"Bonn O-ringning" ??

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

matte_k_
Posts: 3
Joined: 21 Nov 2005, 09:47
Location: Kalmar/Öland

"Bonn O-ringning" ??

Post by matte_k_ »

Hej!

Nån som har provat sk "bonn O-ringning" o vet om de gör nån effekt??

Bonn O-ringning = Man ritsar ett spår runt cyllindern allternativt knackar ett spåt funt, på detta sett får man en svacka och en liten höjning i blocket runt cylindern som skall hålla i packningen lite bättre.

Detta vet jag en kille som gjort å en S##B 900T av äldre modell som laddar hejdlöst och bilen går ducktit så länge växellådorna hållet *hehe*

Är de någon som har erfarenhet av detta på BMW? Hjälper en kille med ett budjett bygge, och då menar jag BUDGET bygge där av skall denna snikna och oseriösa sättet ev beprövas ;)

MVH Mattias
illis78
Posts: 42
Joined: 08 Dec 2005, 14:54
Location: STLHM (Tumba)

Post by illis78 »

jag tror dem flesta här inne som åker turbo konveterat har o-ringat blocket
User avatar
3riksson
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:

Post by 3riksson »

saab = apc systemet

jag åkte med 1.6bar ladd i min 9000 -85 i över 2år nu, den vägrade att dö
helt orginal motor på alla sätt bara en 95 aero turbo med bättre spoolup och respons än orginal turbon
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW-Izze
Posts: 86
Joined: 09 Jan 2006, 16:15

Post by BMW-Izze »

Det där med spårfräsning är verkligen inget BONN-trix!

Det finns en firma i Torsås som alltid gör så på sina block och det har funkat kanon på de motorerna... så visst funkar det! Jag har spår frästa runt mina cylinderlopp också, utan ringar i....
User avatar
3riksson
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:

Post by 3riksson »

pratade han inte om att knacka så man slår upp en kant brevid där man knackade?
fräsa så händer det väll inget med själva kanten?
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Att fräsa spåret och skippa ringen som ska höja trycket på packningen runt cylindern verkar som otroligt bortkastad tid/pengar.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Re: "Bonn O-ringning" ??

Post by peppe »

matte_k_ wrote:Hej!
Nån som har provat sk "bonn O-ringning" o vet om de gör nån effekt??

Bonn O-ringning = Man ritsar ett spår runt cyllindern allternativt knackar ett spåt funt, på detta sett får man en svacka och en liten höjning i blocket runt cylindern som skall hålla i packningen lite bättre.


Jag har sett då man fräst däcket så att det är lite "uppstick" runt cylindrarna. D.v.s. man fräser runt alla cylindrar och lämmnar en kant. Vet inte om det var så du tänkte.
User avatar
Mirre
Posts: 544
Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:

Post by Mirre »

Bäckis wrote:Att fräsa spåret och skippa ringen som ska höja trycket på packningen runt cylindern verkar som otroligt bortkastad tid/pengar.


O-ringen gör inte så att det blir mer tryck på packningen (minimalt kanske), den är till för att skära in i bläcket på packningen och hålla den på plats, som en slags styrning!
Hade det varit som du säger så hade man haft en 3mm bred ring som tryckte på hela bläcket.
Så visst fungerar det att " knacka" eller ritsa spår runt cylindrarna, då sjunker bläcket i spåret och därmed styr och låser sig själv.




PS: Dom som säger emot, har inte provat. :lol:
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Jag säger inte emot, men jag har svårt att tro att det är lika effektivt som en ring / tråd som klämmer och skär?
User avatar
Mirre
Posts: 544
Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:

Post by Mirre »

Nej, det är inte bättre än "riktig" O-ringning med piano tråd, men det är bättre än original.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Är det inte lite dumt att karva ut ett sådant spår i decket? Blocket blir ju mer eller mindre sabb?`

Måste vara väldans lite det ger, har svårt att se packningen klämmas ned mycket i ett spår, men hjälper gör det säkert :)
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Mirre wrote:
Bäckis wrote:Att fräsa spåret och skippa ringen som ska höja trycket på packningen runt cylindern verkar som otroligt bortkastad tid/pengar.


O-ringen gör inte så att det blir mer tryck på packningen (minimalt kanske), den är till för att skära in i bläcket på packningen och hålla den på plats, som en slags styrning!
Hade det varit som du säger så hade man haft en 3mm bred ring som tryckte på hela bläcket.
Så visst fungerar det att " knacka" eller ritsa spår runt cylindrarna, då sjunker bläcket i spåret och därmed styr och låser sig själv.

O-ringen gör så att det blir mer tryck. 3/10mm klämmer rätt hårt, och självklart medför ringen att metallkanten på packningen hålls på plats bättre. Av båda anledningarna.






PS: Dom som säger emot, har inte provat. :lol:
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Gör man sig omaket att fixa ett spår så ter sig böjningen av ett par trådar som obetydligt merarbete i sammanhanget och man får då en lösning som bevisligen fungerar till skillnad mot nåt nån enstaka vedbotrimmare filurat med.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
3riksson
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:

Post by 3riksson »

alltså nu är jag HELT lost här, hur i hela tusan kan packningen hålla Bättre om man fräser ett spår utan ringar i :S

eller mosar man ner packnings ringen så att den i sig blir som en o-ringning?
Intye för att jag ser hur den ska blir starkare en en vanlig oringning

eller rättare sagt, varför inte sätta dit "riktiga" oringar på en gång när man ändå håller på lixom?
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Izze har säkert räknat på det :idea:
User avatar
3riksson
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:

Post by 3riksson »

jo han har tom skickat en paint bild över msn ^^

fattade inte ändå hur den kan hålla bättre utan ring :S
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
brun
Posts: 134
Joined: 20 Nov 2005, 17:28
Location: fiskvik/Bergsjö

Post by brun »

3riksson wrote:jo han har tom skickat en paint bild över msn ^^

fattade inte ändå hur den kan hålla bättre utan ring :S


är väl ingen som påstår att det är bättre än å knacka i ringar :? men ja kan helt klart tro att det är bättre med spår än bara en slät yta..
Post Reply