Varvräknarproblem.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Isåkare

Varvräknarproblem.

Post by Isåkare »

Fick problem i sommras med att varvräknaren ibland fastnade vid 5-6000 varv, oftast dalade den inte ner för ens bilen vart avstängd i nån minut.

Efter motorhaveri stod bilen några månader, sen funkare räknaren inte alls.

Bytte nu först batterier utan framgång (dom gamla var friska) bytte sen hela instrumentet till ett där räknaren funkade innan det plockades ur för ett halv år sen, monterade även nya batterier i den. Nu hoppar räknaren och förbrukningsmätaren upp normalt i 2 sekunder, sen rycker det till i båda visarna, och dom dalar till botten. Stänger jag då av motorn så gör båda visarna ett ryck efter ca 5 sek ??

Nån sa att varvräknaren styrs av boxen, och inte direkt från spolen, är det så ??

Jag har försökt läsa skema och följa kablarna men utan framgång.

Bilen är en 325-88 motronic.
Kör 325 E36 -92
530iaT -01
På Is eller asfalt.
Rikard Gjersvold
0705113073
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

Jag kan sägqa som så att det kan vaar riktiga kraftiga problem med att fixa dessa instrument, tyvär komemr jag inte riktigt ihåg, hur kretschemat ser ut.
men jag kan säga att det kan vaar riktiga problem, med det, samnt kolla Så inet skruvarna i botten har gått in o pajat ktreskortet, det är vanlgit att dom är för långa oså när man skruver ihop dom så pajar kortet.

Det bästa du kan göra är att kolla upp vilken ledning varvräknaren sladden är, oså följa den igenom hela kretskortet det är dte bästa du klan göra.
Isåkare

Post by Isåkare »

Det har jag gjort nu, men blir inte klokare för det.

Varvräknarkabeln ska vara svart, och den går på kretskortet till det gula uttaget på instrumentets baksida, men på min bil finns ingen kontakt i den ????
Kör 325 E36 -92
530iaT -01
På Is eller asfalt.
Rikard Gjersvold
0705113073
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

Att räknarna hoppar till efter avstängning är helt normalt!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Kero

Post by Kero »

Har liknande problem med min e34 varvräknare också. Har bytt resistorerna i den eller vad dom heter, 5 st var det iaf, utan framgång!

Den funkar till och från och ibland halvt och flippar lite. Kommer oftast igång en stund när motorn är kall, för att senare lägga av.
Post Reply