Nån som har provat sk "bonn O-ringning" o vet om de gör nån effekt??
Bonn O-ringning = Man ritsar ett spår runt cyllindern allternativt knackar ett spåt funt, på detta sett får man en svacka och en liten höjning i blocket runt cylindern som skall hålla i packningen lite bättre.
Detta vet jag en kille som gjort å en S##B 900T av äldre modell som laddar hejdlöst och bilen går ducktit så länge växellådorna hållet *hehe*
Är de någon som har erfarenhet av detta på BMW? Hjälper en kille med ett budjett bygge, och då menar jag BUDGET bygge där av skall denna snikna och oseriösa sättet ev beprövas
jag åkte med 1.6bar ladd i min 9000 -85 i över 2år nu, den vägrade att dö
helt orginal motor på alla sätt bara en 95 aero turbo med bättre spoolup och respons än orginal turbon
Det där med spårfräsning är verkligen inget BONN-trix!
Det finns en firma i Torsås som alltid gör så på sina block och det har funkat kanon på de motorerna... så visst funkar det! Jag har spår frästa runt mina cylinderlopp också, utan ringar i....
matte_k_ wrote:Hej!
Nån som har provat sk "bonn O-ringning" o vet om de gör nån effekt??
Bonn O-ringning = Man ritsar ett spår runt cyllindern allternativt knackar ett spåt funt, på detta sett får man en svacka och en liten höjning i blocket runt cylindern som skall hålla i packningen lite bättre.
Jag har sett då man fräst däcket så att det är lite "uppstick" runt cylindrarna. D.v.s. man fräser runt alla cylindrar och lämmnar en kant. Vet inte om det var så du tänkte.
Bäckis wrote:Att fräsa spåret och skippa ringen som ska höja trycket på packningen runt cylindern verkar som otroligt bortkastad tid/pengar.
O-ringen gör inte så att det blir mer tryck på packningen (minimalt kanske), den är till för att skära in i bläcket på packningen och hålla den på plats, som en slags styrning!
Hade det varit som du säger så hade man haft en 3mm bred ring som tryckte på hela bläcket.
Så visst fungerar det att " knacka" eller ritsa spår runt cylindrarna, då sjunker bläcket i spåret och därmed styr och låser sig själv.
Bäckis wrote:Att fräsa spåret och skippa ringen som ska höja trycket på packningen runt cylindern verkar som otroligt bortkastad tid/pengar.
O-ringen gör inte så att det blir mer tryck på packningen (minimalt kanske), den är till för att skära in i bläcket på packningen och hålla den på plats, som en slags styrning!
Hade det varit som du säger så hade man haft en 3mm bred ring som tryckte på hela bläcket.
Så visst fungerar det att " knacka" eller ritsa spår runt cylindrarna, då sjunker bläcket i spåret och därmed styr och låser sig själv.
O-ringen gör så att det blir mer tryck. 3/10mm klämmer rätt hårt, och självklart medför ringen att metallkanten på packningen hålls på plats bättre. Av båda anledningarna.
Gör man sig omaket att fixa ett spår så ter sig böjningen av ett par trådar som obetydligt merarbete i sammanhanget och man får då en lösning som bevisligen fungerar till skillnad mot nåt nån enstaka vedbotrimmare filurat med.