"Bonn O-ringning" ??
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
"Bonn O-ringning" ??
Hej!
Nån som har provat sk "bonn O-ringning" o vet om de gör nån effekt??
Bonn O-ringning = Man ritsar ett spår runt cyllindern allternativt knackar ett spåt funt, på detta sett får man en svacka och en liten höjning i blocket runt cylindern som skall hålla i packningen lite bättre.
Detta vet jag en kille som gjort å en S##B 900T av äldre modell som laddar hejdlöst och bilen går ducktit så länge växellådorna hållet *hehe*
Är de någon som har erfarenhet av detta på BMW? Hjälper en kille med ett budjett bygge, och då menar jag BUDGET bygge där av skall denna snikna och oseriösa sättet ev beprövas
MVH Mattias
Nån som har provat sk "bonn O-ringning" o vet om de gör nån effekt??
Bonn O-ringning = Man ritsar ett spår runt cyllindern allternativt knackar ett spåt funt, på detta sett får man en svacka och en liten höjning i blocket runt cylindern som skall hålla i packningen lite bättre.
Detta vet jag en kille som gjort å en S##B 900T av äldre modell som laddar hejdlöst och bilen går ducktit så länge växellådorna hållet *hehe*
Är de någon som har erfarenhet av detta på BMW? Hjälper en kille med ett budjett bygge, och då menar jag BUDGET bygge där av skall denna snikna och oseriösa sättet ev beprövas
MVH Mattias
saab = apc systemet
jag åkte med 1.6bar ladd i min 9000 -85 i över 2år nu, den vägrade att dö
helt orginal motor på alla sätt bara en 95 aero turbo med bättre spoolup och respons än orginal turbon
jag åkte med 1.6bar ladd i min 9000 -85 i över 2år nu, den vägrade att dö
helt orginal motor på alla sätt bara en 95 aero turbo med bättre spoolup och respons än orginal turbon
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
pratade han inte om att knacka så man slår upp en kant brevid där man knackade?
fräsa så händer det väll inget med själva kanten?
fräsa så händer det väll inget med själva kanten?
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: "Bonn O-ringning" ??
matte_k_ wrote:Hej!
Nån som har provat sk "bonn O-ringning" o vet om de gör nån effekt??
Bonn O-ringning = Man ritsar ett spår runt cyllindern allternativt knackar ett spåt funt, på detta sett får man en svacka och en liten höjning i blocket runt cylindern som skall hålla i packningen lite bättre.
Jag har sett då man fräst däcket så att det är lite "uppstick" runt cylindrarna. D.v.s. man fräser runt alla cylindrar och lämmnar en kant. Vet inte om det var så du tänkte.
Bäckis wrote:Att fräsa spåret och skippa ringen som ska höja trycket på packningen runt cylindern verkar som otroligt bortkastad tid/pengar.
O-ringen gör inte så att det blir mer tryck på packningen (minimalt kanske), den är till för att skära in i bläcket på packningen och hålla den på plats, som en slags styrning!
Hade det varit som du säger så hade man haft en 3mm bred ring som tryckte på hela bläcket.
Så visst fungerar det att " knacka" eller ritsa spår runt cylindrarna, då sjunker bläcket i spåret och därmed styr och låser sig själv.
PS: Dom som säger emot, har inte provat.
Mirre wrote:Bäckis wrote:Att fräsa spåret och skippa ringen som ska höja trycket på packningen runt cylindern verkar som otroligt bortkastad tid/pengar.
O-ringen gör inte så att det blir mer tryck på packningen (minimalt kanske), den är till för att skära in i bläcket på packningen och hålla den på plats, som en slags styrning!
Hade det varit som du säger så hade man haft en 3mm bred ring som tryckte på hela bläcket.
Så visst fungerar det att " knacka" eller ritsa spår runt cylindrarna, då sjunker bläcket i spåret och därmed styr och låser sig själv.
O-ringen gör så att det blir mer tryck. 3/10mm klämmer rätt hårt, och självklart medför ringen att metallkanten på packningen hålls på plats bättre. Av båda anledningarna.
PS: Dom som säger emot, har inte provat.
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
alltså nu är jag HELT lost här, hur i hela tusan kan packningen hålla Bättre om man fräser ett spår utan ringar i :S
eller mosar man ner packnings ringen så att den i sig blir som en o-ringning?
Intye för att jag ser hur den ska blir starkare en en vanlig oringning
eller rättare sagt, varför inte sätta dit "riktiga" oringar på en gång när man ändå håller på lixom?
eller mosar man ner packnings ringen så att den i sig blir som en o-ringning?
Intye för att jag ser hur den ska blir starkare en en vanlig oringning
eller rättare sagt, varför inte sätta dit "riktiga" oringar på en gång när man ändå håller på lixom?
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
jo han har tom skickat en paint bild över msn ^^
fattade inte ändå hur den kan hålla bättre utan ring :S
fattade inte ändå hur den kan hålla bättre utan ring :S
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;