Page 1 of 2
"Bonn O-ringning" ??
Posted: 08 Apr 2006, 10:26
by matte_k_
Hej!
Nån som har provat sk "bonn O-ringning" o vet om de gör nån effekt??
Bonn O-ringning = Man ritsar ett spår runt cyllindern allternativt knackar ett spåt funt, på detta sett får man en svacka och en liten höjning i blocket runt cylindern som skall hålla i packningen lite bättre.
Detta vet jag en kille som gjort å en S##B 900T av äldre modell som laddar hejdlöst och bilen går ducktit så länge växellådorna hållet *hehe*
Är de någon som har erfarenhet av detta på BMW? Hjälper en kille med ett budjett bygge, och då menar jag BUDGET bygge där av skall denna snikna och oseriösa sättet ev beprövas
MVH Mattias
Posted: 08 Apr 2006, 10:33
by illis78
jag tror dem flesta här inne som åker turbo konveterat har o-ringat blocket
Posted: 08 Apr 2006, 15:28
by 3riksson
saab = apc systemet
jag åkte med 1.6bar ladd i min 9000 -85 i över 2år nu, den vägrade att dö
helt orginal motor på alla sätt bara en 95 aero turbo med bättre spoolup och respons än orginal turbon
Posted: 09 Apr 2006, 12:59
by BMW-Izze
Det där med spårfräsning är verkligen inget BONN-trix!
Det finns en firma i Torsås som alltid gör så på sina block och det har funkat kanon på de motorerna... så visst funkar det! Jag har spår frästa runt mina cylinderlopp också, utan ringar i....
Posted: 09 Apr 2006, 16:58
by 3riksson
pratade han inte om att knacka så man slår upp en kant brevid där man knackade?
fräsa så händer det väll inget med själva kanten?
Posted: 09 Apr 2006, 22:52
by Bäckis
Att fräsa spåret och skippa ringen som ska höja trycket på packningen runt cylindern verkar som otroligt bortkastad tid/pengar.
Re: "Bonn O-ringning" ??
Posted: 10 Apr 2006, 05:44
by peppe
matte_k_ wrote:Hej!
Nån som har provat sk "bonn O-ringning" o vet om de gör nån effekt??
Bonn O-ringning = Man ritsar ett spår runt cyllindern allternativt knackar ett spåt funt, på detta sett får man en svacka och en liten höjning i blocket runt cylindern som skall hålla i packningen lite bättre.
Jag har sett då man fräst däcket så att det är lite "uppstick" runt cylindrarna. D.v.s. man fräser runt alla cylindrar och lämmnar en kant. Vet inte om det var så du tänkte.
Posted: 10 Apr 2006, 07:28
by Mirre
Bäckis wrote:Att fräsa spåret och skippa ringen som ska höja trycket på packningen runt cylindern verkar som otroligt bortkastad tid/pengar.
O-ringen gör inte så att det blir mer tryck på packningen (minimalt kanske), den är till för att skära in i bläcket på packningen och hålla den på plats, som en slags styrning!
Hade det varit som du säger så hade man haft en 3mm bred ring som tryckte på hela bläcket.
Så visst fungerar det att " knacka" eller ritsa spår runt cylindrarna, då sjunker bläcket i spåret och därmed styr och låser sig själv.
PS: Dom som säger emot, har inte provat.
Posted: 10 Apr 2006, 07:48
by peppe
Jag säger inte emot, men jag har svårt att tro att det är lika effektivt som en ring / tråd som klämmer och skär?
Posted: 10 Apr 2006, 07:51
by Mirre
Nej, det är inte bättre än "riktig" O-ringning med piano tråd, men det är bättre än original.
Posted: 10 Apr 2006, 08:00
by peppe
Är det inte lite dumt att karva ut ett sådant spår i decket? Blocket blir ju mer eller mindre sabb?`
Måste vara väldans lite det ger, har svårt att se packningen klämmas ned mycket i ett spår, men hjälper gör det säkert
Posted: 10 Apr 2006, 08:11
by Bäckis
Mirre wrote:Bäckis wrote:Att fräsa spåret och skippa ringen som ska höja trycket på packningen runt cylindern verkar som otroligt bortkastad tid/pengar.
O-ringen gör inte så att det blir mer tryck på packningen (minimalt kanske), den är till för att skära in i bläcket på packningen och hålla den på plats, som en slags styrning!
Hade det varit som du säger så hade man haft en 3mm bred ring som tryckte på hela bläcket.
Så visst fungerar det att " knacka" eller ritsa spår runt cylindrarna, då sjunker bläcket i spåret och därmed styr och låser sig själv.
O-ringen gör så att det blir mer tryck. 3/10mm klämmer rätt hårt, och självklart medför ringen att metallkanten på packningen hålls på plats bättre. Av båda anledningarna.
PS: Dom som säger emot, har inte provat.
Posted: 10 Apr 2006, 08:25
by Per Eriksson
Gör man sig omaket att fixa ett spår så ter sig böjningen av ett par trådar som obetydligt merarbete i sammanhanget och man får då en lösning som bevisligen fungerar till skillnad mot nåt nån enstaka vedbotrimmare filurat med.
Posted: 10 Apr 2006, 10:19
by 3riksson
alltså nu är jag HELT lost här, hur i hela tusan kan packningen hålla Bättre om man fräser ett spår utan ringar i :S
eller mosar man ner packnings ringen så att den i sig blir som en o-ringning?
Intye för att jag ser hur den ska blir starkare en en vanlig oringning
eller rättare sagt, varför inte sätta dit "riktiga" oringar på en gång när man ändå håller på lixom?
Posted: 10 Apr 2006, 10:35
by Bäckis
Izze har säkert räknat på det
Posted: 10 Apr 2006, 16:54
by 3riksson
jo han har tom skickat en paint bild över msn ^^
fattade inte ändå hur den kan hålla bättre utan ring :S
Posted: 10 Apr 2006, 18:23
by brun
3riksson wrote:jo han har tom skickat en paint bild över msn ^^
fattade inte ändå hur den kan hålla bättre utan ring :S
är väl ingen som påstår att det är bättre än å knacka i ringar
men ja kan helt klart tro att det är bättre med spår än bara en slät yta..