Svampig bromspedal 325 E30?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Svampig bromspedal 325 E30?
Hallå!!
Jag får inte till den där sköna stumma känslan i pedalen som jag vill ha och har haft i alla andra tidigare bilar!
Bromsspecen ser ut som nedan:
*Nya zimmerman skivor
*Stålomspunna slangar
*Mässingsbussningar i oken från millway
*Carbotech belägg fram och bak, kommer dock inte ihåg beteckningarna för tillfället men det är peans rekomendationer
*Oljan också från pean ATE blue racing nånting
Och jag har luftat och åter luftat men ändå så blir det ingen skön känsla i pedalen:/
Tankarna snurrar kring ABS enheten, att det är den som är tråkig och slö och förstör pedalkänslan? Bilen är en 1986 ifall ni vet om det skiljer något i bromssystemen mellan årsmodellerna?
Jag har för mig att jag läste i en gammal tråd på rejsa att fler hade just detta problem och att det inte blev bra förräns ABSen plockades bort??
I värsta fall får jag leva med svampig pedal, eller vad tror ni??
Mvh Jerry
Jag får inte till den där sköna stumma känslan i pedalen som jag vill ha och har haft i alla andra tidigare bilar!
Bromsspecen ser ut som nedan:
*Nya zimmerman skivor
*Stålomspunna slangar
*Mässingsbussningar i oken från millway
*Carbotech belägg fram och bak, kommer dock inte ihåg beteckningarna för tillfället men det är peans rekomendationer
*Oljan också från pean ATE blue racing nånting
Och jag har luftat och åter luftat men ändå så blir det ingen skön känsla i pedalen:/
Tankarna snurrar kring ABS enheten, att det är den som är tråkig och slö och förstör pedalkänslan? Bilen är en 1986 ifall ni vet om det skiljer något i bromssystemen mellan årsmodellerna?
Jag har för mig att jag läste i en gammal tråd på rejsa att fler hade just detta problem och att det inte blev bra förräns ABSen plockades bort??
I värsta fall får jag leva med svampig pedal, eller vad tror ni??
Mvh Jerry
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
ABS'en som gör det med all säkerhet. Körde en E30 med ABS och det var inte gott
Mvh Mathias
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
pelko wrote:ABS'en som gör det med all säkerhet. Körde en E30 med ABS och det var inte gott
Mvh Mathias
Jag var rädd för det Vill helst inte plocka bort den då det är ganska bra att ha till vardags
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
- Jonte_smte
Jonte_smte wrote:äsch abs får man bygga in i foten... det lär man sej efter åren!!!
På bana ja men när jag är på väg hem dåsig efter att arbetat 12timmar och farbror älg hoppar fram, då vill jag ha abs
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Fear This wrote:tss när du kommer där me din beemer så skiter älgen ner sej å skuttar ut i skogen igen
Ja om det vore så väl
Fick ett tips på rejsa att man ska lufta med tändningen på för annars är inte ventilerna öppna i abs enheten!!
Det kan ju vara något så det ska testas!!
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Hansa wrote:När jag hade min E30 -89 med ABS så var bromspedalen inge svampig eller liknande. så det går nog att få till pedalen ska du se =)
Hoppas på att lufta med tändningen på ska lösa det! Men jag hade ju hällt i min dyra bromsvätska i quaden innan jag upptäckte att jag hade läckage vid oket så nu får jag vänta på en ny flaska från pean
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Wärniss wrote:väcker denna gamla tråd
Hur gick det? vad var lösningen?
Mvh Erik
Jag har inte fått till nån bra känsla i pedalen ännu Men bromsarna bettar sjukt och har inte överhettat något trots banpass på 45minuter!!
Men känslan i pedalen suger
Jag ska kamikaze (pumpa pedal satan) lufta nästa gång jag tar ut bilen så får jag se om det hjälper
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
På 325an va pedalen ganska stum å man hade bra känsla i den.
De va riktigt dyr olja i den å riktiga skivor och belägg.
320en va lite svampig å tog efter kanske 2-3 cm men då jävligt bra. Nyrenoverade ok å ny bromsvätska. Innan de tog pedalen längst ner å de berodde på vatten. Men fick aldrig den goa känslan som i 325an.
Å 327an har nått emellan dessa. Får se hur de blir sen när man renoverat dem å bytt olja.
Just de både 325 å 327 har abs men inte 320.
Kanske kan bero på sliten huvudcylinder?
De va riktigt dyr olja i den å riktiga skivor och belägg.
320en va lite svampig å tog efter kanske 2-3 cm men då jävligt bra. Nyrenoverade ok å ny bromsvätska. Innan de tog pedalen längst ner å de berodde på vatten. Men fick aldrig den goa känslan som i 325an.
Å 327an har nått emellan dessa. Får se hur de blir sen när man renoverat dem å bytt olja.
Just de både 325 å 327 har abs men inte 320.
Kanske kan bero på sliten huvudcylinder?
E30 325 Projekt. Ska riktas
Bmw e30 327. Ska trimmas
Bmw e30 327. Ska trimmas
- bmw-slangen
Rsjerry, vilka belägg blev det från Pean? XP10 fram och XP8 bak? Håller själv på att förbereda en E30 för lite bankörning (men ser ut att behöva hösten/vintern också för det har inte blivit mycket skruvande sista månaderna).
Något annat än luft kanske som orsakar svampigheten? Något annat som flexar? Du skriver ju att du bytt bromsslangar och bromsvätska. Bytte du de fyra yttersta eller alla sex? Om de där småjävliga bromsslangarna inne vid bakvagnsbryggan är gamla och äckliga så kanske du töjer och flexar och orsakar svampighet? Är pedalstället friskt? Inte så att något där nere flexar och orsakar svampighet?
Något annat än luft kanske som orsakar svampigheten? Något annat som flexar? Du skriver ju att du bytt bromsslangar och bromsvätska. Bytte du de fyra yttersta eller alla sex? Om de där småjävliga bromsslangarna inne vid bakvagnsbryggan är gamla och äckliga så kanske du töjer och flexar och orsakar svampighet? Är pedalstället friskt? Inte så att något där nere flexar och orsakar svampighet?
Rsjerry wrote:
Jag ska kamikaze (pumpa pedal satan) lufta nästa gång jag tar ut bilen så får jag se om det hjälper
Luftar du manuellt så tror jag aldrig du kommer få upp rätt känsla. Köp ett luftningskit så blir det perfekt!
Jag stod och pumpade öppna pumpade öppna osv osv, luftningskit säger jag bara!