Turbo och spridare från PPF till Audi Femma

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
Daniel.Fredriksson
Posts: 321
Joined: 20 May 2008, 07:30
Location: Motala

Turbo och spridare från PPF till Audi Femma

Post by Daniel.Fredriksson »

Jag har en Audi 200 Turbo Quattro.

Funderar lite på vad för turbos som PPF har som passar Orginal grenrör till min motor, KG (JY) Motorn med 5cyl 10 ventiler.

Är ute efter 300hk på E85 och undrar vilken turbo jag ska satsa på eller ska jag behålla orginalturbon KKK k26.

Samt vilka spridare är värt att satsa på till en femma man vill kräma ur 300hk på e85?
Finns det någon grovregel för att räkna strlk på spridare till en femma?
Som till 6or brukar man väl säga 100cc till 100hk på bensin och 36% mer för etanol?

Tack på förhand!
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Har inte en turbo som passar på orig grenrör.
Du behöver ha 550cc spridare de räcker till 300-350hk på E85.
User avatar
Daniel.Fredriksson
Posts: 321
Joined: 20 May 2008, 07:30
Location: Motala

Post by Daniel.Fredriksson »

Bmwandreas wrote:Har inte en turbo som passar på orig grenrör.
Du behöver ha 550cc spridare de räcker till 300-350hk på E85.
Okej, men det kanske finns något grenrör i erat utbud som passar på 10v motorn och då lär ni nog ha en turbo som passar detta? ;)

Låter fint, ska skriva ner 550cc spridare :)
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Inget grenrör tyvärr :cry:
User avatar
Daniel.Fredriksson
Posts: 321
Joined: 20 May 2008, 07:30
Location: Motala

Post by Daniel.Fredriksson »

Bmwandreas wrote:Inget grenrör tyvärr :cry:
Ajaj :/

Men men då får jag vänta tills det ska renoveras och bygga eget rör då.
och köra vidare på orginalturbo och mappa ett megasquirt för E85 med 550cc spridare :) Räcker kanske sålänge.

Annars, vet du om 20v toppen passar på JY motorn?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nej du lär ha ventilurtag. Mycket bättre att köpa en komplett 3b motor.
User avatar
Daniel.Fredriksson
Posts: 321
Joined: 20 May 2008, 07:30
Location: Motala

Post by Daniel.Fredriksson »

Bmwandreas wrote:Nej du lär ha ventilurtag. Mycket bättre att köpa en komplett 3b motor.
Okej :)

Men är du någotsånär säker på om det skulle gå att regga med en 3B motor?

Vad behöver bytas för att få igenom den tror du?
User avatar
kronberg
Posts: 266
Joined: 11 May 2006, 21:12

Post by kronberg »

Audi 200 finns ju med 3B original så de lär väl inte vara ngra problem..
Polaren köpte en för ett tag sedan..
User avatar
Daniel.Fredriksson
Posts: 321
Joined: 20 May 2008, 07:30
Location: Motala

Post by Daniel.Fredriksson »

kronberg wrote:Audi 200 finns ju med 3B original så de lär väl inte vara ngra problem..
Polaren köpte en för ett tag sedan..
Okej!

Detta låter riktigt lovande! :)

Så det skulle iprincip bara vara att hinka i motorn och regbesiktiga?
Eller måste något annat bytas tror du? (Kanske växellåda, bromsar och liknande)
User avatar
kronberg
Posts: 266
Joined: 11 May 2006, 21:12

Post by kronberg »

ufo bromsar sitter de på polarens om du har likadana kan dom ju inte säga ngt då bilen är original godkänd med den motorn..
Är väl som o sätta i turbo motor i 240 skall väl bara vara att åka in o regga för utbytt motor förutsatt att man har liknande bromsar som turbomodellen..
Sen vet ja inte om drivlinan måste matcha det hela med.
Men det bör väl inte skilja på drivlina från din mot hans tror ja.
Ring o hör med sbp
User avatar
Daniel.Fredriksson
Posts: 321
Joined: 20 May 2008, 07:30
Location: Motala

Post by Daniel.Fredriksson »

Jag har en 85:a fan va fint :) Allt låter riktigt positivt just nu! Tack :)
Post Reply