FAQ: Avlastnings-/Dumpventiler

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Skunk
Posts: 235
Joined: 30 Dec 2005, 16:00
Location: Skövde

FAQ: Avlastnings-/Dumpventiler

Post by Skunk »

Tänkte att det skulle vara bra att ha en FAQ om avlastnings-/dumpventiler, kan vara bra och veta när man turbokonverterar samt reda ut begrepp och funktion på denna tingest.

Avlastningsventil,(AV),Bypassventil
Detta är den benämning som känns mest riktig, pga att det säger vad ventilen är till för.
Det finns 2 st typer av AV:
Atmosfärisk och återcirkulerande. Den förstnämnde skickar returluften rakt ut i atmosfären, och den siste leder luften tillbaka till inloppsröret vid turbon.

Dumpventil,Dumpvalve
Denna ventilen är oftast atmosfärisk, pga att det är just ljudet man vill åt. Finns även som återcirkulerande, men leder man luften tillbaka in i inloppsröret får man räkna med att ljudet kommer att dämpas. Men ihop med ett "öppet filter" så räcker ljudet ändå för de allra flesta. Tänk dock på att filter som är inoljade, typ K&N, kan förstöra LMM på de modeller där detta finns.

Hur fungerar detta nu då?
AV:n ska sitta någonstans mellan turbokompressorns "utblås" och gasspjället. Men på vissa modeller sitter ventilen redan PÅ kompressorn internt, vilket som är bäst av att ha den där, eller så nära spjället som möjligt tvistar "di lärde" om. En sak är klar iallafall.

Bild 1
Image

Bild 2
Image

Bild 3
Image

Bild 1:
När du gasar (spjället är öppet) är AV:n stängd och all luft som turbon levererar passerar in i motorn.

Bild 2:
När du släpper gasen (spjället stängs) blir det vacum i insuget eftersom motorn fortfarande suger luft.
Detta vacum används till att suga upp ett membran i AV:n som får den att öppna en passage för luften och turbon kan fortsätta att snurra/pumpa luft.

Bild 3:
Monterar man AV:n utan återcirkulation eller monterar en "dumpventil" som alltså släpper ur returluften i det fria kommer LMM =Motorn kommer sakna luft till den mängden bränsle som den ger på grund av den tidigare uppmätta mängden luft från LMM= det blir fel.

Alltså: En bypassventil/dumpventil används för att turbon skall slippa stanna upp helt abrupt då gasspjället är tillfälligt stängt. När man har ett visst laddtryck på turbon så snurrar kompressorhjulet rejält,och när spjället stängs så blir det ju som en vägg turbon får jobba emot, och den stannar tvärt, och turbinbladen kan ta skada av detta.
Samtidigt får turbon börja om från noll igen då man t.ex. har växlat eller släppt gasen. Om man i stället låter turbon snurra fritt utan att stanna så får man en snabbare Spoolup.

Hybridventiler
Image
På senare tid har det dykt upp sk.”hybridventiler”. Dessa fungerar så att ca hälften av returluften går tillbaka till inloppsröret och hälften dumpas rakt ut i atmosfären. Dessa sägs fungera på bilar med LMM,men är ingenting som kan rekommenderas på en bil med LMM. Det kommer bli ”hälften så fel” vilket knappast kan anses som ok.

Jag har en dumpventil och vill ha det där tuffa "kvitterljudet"!
Samma sak gäller alltså vid montering av sk.Dumpventil,som ofta känns igen i form av någon eloxerad färg,samt att dessa oftast är kolvstyrda som kan medföra ett lite kvittrande ljud, eller liknande en nysning. Själva funktionen egentligen sämre på en sådan än en original om man inte tänkt ladda mer än ca:1,5bar, och skillnaden är att en kolvstyrd oftast håller bättre, då man kan ställa hårdheten med en fjäder. Problemet är dock att själv kunna avgöra och ställa den lagom hårt för att inte den ska läcka,men inte FÖR hårt för att den ska vara funktionsduglig. I mer extrema trimfall kan en kraftigare AV eller dumpventil vara nödvändig,och då bör man leta efter en ventil med större anslutningar för att kunna evakuera den betydligt större överskottsluften på ett snabbt sätt.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Bra jobbat, väl skrivet och fina bilder.

STICKY BÄCKIS :D
User avatar
Macke 325
Posts: 88
Joined: 20 Nov 2005, 20:20
Location: Lenhovda

Post by Macke 325 »

Är det inte bättre vi samlar allt i en? annars är det ju skitbra!
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Med LMM på trycksidan då?
Skulle vara intressant med en gonomgång av det :)



Skulle gärna vilja ha en återcirkulerande dump på min nya motor, men kommer ha LMM på trycksidan...?

Slipper man folks nyfikenhet och åka runt i en fågelholk :lol:
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Skunk
Posts: 235
Joined: 30 Dec 2005, 16:00
Location: Skövde

Post by Skunk »

Tack för alla komentarer, jag har delvis kopierat det från ett annat forum fast skrivet om en heldel så det skulle passa bättre in på detta forum =)
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Amplify wrote:Med LMM på trycksidan då?
Skulle vara intressant med en gonomgång av det :)



Skulle gärna vilja ha en återcirkulerande dump på min nya motor, men kommer ha LMM på trycksidan...?

Slipper man folks nyfikenhet och åka runt i en fågelholk :lol:
Då är det bara sätta dumpen mellan IC och LMM :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Post Reply