Page 1 of 1

Raceventiler Vs standard + mirafräsning, portning [BILDER]

Posted: 23 Jul 2008, 09:19
by Nisse977
Hej!

Fråga 1: Raceventiler
När anser ni det lönt att kosta på sig raceventiler? Jag har inte läst att originalventilerna går av på löpande band, så vad tjänar man på raceventiler mer än att de flödar bättre? Eller är det så att originalventilerna faktiskt börjar gå av när man närmar sig en viss trimningsgrad? Hänger det ihop med varvtal eller avgastemp?

Fråga 2: Fullradiesäten
Vad tar ni för en mirafräsning av ventilsätena, så man får "fullradiesäten" ?
Kan man göra detta ihop med sleevning av ventilstyrningarna och spara några kronor, eller kostar det samma oavsett kombinationen av de jobbet. Tänker på uppsättningskostnader osv.
Gör det någon skillnad med fullradiesäten i ett verkligheten, och inte bara i en flödesbänk?

Ångrar jävligt mycket att jag portade sönder den gamla toppen som var svetsad och klar MED fullradiesäten och nya styrningar..... :cry:

Fråga 3: Portning
Jag har sågat isär min kasserade topp för att kontrollera kanalernas godstjocklek osv. Det finns många många många tankar och idéer ang hur man ska porta en topp. Så vad anser ni om denna portning jag gjort?

Insugsport före portningen
Image

Efter testportning
Image

I genomskärning, (avgasporten är portad på samma sätt)
Image

Med ventiler och styrningar
Image

Jag ska väl lägga till att målet är 500hk med E85 och Vortechkompressorn på min smidda 2,7 liters maskin.

Mvh Nisse

Posted: 23 Jul 2008, 09:46
by PaparaZZi
om jag skulle säga en sak så skulle inte jag ta bort sådär mycket av
ventilstyrningen jag skulle gjöra den vassare isället som typ en hajfena.

Image

men jag är ingen expert på portning men så skulle jag gjöra ialafall för
det blir lite kvar av styrningen om man tar bort hela som du gjort.

Posted: 23 Jul 2008, 15:55
by Bäckis
Det blir bäst som du gjort, men man ska ju inte göra hål och styrningen måste bytas eller sleevas för ventilen får ju mindre stöd och måset då vara i bra skick.

Posted: 24 Jul 2008, 12:02
by Nisse977
Bäckis wrote:Det blir bäst som du gjort, men man ska ju inte göra hål och styrningen måste bytas eller sleevas för ventilen får ju mindre stöd och måset då vara i bra skick.
Tackar för svaret!

Men vad blir det bäst för menar du? Jag har uppfattat det som att det blir bäst toppeffekt med den typ av portning jag gjort, men jag vill nog hellre se att jag inte tappar på mellanregistret eftersom den kompressortyp jag ska använda laddar mer och mer ju högre jag varvar.

1: Jag tänker då att körbarheten blir bättre om jag inte portar så mycket?
Rätt eller fel uppfattat?? Eller är det så att denna typ av portning jag gjort ovan ger bra effekt på alla varvtal just på en M20 motor? Ni har ju säkert prövat en massa olika portningar :)
Har dock snackat med Spjuvern, och han fick jättebra respons och vass motor med orörd topp...?

2: Vad kostar sleevning?

3: Vad kostar mirafräsning så man får fullradiesäten, och är det verkligen lönt att utföra?

Posted: 31 Jul 2008, 08:17
by Nisse977
Hade ni något svar på mina två sista frågor?

Posted: 06 Nov 2008, 00:18
by Resgard
Är också intresserad av vad sleevningar kostar!

Posted: 09 Nov 2008, 18:51
by Fido85
är också nyfiken på dedär om raceventiler

Posted: 10 Nov 2008, 21:02
by robbz
ska du enbart plocka ut 500hk, så räcker det med en standardtopp som har sjyssta säten, dvs täta!
-visst med en portad topp så får man ett bättre flöde och man slipper ladda mer för att uppnå samma effekt, men jag skulle nog inte slipa av styrningen så där mycket utan spetsa till den, och putsa kanalerna lite lätt.

BMW har alltid haft grymt fina toppar vilket syns på originaleffekten.

/mvh

Posted: 10 Nov 2008, 21:31
by Nisse977
Denna tråden är lite gammal, jag har redan fixat toppen nu med fullradiesäten och putsat till kanalerna från ojämheter osv. Sedan har jag fixat förbränningrummen så det ej ska vara några vassa kanter osv.