Page 1 of 2
CHRiS BMW e30 Touring Turbo
Posted: 02 Apr 2006, 13:11
by Chris
Jaha då får man lägga upp lite bilder på pärlan.
Den gammla M50 motorn lyfts ur och ersäts men en helt nyren M50B25 motor med ARP bultar och MLS 3.5mm packning.
Ladda 0.8bar med den gammla motorn men nu är tankarna att jag ska ladda 1.0 - 1.4bar med ny mapp.
Stort tack till Mange (SANGE) och Andre som har hjälpt mig!
Lite Info:
M50B25 icke vanus motor (E36)
Planad topp
ARP topplocksbultar
3.5 mm MLS topppackning
GT47 Turbo
Specialsvetsat ALU insug
Gröna spridare
10mm bränsleledningar
2st 1000hk bensinpumpar
Bensinfiler som klarar över 1000hk
Stor IC som täcker fronten
SPAL fläkt
M5 kylare
ALU tryckrör
3.5" DP
3" avgas
Extraktor grenrör
Grenrör och DP värmelindat
2st 38mm Tail WG
Kolfiber toppkåpa
Nylon busningar till motor och låda
Lättare svänghjul
PPFs lammel (4-pucks sinter)
PPFs tryckplatta
M3 växellåda
540 kardan
M5 bakdiff
NIRA i3 motorstyrning
H&R coilovers
H&R kränghemare
Fjäderbenstag
Starkare busningar överallt
17" vita fälgar
215.45.17 däck
Bromsar orginal än så länge
Skinn stolar (sport) fram
CD
Div mätare
Sparco ratt
ALU v-knopp
Posted: 02 Apr 2006, 13:20
by Strandholm
fin inredning. Byta?
Härligt projekt, synd att det inte är m20 bara
Posted: 02 Apr 2006, 13:21
by johankihl
Ser bra ut, verkar ha gått riktigt fort också!
500hk vid 1,5bar är väl rätt lagom för en sådan här motor?
Posted: 02 Apr 2006, 13:54
by Chris
Amplify wrote:fin inredning. Byta?
Ja ska ha andra stolar sen.. om du har rallystolar att byta mot så visst =)
men bytar inte mot orginal tyg.
Posted: 02 Apr 2006, 15:32
by andré
Du fick ju bra glans på insuget! Hur stora är armarna efter det arbetet
Posted: 02 Apr 2006, 16:35
by johankihl
Är detta Tor Jokis gamla bil?
Posted: 03 Apr 2006, 16:20
by Chris
Så . nu e det snart startdags.. för hoppas allt allt går finnt .. letar fortfarande efter någon i SKÅNE som kan mappa NIRA i3 .. hmm
Posted: 03 Apr 2006, 18:26
by Strandholm
Chris wrote:Amplify wrote:fin inredning. Byta?
Ja ska ha andra stolar sen.. om du har rallystolar att byta mot så visst =)
men bytar inte mot orginal tyg.
Skrik till när du ska sälja stolarna så ska jag kolla i plånboken om det räcker till.
Posted: 03 Apr 2006, 20:10
by andré
Är allt färdigt nu så du fick rätt på det lilla kabelhelvetet.
Känner du sen att du är kabelmästaren nu, så är du varmt välkommen att rota i mitt ångest kablage. Du kanske är en autronic mästare
Posted: 05 Apr 2006, 22:16
by Chris
Starta bilen i da .. svinsvårstartad .. måste mappas om .. sen när man kommer hem me bilen så märker man att det pissar olja undertill .. vet inte vad det kan va men hela styrväxel m.m e pissoljit.
hoppad nu det inte e nått alvarligt.
Så nu blev han varmkörd me så dags att skruva av vent-kåpan och spänna ARP. Kan jag använda en vanlig hylsa som e svarvad ?
USH .. hater oljelekage ! specielt när man inte vet var det kommer i från!
Posted: 06 Apr 2006, 06:01
by johankihl
Chris wrote:Starta bilen i da .. svinsvårstartad .. måste mappas om .. sen när man kommer hem me bilen så märker man att det pissar olja undertill .. vet inte vad det kan va men hela styrväxel m.m e pissoljit.
hoppad nu det inte e nått alvarligt.
Så nu blev han varmkörd me så dags att skruva av vent-kåpan och spänna ARP. Kan jag använda en vanlig hylsa som e svarvad ?
USH .. hater oljelekage ! specielt när man inte vet var det kommer i från!
En 12mm 3/8" långhylsa fungerar att dra med. Finns på würth att köpa.
Posted: 06 Apr 2006, 08:18
by andré
Chris wrote:Starta bilen i da .. svinsvårstartad .. måste mappas om .. sen när man kommer hem me bilen så märker man att det pissar olja undertill .. vet inte vad det kan va men hela styrväxel m.m e pissoljit.
hoppad nu det inte e nått alvarligt.
Så nu blev han varmkörd me så dags att skruva av vent-kåpan och spänna ARP. Kan jag använda en vanlig hylsa som e svarvad ?
USH .. hater oljelekage ! specielt när man inte vet var det kommer i från!
Jag har en hel sats med såna hylser. Säg till Mange att leta upp dom för han har dom.
Posted: 06 Apr 2006, 08:41
by Krillian
Chris wrote:Så . nu e det snart startdags.. för hoppas allt allt går finnt .. letar fortfarande efter någon i SKÅNE som kan mappa NIRA i3 .. hmm
Sen får du vissa att resten av sverige var dom hettaste bmw:na e
hoppas du hittar någon som kan mappa åt dig
BTW: kmr man få se dig på meca i sommar?
Posted: 06 Apr 2006, 11:15
by St3v3
johankihl wrote:Chris wrote:Starta bilen i da .. svinsvårstartad .. måste mappas om .. sen när man kommer hem me bilen så märker man att det pissar olja undertill .. vet inte vad det kan va men hela styrväxel m.m e pissoljit.
hoppad nu det inte e nått alvarligt.
Så nu blev han varmkörd me så dags att skruva av vent-kåpan och spänna ARP. Kan jag använda en vanlig hylsa som e svarvad ?
USH .. hater oljelekage ! specielt när man inte vet var det kommer i från!
En 12mm 3/4" långhylsa fungerar att dra med. Finns på würth att köpa.
Hoppas du menar 3/8"
Posted: 08 Apr 2006, 16:09
by johankihl
Menade självklart 3/8"
Läs inlägget igen
Ang mappning så kan jag kanske bistå med det. Skicka PM
Posted: 17 Apr 2006, 17:07
by Mirre
Har du mappat färdigt nu?
Film på det?
Uppdatera oss!