inkoppling av givare! (kam, trigger, spjäll) m50

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
sjöbba
Posts: 388
Joined: 18 Dec 2005, 18:22
Location: Ludvika

inkoppling av givare! (kam, trigger, spjäll) m50

Post by sjöbba »

håller på att kopplar mitt nira sprut på min m50 nu har stött på ett litet "problem"

alla givarna har ju lika många stift i kontakten(3) men vilket stift är vad? jord, signal, ström?

mvh
//Fredde
f_sjoberg@hotmail.com , 0763455321
Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

ta osciloskåp OM du har tillgång t ill det
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Chris
Posts: 57
Joined: 14 Mar 2006, 21:10
Location: Malmö

Re: inkoppling av givare! (kam, trigger, spjäll) m50

Post by Chris »

sjöbba wrote:håller på att kopplar mitt nira sprut på min m50 nu har stött på ett litet "problem"

alla givarna har ju lika många stift i kontakten(3) men vilket stift är vad? jord, signal, ström?

mvh
Ska du köra med orginal kamgivare ???
Om du får ett svar hur dessa ska sitta så PMa mig gjärna

Kör själv med NIRA i3 8)
E30 Touring M50B25 Turbo
User avatar
sjöbba
Posts: 388
Joined: 18 Dec 2005, 18:22
Location: Ludvika

Post by sjöbba »

Fido85 wrote:ta osciloskåp OM du har tillgång t ill det
tyvärr! jag antar att stiften är lika placerade på alla givarna?

snälla nån måste ju ha mekat kablar förut!?

planerad start i helgen men jag måste veta hur jag ska koppla sakerna! :lol:
//Fredde
f_sjoberg@hotmail.com , 0763455321
User avatar
sjöbba
Posts: 388
Joined: 18 Dec 2005, 18:22
Location: Ludvika

Re: inkoppling av givare! (kam, trigger, spjäll) m50

Post by sjöbba »

Chris wrote:
sjöbba wrote:håller på att kopplar mitt nira sprut på min m50 nu har stött på ett litet "problem"

alla givarna har ju lika många stift i kontakten(3) men vilket stift är vad? jord, signal, ström?

mvh
Ska du köra med orginal kamgivare ???
Om du får ett svar hur dessa ska sitta så PMa mig gjärna

Kör själv med NIRA i3 8)
japp orginalgivare!

hur har du kopplat crank och throttle på dina kontakter då?
//Fredde
f_sjoberg@hotmail.com , 0763455321
User avatar
Chris
Posts: 57
Joined: 14 Mar 2006, 21:10
Location: Malmö

Post by Chris »

Allt va redan installerat när jag köpte bilen .. så vet tyvär ej .... har själv förmodligen ett problem med kamgivaren .. tror att givaren e för långt i från kamdrevet.. sitter någon annan givare på nu .. men ska testa orginal givaren till helgen ..
om inte givaren kan läsa ricktigt så blir det problem att starta den .. och det problemet har ja just nu.. svin svårstartad. .
E30 Touring M50B25 Turbo
User avatar
sjöbba
Posts: 388
Joined: 18 Dec 2005, 18:22
Location: Ludvika

Post by sjöbba »

Chris wrote:Allt va redan installerat när jag köpte bilen .. så vet tyvär ej .... har själv förmodligen ett problem med kamgivaren .. tror att givaren e för långt i från kamdrevet.. sitter någon annan givare på nu .. men ska testa orginal givaren till helgen ..
om inte givaren kan läsa ricktigt så blir det problem att starta den .. och det problemet har ja just nu.. svin svårstartad. .

jag svetsade nocken på min kam för att få den närmare givaren!

får se om det hjälpte!?
//Fredde
f_sjoberg@hotmail.com , 0763455321
User avatar
Chris
Posts: 57
Joined: 14 Mar 2006, 21:10
Location: Malmö

Post by Chris »

Ok . vad svetsa du me ? tig ? och ska man inte ha något magnetiskt matrial som man svetsar ditt för att få det att fungera.. men orginalgivaren behöver du väll inte svetsa nått .. den läser ju bra orginal väll ?? jag har ju ingen orginal på min . sitter nog en Halgivare på min..

