att den pissiga BMW getraglådan som satt på låste sej. trean balla ur helt. nästa gång jag försökte få i den satt 2an fast å hamnade i nån sorts mellanläge mellan tvåan å trean, just som om jag hade båda växlarna i samtidigt :roll:
lyckades lirka i tvåan å nu sitter den fast där :lol: har skrotat den lådan nu å köpt en ZF istället :D


jag är ju sugen på en e28 touring med 3.5liters motor. men det finns väll inte va???
blir nog en e34 touring LR en e30 touring med e28 motor isåfall.

Posted: 13 Apr 2006, 14:37
by knoddas
nae dåligt med e28 toruingar:P... som sagt e30 eller e34 om det är touring du är sugen på:D

Posted: 13 Apr 2006, 16:04
by e30 344i
Bara o ta fram svetsen o bygga dej en e28a touring..

Mvh Marcus..

Posted: 14 Apr 2006, 01:06
by knoddas
jo vet att det finns,,, sen att dom ser ut som skiten är ju en annan sak:P... jag hadde inte velat köpa en ,,, med tanke på reservdels utbud mm till en sådan,,, men men smaken är som baken

Posted: 16 Apr 2006, 23:11
by knotan
ok nu blev det lite OT där.
toppackningen rasa som ni säkert såg i en annan tråd.
ska riva dän toppen sen ska det till musen i åtvid för renovering å almän konltroll. den började ticka illa redan innan turbon.
sen pratat med en polare som lovat fixxa toppackning i koppar till oss.
sen ska man ner till eneby järn å beställa nya toppbult i 12.9 kvalle. å inföskaffa nå bra lim å täta skiten med. blir nog nått från locetites utbud. eller så hämtar jag nått hopkok från jobbet ala' hemmatillverkad låslack som vi används av bla saab flygindustri i linköping (hemliga grejjor det där :lol: )

sen känns ju nästan ett MSnS som ett måste för å få bra skjuts i grejjorna!

Posted: 24 Apr 2006, 23:09
by knotan
nu la vi upp en film. länken ligger högst upp i tråden