Page 1 of 2
inkoppling av givare! (kam, trigger, spjäll) m50
Posted: 11 Apr 2006, 11:16
by sjöbba
håller på att kopplar mitt nira sprut på min m50 nu har stött på ett litet "problem"
alla givarna har ju lika många stift i kontakten(3) men vilket stift är vad? jord, signal, ström?
mvh
Posted: 11 Apr 2006, 15:42
by Fido85
ta osciloskåp OM du har tillgång t ill det
Re: inkoppling av givare! (kam, trigger, spjäll) m50
Posted: 11 Apr 2006, 18:53
by Chris
sjöbba wrote:håller på att kopplar mitt nira sprut på min m50 nu har stött på ett litet "problem"
alla givarna har ju lika många stift i kontakten(3) men vilket stift är vad? jord, signal, ström?
mvh
Ska du köra med orginal kamgivare ???
Om du får ett svar hur dessa ska sitta så PMa mig gjärna
Kör själv med NIRA i3

Posted: 11 Apr 2006, 18:54
by sjöbba
Fido85 wrote:ta osciloskåp OM du har tillgång t ill det
tyvärr! jag antar att stiften är lika placerade på alla givarna?
snälla nån måste ju ha mekat kablar förut!?
planerad start i helgen men jag måste veta hur jag ska koppla sakerna!

Re: inkoppling av givare! (kam, trigger, spjäll) m50
Posted: 11 Apr 2006, 18:57
by sjöbba
Chris wrote:sjöbba wrote:håller på att kopplar mitt nira sprut på min m50 nu har stött på ett litet "problem"
alla givarna har ju lika många stift i kontakten(3) men vilket stift är vad? jord, signal, ström?
mvh
Ska du köra med orginal kamgivare ???
Om du får ett svar hur dessa ska sitta så PMa mig gjärna
Kör själv med NIRA i3

japp orginalgivare!
hur har du kopplat crank och throttle på dina kontakter då?
Posted: 11 Apr 2006, 19:41
by Chris
Allt va redan installerat när jag köpte bilen .. så vet tyvär ej .... har själv förmodligen ett problem med kamgivaren .. tror att givaren e för långt i från kamdrevet.. sitter någon annan givare på nu .. men ska testa orginal givaren till helgen ..
om inte givaren kan läsa ricktigt så blir det problem att starta den .. och det problemet har ja just nu.. svin svårstartad. .
Posted: 12 Apr 2006, 07:40
by sjöbba
Chris wrote:Allt va redan installerat när jag köpte bilen .. så vet tyvär ej .... har själv förmodligen ett problem med kamgivaren .. tror att givaren e för långt i från kamdrevet.. sitter någon annan givare på nu .. men ska testa orginal givaren till helgen ..
om inte givaren kan läsa ricktigt så blir det problem att starta den .. och det problemet har ja just nu.. svin svårstartad. .
jag svetsade nocken på min kam för att få den närmare givaren!
får se om det hjälpte!?
Posted: 12 Apr 2006, 15:09
by Chris
Ok . vad svetsa du me ? tig ? och ska man inte ha något magnetiskt matrial som man svetsar ditt för att få det att fungera.. men orginalgivaren behöver du väll inte svetsa nått .. den läser ju bra orginal väll ?? jag har ju ingen orginal på min . sitter nog en Halgivare på min..
Hade varigt snällt om du la ut en bild på de du svetsa ditt och exakt var du svetsa.
lycka till me allt !
Posted: 12 Apr 2006, 19:00
by OCR Pettzon
Har du org vevgivare så ska Cranken kopplas: Stift 1: brun kabel, stift 2:vit kabel, stift 3:Den skärmade kabeln...
På min M20 så har jag en org vevaxelgivare som kamgivaren och de är kopplade. Stift 1: Cam sensor signal Stift 2: Cam sensor GND Stift 3: Cam sensor supply 12v
Trotteln kommer jag inte ihåg men jag kan kolla på bilen imorgon... Hoppas det hjälpte dig något.
Posted: 13 Apr 2006, 08:05
by sjöbba
har fått reda på hur det skall kopplas nu!
chris:
jag miggade min nock så den blev för lång, sedan slipade jag av den så den sitter typ 1 mikrometer från givaren!
orginal ska tydligen ge lite för dålig signal för att nira riktigt skall fatta vad det är som pågår!
Posted: 13 Apr 2006, 08:45
by Bmwandreas
Givaren måste minst ha 1mm avstånd.
1.0-1.5 funkar bäst = orig avstånd.
Posted: 13 Apr 2006, 11:22
by sjöbba
Bmwandreas wrote:Givaren måste minst ha 1mm avstånd.
1.0-1.5 funkar bäst = orig avstånd.
vad har det för betydelse om den sitter närmare då?
tycker att det bara borde förstärka pulserna! eller är jag ute och cyklar nu?
Posted: 13 Apr 2006, 11:30
by Bmwandreas
Funkar inte med under 1mm.
Bara att göra om:(
Posted: 13 Apr 2006, 22:20
by Chris
Snackar vi om triggergivaren eller kamgivaren ?????
den ska väll inte sitta 1.5mm ifrån kamdrevet väll ??
Jag har någon annan givare på min som Tor förmodligen har köpt .. en grå kabel .. enligt LG speed skulle det va en halgivare han satt ditt istället för orginal . jag kan ställa den på en gänga, kolla hur den satt .. den satt ca 25mm från den högsta punkten på kammen/drevet .. men nu har jag ställt den på max och då är den ca 10mm från kammen/drevet .. räcker det ?? allså det ni snackar om måste ju va triggergivaren ... eller ??
Hade varigt tacksam för snabba svar då bilen snart ska mappas och måste fixa detta startprob som Tor även haft, men inte fått rätt på.
Bilder på givaren:

Posted: 14 Apr 2006, 08:08
by Bmwandreas
Det ska vara 1mm avstånd.
Posted: 14 Apr 2006, 11:07
by Chris
Bmwandreas wrote:Det ska vara 1mm avstånd.
Oj då .. 1mm .. men när allt e orginal och orginalgivaren sitter där .. hur lyckas den få signal då ?? eller det e bara NIRAt som vill att det ska va 1mm från ? ..
Men exakt var ska jag svetsa och kan jag svetsa ditt vad som helst eller ska det va någon magnet eller nått ??
Posted: 14 Apr 2006, 12:08
by Bmwandreas
Du ska använda orig triggerskivan som ska sitta innanför kamdrevet.
Det är 1mm avstånd orig.