Hade varigt snällt om du la ut en bild på de du svetsa ditt och exakt var du svetsa.

lycka till me allt !
E30 Touring M50B25 Turbo
User avatar
OCR Pettzon
Posts: 79
Joined: 20 Nov 2005, 19:13
Location: Malmbäck

Post by OCR Pettzon »

Har du org vevgivare så ska Cranken kopplas: Stift 1: brun kabel, stift 2:vit kabel, stift 3:Den skärmade kabeln...

På min M20 så har jag en org vevaxelgivare som kamgivaren och de är kopplade. Stift 1: Cam sensor signal Stift 2: Cam sensor GND Stift 3: Cam sensor supply 12v

Trotteln kommer jag inte ihåg men jag kan kolla på bilen imorgon... Hoppas det hjälpte dig något.
User avatar
sjöbba
Posts: 388
Joined: 18 Dec 2005, 18:22
Location: Ludvika

Post by sjöbba »

har fått reda på hur det skall kopplas nu!

chris:
jag miggade min nock så den blev för lång, sedan slipade jag av den så den sitter typ 1 mikrometer från givaren! :lol:

orginal ska tydligen ge lite för dålig signal för att nira riktigt skall fatta vad det är som pågår!
//Fredde
f_sjoberg@hotmail.com , 0763455321
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Givaren måste minst ha 1mm avstånd.
1.0-1.5 funkar bäst = orig avstånd.
User avatar
sjöbba
Posts: 388
Joined: 18 Dec 2005, 18:22
Location: Ludvika

Post by sjöbba »

Bmwandreas wrote:Givaren måste minst ha 1mm avstånd.
1.0-1.5 funkar bäst = orig avstånd.
vad har det för betydelse om den sitter närmare då?

tycker att det bara borde förstärka pulserna! eller är jag ute och cyklar nu?
//Fredde
f_sjoberg@hotmail.com , 0763455321
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Funkar inte med under 1mm.
Bara att göra om:(
User avatar
Chris
Posts: 57
Joined: 14 Mar 2006, 21:10
Location: Malmö

Post by Chris »

Snackar vi om triggergivaren eller kamgivaren ?????

den ska väll inte sitta 1.5mm ifrån kamdrevet väll ??

Jag har någon annan givare på min som Tor förmodligen har köpt .. en grå kabel .. enligt LG speed skulle det va en halgivare han satt ditt istället för orginal . jag kan ställa den på en gänga, kolla hur den satt .. den satt ca 25mm från den högsta punkten på kammen/drevet .. men nu har jag ställt den på max och då är den ca 10mm från kammen/drevet .. räcker det ?? allså det ni snackar om måste ju va triggergivaren ... eller ??

Hade varigt tacksam för snabba svar då bilen snart ska mappas och måste fixa detta startprob som Tor även haft, men inte fått rätt på.

Bilder på givaren:

Image
Image
E30 Touring M50B25 Turbo
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Det ska vara 1mm avstånd.
User avatar
Chris
Posts: 57
Joined: 14 Mar 2006, 21:10
Location: Malmö

Post by Chris »

Bmwandreas wrote:Det ska vara 1mm avstånd.
Oj då .. 1mm .. men när allt e orginal och orginalgivaren sitter där .. hur lyckas den få signal då ?? eller det e bara NIRAt som vill att det ska va 1mm från ? ..

Men exakt var ska jag svetsa och kan jag svetsa ditt vad som helst eller ska det va någon magnet eller nått ??
E30 Touring M50B25 Turbo
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Du ska använda orig triggerskivan som ska sitta innanför kamdrevet.
Det är 1mm avstånd orig.
Post Reply