Fråga om vevlager.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Fråga om vevlager.
Hej skulle montera mina nya vevlager idag, och upptäkte att hålen i vevlagerna inte stämmer helt överrens med hålen i "blocket" om ni förstår vad jag menar.
Man ser alltså lite av blockets kant till hålet.
Inte mycket alls handlar om knappt 1mm.
Kan jag åka med detta kommer det att funka eller är det bara att skita i det.
/mvh jonas
Man ser alltså lite av blockets kant till hålet.
Inte mycket alls handlar om knappt 1mm.
Kan jag åka med detta kommer det att funka eller är det bara att skita i det.
/mvh jonas
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Du har nog tittat på vevaxelbult och inte "vevlagerbult"(heter dom ens så?)?
Enligt autodata så är det inte sträckbultar men tror d va bäckis som hävdade för några dagar sedan att det var det. So i dont know.
Står såhär i min e30.txt där jag klistrat in massor med bra å ha info ifrån alla möjliga ställen, så kan inte lova att det är sant.
Ramlager:
Först drar man till 29-32nm och sen drar man ytterligare till 58-63nm.
Vevlager:
Först 20nm och sen vinkeldrar man 70grader
Enligt autodata så är det inte sträckbultar men tror d va bäckis som hävdade för några dagar sedan att det var det. So i dont know.
Står såhär i min e30.txt där jag klistrat in massor med bra å ha info ifrån alla möjliga ställen, så kan inte lova att det är sant.
Ramlager:
Först drar man till 29-32nm och sen drar man ytterligare till 58-63nm.
Vevlager:
Först 20nm och sen vinkeldrar man 70grader
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Amplify wrote:Du har nog tittat på vevaxelbult och inte "vevlagerbult"(heter dom ens så?)?
Enligt autodata så är det inte sträckbultar men tror d va bäckis som hävdade för några dagar sedan att det var det. So i dont know.
Står såhär i min e30.txt där jag klistrat in massor med bra å ha info ifrån alla möjliga ställen, så kan inte lova att det är sant.
Ramlager:
Först drar man till 29-32nm och sen drar man ytterligare till 58-63nm.
Vevlager:
Först 20nm och sen vinkeldrar man 70grader
Jag vet jag blandar ihop lite namn
Behöver mer konkret svar kom igen nu
Måste ju vet, nu när motorn ska ihop.
/mvh jonas
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Amplify wrote:hade jag rätt om motorn förresten?
Är det m20b25 vi pratar? Enligt autodata så va siffrorna jag skrev upp tidigare rätt, och står:
"Renew bolts/nuts: NO" men det gör du som du vill.
Hej ja det är en m20b25
Sorry glömde att skriva det.
Ok då drar jag åt skiten
Och åtdragningsmomentet stämde eller?
/mvh jonas
BmW[RsR] wrote:alltså ramlager momentet.
/mvh jonas
stämmer bra
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm
Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h
Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h
Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
fy fan!! Jag var ute i garaget och började skruva ihop ramlager.
Först drog jag 40nm(För att momentnyckeln börja på 40nm) innifrån och ut.
Gick bra vevaxeln gick lätt.
Sen drog jag åt med 63nm, när jag var klar så testa jag och dra runt vevaxeln.
Den hade typ fastna! tog en 22:an nyckel och drogrunt den och den gick hyffast trögt.
lossa alla bultar igen, och den gick superlätt, Började dra åt alla bultar igen samtidigt som en kompis veva runt axeln.
Jag kom till 2:ans ramlager(framifrån motorn), sen gick den trögt att dra runt igen.
Tog bort och kolla på lagret då hade det slitigt(polerat) lite snett på två ställen!!!!
Alltså svårt att förklara utan en bild.
inte mittimot på lagret utan lite högre än mitten på båda sidor.
Hur ska jag göra nu är lagret skit?
Hur kan det slita snett alla andra såg bra ut.
/mvh jonas
Först drog jag 40nm(För att momentnyckeln börja på 40nm) innifrån och ut.
Gick bra vevaxeln gick lätt.
Sen drog jag åt med 63nm, när jag var klar så testa jag och dra runt vevaxeln.
Den hade typ fastna! tog en 22:an nyckel och drogrunt den och den gick hyffast trögt.
lossa alla bultar igen, och den gick superlätt, Började dra åt alla bultar igen samtidigt som en kompis veva runt axeln.
Jag kom till 2:ans ramlager(framifrån motorn), sen gick den trögt att dra runt igen.
Tog bort och kolla på lagret då hade det slitigt(polerat) lite snett på två ställen!!!!
Alltså svårt att förklara utan en bild.
inte mittimot på lagret utan lite högre än mitten på båda sidor.
Hur ska jag göra nu är lagret skit?
Hur kan det slita snett alla andra såg bra ut.
/mvh jonas
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
är över fallen från den motorn från början?? man kan inte ta från en annan motor nämligen för då uppstår detta problemBmW[RsR] wrote:fy fan!! Jag var ute i garaget och började skruva ihop ramlager.
Först drog jag 40nm(För att momentnyckeln börja på 40nm) innifrån och ut.
Gick bra vevaxeln gick lätt.
Sen drog jag åt med 63nm, när jag var klar så testa jag och dra runt vevaxeln.
Den hade typ fastna! tog en 22:an nyckel och drogrunt den och den gick hyffast trögt.
lossa alla bultar igen, och den gick superlätt, Började dra åt alla bultar igen samtidigt som en kompis veva runt axeln.
Jag kom till 2:ans ramlager(framifrån motorn), sen gick den trögt att dra runt igen.
Tog bort och kolla på lagret då hade det slitigt(polerat) lite snett på två ställen!!!!
Alltså svårt att förklara utan en bild.
inte mittimot på lagret utan lite högre än mitten på båda sidor.
Hur ska jag göra nu är lagret skit?
Hur kan det slita snett alla andra såg bra ut.
/mvh jonas
BmW[RsR] wrote:fy fan!! Jag var ute i garaget och började skruva ihop ramlager.
Först drog jag 40nm(För att momentnyckeln börja på 40nm) innifrån och ut.
Gick bra vevaxeln gick lätt.
Sen drog jag åt med 63nm, när jag var klar så testa jag och dra runt vevaxeln.
Den hade typ fastna! tog en 22:an nyckel och drogrunt den och den gick hyffast trögt.
lossa alla bultar igen, och den gick superlätt, Började dra åt alla bultar igen samtidigt som en kompis veva runt axeln.
Jag kom till 2:ans ramlager(framifrån motorn), sen gick den trögt att dra runt igen.
Tog bort och kolla på lagret då hade det slitigt(polerat) lite snett på två ställen!!!!
Alltså svårt att förklara utan en bild.
inte mittimot på lagret utan lite högre än mitten på båda sidor.
Hur ska jag göra nu är lagret skit?
Hur kan det slita snett alla andra såg bra ut.
/mvh jonas
Du har inte glömt olja eller monterar du det torrt?