Page 1 of 2

e30 m50 turbo

Posted: 20 Nov 2005, 17:15
by christian l
Körde med m20b25 motor nu i sommras men har nu sålt det mesta och har köpt en M50 motor av Ärtan som ska stoppas i den gamle e30n

m50b25
2.9l
328 vev
135mm stakar
m3- usa kolvar
arp topplocksbult
mls 3mm packning
borrat block
planat block o topp
icke vanos insug
renoverad

Kommer köra med ett hx50, grenrör o wastegate är ej bestämmt ännu.

nira i3 med VAG tändning
2st bosch 984 pumpar
msd spridare i lämplig storlek
40l Fuelcell


http://www.badanka.com/upload/uploaded/fuelcell.JPG

http://www.badanka.com/upload/uploaded/bilder%20002.jpg

http://www.badanka.com/upload/uploaded/skrutt.JPG

Posted: 20 Nov 2005, 20:54
by peppe
Jasså, så du svek M20 ligan och hoppade upp till dom modernare grabbarna :D

Posted: 20 Nov 2005, 20:58
by christian l
peppe wrote:Jasså, så du svek M20 ligan och hoppade upp till dom modernare grabbarna :D


Hahaha, ja är lessen kompis :) Men ja har ju kvar e30n iallafall :wink: Ja skulle ju byggt vidare på m20n, köpte niklas grejer, men när ja hitta Ärtans motor så vare lika bra att slå till- dessutom verkar m50n mycket vettigare än m20n speciellt om man nån gång skulle vilja ha jäätte mycket mos :P

Posted: 20 Nov 2005, 20:59
by peppe
christian l wrote:
peppe wrote:Jasså, så du svek M20 ligan och hoppade upp till dom modernare grabbarna :D


Hahaha, ja är lessen kompis :) Men ja har ju kvar e30n iallafall :wink: Ja skulle ju byggt vidare på m20n, köpte niklas grejer, men när ja hitta Ärtans motor så vare lika bra att slå till- dessutom verkar m50n mycket vettigare än m20n speciellt om man nån gång skulle vilja ha jäätte mycket mos :P


Japp, M50 är ju modernare och potentare. Blir något liknande för mig då jag tröttnat. Man måste ju utvecklas =)

Posted: 21 Nov 2005, 12:46
by powerpak
satan va ifrånåkt man kommer bli.. jaja.. :cry: :lol:

:wink: kul att du inte tröttnade helt, då kanske man får se dig här på jaktmarkerna i vår?!

Posted: 21 Nov 2005, 13:19
by christian l
powerpak wrote:satan va ifrånåkt man kommer bli.. jaja.. :cry: :lol:

:wink: kul att du inte tröttnade helt, då kanske man får se dig här på jaktmarkerna i vår?!


Ja skärpte till mig helt enkelt :) Ja, jag har tänkt att vara med på lite olika events, vart ju bara natt bus nu i sommras- fast det är ju skoj det också... Så vi syns säkert

Posted: 21 Nov 2005, 19:00
by m50_micke
faan va kul. m50 i din med...

Posted: 21 Nov 2005, 20:27
by Bäckis
Vi får ta ett race du och jag i sommar. Du med M50 och jag med M20...

Posted: 21 Nov 2005, 20:47
by s2_i_e30
häja Bäckis :)

Posted: 21 Nov 2005, 20:58
by christian l
Bäckis wrote:Vi får ta ett race du och jag i sommar. Du med M50 och jag med M20...


Haha, ja det blir skojjit :D Men ja räknar med att jag förlorar, såvida några vippor inte ställer till det för dig :wink: Fast nä, du skulle ju ha rullvippor :roll: :x men om ja tacklar dig så kanske ja vinner 8)

Posted: 21 Nov 2005, 23:18
by Bäckis
Inga vippor som kommer gå längre. Tror jag ska varva 9000, bara för att få höra hur yber grymt det kommer låta.

Posted: 21 Nov 2005, 23:31
by peppe
Bäckis wrote:Inga vippor som kommer gå längre. Tror jag ska varva 9000, bara för att få höra hur yber grymt det kommer låta.


Do it!

Alltså, hade varit värt att köpa vipporna nu idag, montera imrogon och varva 9k, bara för att vara "först" ..

Posted: 22 Nov 2005, 19:23
by Simon__
Bäckis wrote:Inga vippor som kommer gå längre. Tror jag ska varva 9000, bara för att få höra hur yber grymt det kommer låta.

9000 rpm Image

Posted: 02 Jan 2006, 19:27
by kallevedlund
hur går det med projektet?

Posted: 14 Jan 2006, 17:44
by christian l
skurt wrote:hur går det med projektet?


Har inte hänt så mycket. Köpt nya motorn för ett tag sen, skaffa en 40l fuelcell och så köpte ja Limmets Compomotive fälgar.

Limmet ska bygga grenrör åt mig oxå, med 2st tial 38mm wastegates. När ja får dom delarna så får man börja skruva igen. Måste skaffa annat oljetråg, motorfästen, kylare från m50n och en bromsservo från nån e21 eftersom orginal inte får plats pga m50ns insug...

Finns massa annat o införskaffa oxå, spridare, sachs 618 tryckis, sprut, bromsar, stolar m.m. Känns inge stressat nu men ja måste komma ut tidigare i sommar än i fjol :roll:

http://www.badanka.com/upload/uploaded/fuelcell.jpg

Posted: 14 Jan 2006, 17:55
by Ripper
Ingen avluftning på den cellen?

MVH

Posted: 14 Jan 2006, 17:56
by christian l
Ripper wrote:Ingen avluftning på den cellen?

MVH


Sitter nån sorts nippel man kan skruva dän på locket, har inte tänkt på de... Köptes av Bonje iallafall, han körde med den i sin m3 turbo.