Page 1 of 3

Fråga om vevlager.

Posted: 01 Apr 2006, 18:56
by BmW[RsR]
Hej skulle montera mina nya vevlager idag, och upptäkte att hålen i vevlagerna inte stämmer helt överrens med hålen i "blocket" om ni förstår vad jag menar.
Man ser alltså lite av blockets kant till hålet.
Inte mycket alls handlar om knappt 1mm.
Kan jag åka med detta kommer det att funka eller är det bara att skita i det.
/mvh jonas

Posted: 01 Apr 2006, 19:29
by Bmwandreas
Bara att åka, det är så.

Mvh

Posted: 01 Apr 2006, 20:17
by BmW[RsR]
PHUST!!! :D vilken tur jag hade tappat bort kvittot.
Tack Tack tack.

Två frågor till :)
1. är vevlagerbultarna sträckbultar?
2.är vevstaksbultarna sträckbultar?
/mvh jonas

Posted: 01 Apr 2006, 20:21
by BmW[RsR]
ja just ja en sakt till :wink:
Hur hårt ska jag dra skiten?
Vågar inte lita på verkstadsboken där det stog 410 :shock:
/mvh jonas

Posted: 02 Apr 2006, 01:17
by Strandholm
Du har nog tittat på vevaxelbult och inte "vevlagerbult"(heter dom ens så?)?

Enligt autodata så är det inte sträckbultar men tror d va bäckis som hävdade för några dagar sedan att det var det. So i dont know.

Står såhär i min e30.txt där jag klistrat in massor med bra å ha info ifrån alla möjliga ställen, så kan inte lova att det är sant.

Ramlager:
Först drar man till 29-32nm och sen drar man ytterligare till 58-63nm.

Vevlager:
Först 20nm och sen vinkeldrar man 70grader

Posted: 02 Apr 2006, 13:33
by BmW[RsR]
Amplify wrote:Du har nog tittat på vevaxelbult och inte "vevlagerbult"(heter dom ens så?)?

Enligt autodata så är det inte sträckbultar men tror d va bäckis som hävdade för några dagar sedan att det var det. So i dont know.

Står såhär i min e30.txt där jag klistrat in massor med bra å ha info ifrån alla möjliga ställen, så kan inte lova att det är sant.

Ramlager:
Först drar man till 29-32nm och sen drar man ytterligare till 58-63nm.

Vevlager:
Först 20nm och sen vinkeldrar man 70grader




Jag vet jag blandar ihop lite namn :wink:
Behöver mer konkret svar kom igen nu :D
Måste ju vet, nu när motorn ska ihop.
/mvh jonas

Posted: 02 Apr 2006, 13:36
by Strandholm
hade jag rätt om motorn förresten? :?

Är det m20b25 vi pratar? Enligt autodata så va siffrorna jag skrev upp tidigare rätt, och står:
"Renew bolts/nuts: NO" men det gör du som du vill.

Posted: 02 Apr 2006, 14:50
by BmW[RsR]
Amplify wrote:hade jag rätt om motorn förresten? :?

Är det m20b25 vi pratar? Enligt autodata så va siffrorna jag skrev upp tidigare rätt, och står:
"Renew bolts/nuts: NO" men det gör du som du vill.


Hej ja det är en m20b25 :lol:
Sorry glömde att skriva det.
Ok då drar jag åt skiten :lol:
Och åtdragningsmomentet stämde eller?
/mvh jonas

Posted: 02 Apr 2006, 14:51
by BmW[RsR]
alltså ramlager momentet.
/mvh jonas

Posted: 02 Apr 2006, 19:22
by s2_i_e30
jag blev med skitnödig i går när jag skulle börja skruvaihop botten.. såg att inte oljehålen var helt centrerade.. men det skulle tydligen vara så.. läskigt?

Posted: 02 Apr 2006, 19:31
by Ludde
BmW[RsR] wrote:alltså ramlager momentet.
/mvh jonas


stämmer bra

Posted: 02 Apr 2006, 23:04
by BmW[RsR]
fy fan!! Jag var ute i garaget och började skruva ihop ramlager.
Först drog jag 40nm(För att momentnyckeln börja på 40nm) innifrån och ut.
Gick bra vevaxeln gick lätt.
Sen drog jag åt med 63nm, när jag var klar så testa jag och dra runt vevaxeln.
Den hade typ fastna! tog en 22:an nyckel och drogrunt den och den gick hyffast trögt.
lossa alla bultar igen, och den gick superlätt, Började dra åt alla bultar igen samtidigt som en kompis veva runt axeln.
Jag kom till 2:ans ramlager(framifrån motorn), sen gick den trögt att dra runt igen.
Tog bort och kolla på lagret då hade det slitigt(polerat) lite snett på två ställen!!!!
Alltså svårt att förklara utan en bild.
inte mittimot på lagret utan lite högre än mitten på båda sidor.


Hur ska jag göra nu är lagret skit?
Hur kan det slita snett alla andra såg bra ut.
/mvh jonas

Posted: 02 Apr 2006, 23:28
by Strandholm
Därför man lämnar in till en motorfirma om man inte vet vad man pysslar med :/

Blir billigare i längden.

Posted: 03 Apr 2006, 00:23
by hartge
BmW[RsR] wrote:fy fan!! Jag var ute i garaget och började skruva ihop ramlager.
Först drog jag 40nm(För att momentnyckeln börja på 40nm) innifrån och ut.
Gick bra vevaxeln gick lätt.
Sen drog jag åt med 63nm, när jag var klar så testa jag och dra runt vevaxeln.
Den hade typ fastna! tog en 22:an nyckel och drogrunt den och den gick hyffast trögt.
lossa alla bultar igen, och den gick superlätt, Började dra åt alla bultar igen samtidigt som en kompis veva runt axeln.
Jag kom till 2:ans ramlager(framifrån motorn), sen gick den trögt att dra runt igen.
Tog bort och kolla på lagret då hade det slitigt(polerat) lite snett på två ställen!!!!
Alltså svårt att förklara utan en bild.
inte mittimot på lagret utan lite högre än mitten på båda sidor.


Hur ska jag göra nu är lagret skit?
Hur kan det slita snett alla andra såg bra ut.
/mvh jonas
är över fallen från den motorn från början?? man kan inte ta från en annan motor nämligen för då uppstår detta problem

Posted: 03 Apr 2006, 02:56
by ZAK
BmW[RsR] wrote:fy fan!! Jag var ute i garaget och började skruva ihop ramlager.
Först drog jag 40nm(För att momentnyckeln börja på 40nm) innifrån och ut.
Gick bra vevaxeln gick lätt.
Sen drog jag åt med 63nm, när jag var klar så testa jag och dra runt vevaxeln.
Den hade typ fastna! tog en 22:an nyckel och drogrunt den och den gick hyffast trögt.
lossa alla bultar igen, och den gick superlätt, Började dra åt alla bultar igen samtidigt som en kompis veva runt axeln.
Jag kom till 2:ans ramlager(framifrån motorn), sen gick den trögt att dra runt igen.
Tog bort och kolla på lagret då hade det slitigt(polerat) lite snett på två ställen!!!!
Alltså svårt att förklara utan en bild.
inte mittimot på lagret utan lite högre än mitten på båda sidor.


Hur ska jag göra nu är lagret skit?
Hur kan det slita snett alla andra såg bra ut.
/mvh jonas


Du har inte glömt olja eller monterar du det torrt?

Posted: 03 Apr 2006, 14:37
by BmW[RsR]
Hej, ja jag beställde lager från en firma i örebro.
Till m20b25.
Jag gjorde allt enligt haynes boken, hade alltså olja i.

Kan ju inte vara fel lager då det är endast ett som strular.
Jag måste ju nästan ha missat rengjort eller att jag har monterat fel ramlagerskål på fel ställe?

/mvh jonas

Posted: 03 Apr 2006, 14:37
by BmW[RsR]
Amplify wrote:Därför man lämnar in till en motorfirma om man inte vet vad man pysslar med :/

Blir billigare i längden.


Tycker du att det är värt att jag kommenterar ditt inlägg?! :?