lamelldiff
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
lamelldiff
hejsan
Om jag har en lamelldiff passandes 535 och en vanlig bakaxel till en 325a
lamellpaketen vet jag är desamma men inte om husen dom sitter i är lika.
kan jag då flytta över lamell paketet och ta bort kugghjulsväxeln som sitter i original och sedan ha en lamelldiff som passar i en e30?
hör av er om ni vet.
mvh Eric
Om jag har en lamelldiff passandes 535 och en vanlig bakaxel till en 325a
lamellpaketen vet jag är desamma men inte om husen dom sitter i är lika.
kan jag då flytta över lamell paketet och ta bort kugghjulsväxeln som sitter i original och sedan ha en lamelldiff som passar i en e30?
hör av er om ni vet.
mvh Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
från vilken bil kommer lamellpaketet (årsmodell?)
i vad för 325:a skall den sitta? (e30 eller e36)
till e30 så är det lungt,
då tar du o skruvar isär 325:ans diffhus o plockar ur diffpaketet skruvar loss kronhjulet o skruvar på kronhjulet på lamellpaketet, skruvar tillbax allt i 325:ans hus, sen kollar du lagerspelet så det inte är fel, då måste du chimsa in det rätt.
hoppas du förstog nu.
(om du har allt isärskruvat så kan du lätt kolla om lamellpaketet passar, det stora är omöjligt att skruva på 325:ans kronhjul)
mvh Erik
i vad för 325:a skall den sitta? (e30 eller e36)
till e30 så är det lungt,
då tar du o skruvar isär 325:ans diffhus o plockar ur diffpaketet skruvar loss kronhjulet o skruvar på kronhjulet på lamellpaketet, skruvar tillbax allt i 325:ans hus, sen kollar du lagerspelet så det inte är fel, då måste du chimsa in det rätt.
hoppas du förstog nu.
(om du har allt isärskruvat så kan du lätt kolla om lamellpaketet passar, det stora är omöjligt att skruva på 325:ans kronhjul)
mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
Diffen som jag ska plocka ihop ska sitta i en e30.
diffen kommer kollade jag upp nu från en 528i från 1985.
Är det någon skillnad?
hur skall man annars göra? mvh Eric
diffen kommer kollade jag upp nu från en 528i från 1985.
Är det någon skillnad?
hur skall man annars göra? mvh Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
det vet jag inte (men troligtvis)
men nu handlade det inte om lilla o stora diffen på E30 utan lilla diffen på E28 samt stora diffen på E30 (som förövrigt är samma, bara bakersta kåpan som inte är samma)
om nån nu inte bytt till stora diffen på den E28:an du fått lamelldiffen ifrån.
mvh Erik
men nu handlade det inte om lilla o stora diffen på E30 utan lilla diffen på E28 samt stora diffen på E30 (som förövrigt är samma, bara bakersta kåpan som inte är samma)
om nån nu inte bytt till stora diffen på den E28:an du fått lamelldiffen ifrån.
mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
Nu vet jag inte riktigt om jag har förstått allting rätt med hur du har och vill ha det!? Men som jag har förstått det så passar innehållet i "mellandiffen" på e28 (ex. 528 -84/-85) i "stora diffen" på e30 eftersom de bägge har samma hustyp, som går under benämningen "188-diffen"!
Men eftersom husen är likadana till skillnad från bakre kåpan (precis som Jajesen säger) samt att medbringarna inte är likadana så är det ju enklare att flytta över kåpan samt medbringarna från e30 klumpen till e28:ans!
Vipps så har man en e30 klump och behöver inte oroa sig över att chimsa in den för rätt lagertryck, som man förmodligen hade behövt göra om man hade flyttat över innehållet från e28 klumpen till e30 hus!
Blev lite krångligt skrivet men hoppas ni förstår!
Men eftersom husen är likadana till skillnad från bakre kåpan (precis som Jajesen säger) samt att medbringarna inte är likadana så är det ju enklare att flytta över kåpan samt medbringarna från e30 klumpen till e28:ans!
Vipps så har man en e30 klump och behöver inte oroa sig över att chimsa in den för rätt lagertryck, som man förmodligen hade behövt göra om man hade flyttat över innehållet från e28 klumpen till e30 hus!
Blev lite krångligt skrivet men hoppas ni förstår!
Mvh Martin Söderlind
jupp, stämmer precis så butcher skruver,
det framgår dock inte om han har en hel lamelldiff från E28 eller bara lamellpaketet
stora E28 diffen satt på 535:an
resterande E28 har "lilla" E28 diffen (om är "stora" E30 diffen) om man då bortser från kåpan samt medbringarna (som amn självklart kan ta från "stora" E30 diffen)
kan medela att bara kåpan till stora E30 diffen är jobbig att fåtag på =/
mvh Erik
det framgår dock inte om han har en hel lamelldiff från E28 eller bara lamellpaketet
stora E28 diffen satt på 535:an
resterande E28 har "lilla" E28 diffen (om är "stora" E30 diffen) om man då bortser från kåpan samt medbringarna (som amn självklart kan ta från "stora" E30 diffen)
kan medela att bara kåpan till stora E30 diffen är jobbig att fåtag på =/
mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
JaJsEn wrote:det vet jag inte (men troligtvis)
men nu handlade det inte om lilla o stora diffen på E30 utan lilla diffen på E28 samt stora diffen på E30 (som förövrigt är samma, bara bakersta kåpan som inte är samma)
om nån nu inte bytt till stora diffen på den E28:an du fått lamelldiffen ifrån.
mvh Erik
jo jag är med... men vart skrev erki87 att han hade stora diffen till e30 ? vanliga diffen till e30 325 ? det sitter inte bara stora klumpar på 325:orna...
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact: