Fråga om vevlager.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Fråga om vevlager.

Post by BmW[RsR] »

Hej skulle montera mina nya vevlager idag, och upptäkte att hålen i vevlagerna inte stämmer helt överrens med hålen i "blocket" om ni förstår vad jag menar.
Man ser alltså lite av blockets kant till hålet.
Inte mycket alls handlar om knappt 1mm.
Kan jag åka med detta kommer det att funka eller är det bara att skita i det.
/mvh jonas
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Bara att åka, det är så.

Mvh
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

PHUST!!! :D vilken tur jag hade tappat bort kvittot.
Tack Tack tack.

Två frågor till :)
1. är vevlagerbultarna sträckbultar?
2.är vevstaksbultarna sträckbultar?
/mvh jonas
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

ja just ja en sakt till :wink:
Hur hårt ska jag dra skiten?
Vågar inte lita på verkstadsboken där det stog 410 :shock:
/mvh jonas
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Du har nog tittat på vevaxelbult och inte "vevlagerbult"(heter dom ens så?)?

Enligt autodata så är det inte sträckbultar men tror d va bäckis som hävdade för några dagar sedan att det var det. So i dont know.

Står såhär i min e30.txt där jag klistrat in massor med bra å ha info ifrån alla möjliga ställen, så kan inte lova att det är sant.

Ramlager:
Först drar man till 29-32nm och sen drar man ytterligare till 58-63nm.

Vevlager:
Först 20nm och sen vinkeldrar man 70grader
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

Amplify wrote:Du har nog tittat på vevaxelbult och inte "vevlagerbult"(heter dom ens så?)?

Enligt autodata så är det inte sträckbultar men tror d va bäckis som hävdade för några dagar sedan att det var det. So i dont know.

Står såhär i min e30.txt där jag klistrat in massor med bra å ha info ifrån alla möjliga ställen, så kan inte lova att det är sant.

Ramlager:
Först drar man till 29-32nm och sen drar man ytterligare till 58-63nm.

Vevlager:
Först 20nm och sen vinkeldrar man 70grader




Jag vet jag blandar ihop lite namn :wink:
Behöver mer konkret svar kom igen nu :D
Måste ju vet, nu när motorn ska ihop.
/mvh jonas
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

hade jag rätt om motorn förresten? :?

Är det m20b25 vi pratar? Enligt autodata så va siffrorna jag skrev upp tidigare rätt, och står:
"Renew bolts/nuts: NO" men det gör du som du vill.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

Amplify wrote:hade jag rätt om motorn förresten? :?

Är det m20b25 vi pratar? Enligt autodata så va siffrorna jag skrev upp tidigare rätt, och står:
"Renew bolts/nuts: NO" men det gör du som du vill.


Hej ja det är en m20b25 :lol:
Sorry glömde att skriva det.
Ok då drar jag åt skiten :lol:
Och åtdragningsmomentet stämde eller?
/mvh jonas
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

alltså ramlager momentet.
/mvh jonas
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

jag blev med skitnödig i går när jag skulle börja skruvaihop botten.. såg att inte oljehålen var helt centrerade.. men det skulle tydligen vara så.. läskigt?
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

BmW[RsR] wrote:alltså ramlager momentet.
/mvh jonas


stämmer bra
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

fy fan!! Jag var ute i garaget och började skruva ihop ramlager.
Först drog jag 40nm(För att momentnyckeln börja på 40nm) innifrån och ut.
Gick bra vevaxeln gick lätt.
Sen drog jag åt med 63nm, när jag var klar så testa jag och dra runt vevaxeln.
Den hade typ fastna! tog en 22:an nyckel och drogrunt den och den gick hyffast trögt.
lossa alla bultar igen, och den gick superlätt, Började dra åt alla bultar igen samtidigt som en kompis veva runt axeln.
Jag kom till 2:ans ramlager(framifrån motorn), sen gick den trögt att dra runt igen.
Tog bort och kolla på lagret då hade det slitigt(polerat) lite snett på två ställen!!!!
Alltså svårt att förklara utan en bild.
inte mittimot på lagret utan lite högre än mitten på båda sidor.


Hur ska jag göra nu är lagret skit?
Hur kan det slita snett alla andra såg bra ut.
/mvh jonas
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Därför man lämnar in till en motorfirma om man inte vet vad man pysslar med :/

Blir billigare i längden.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
hartge
Posts: 1491
Joined: 22 Nov 2005, 20:34
Location: Åtvidaberg

Post by hartge »

BmW[RsR] wrote:fy fan!! Jag var ute i garaget och började skruva ihop ramlager.
Först drog jag 40nm(För att momentnyckeln börja på 40nm) innifrån och ut.
Gick bra vevaxeln gick lätt.
Sen drog jag åt med 63nm, när jag var klar så testa jag och dra runt vevaxeln.
Den hade typ fastna! tog en 22:an nyckel och drogrunt den och den gick hyffast trögt.
lossa alla bultar igen, och den gick superlätt, Började dra åt alla bultar igen samtidigt som en kompis veva runt axeln.
Jag kom till 2:ans ramlager(framifrån motorn), sen gick den trögt att dra runt igen.
Tog bort och kolla på lagret då hade det slitigt(polerat) lite snett på två ställen!!!!
Alltså svårt att förklara utan en bild.
inte mittimot på lagret utan lite högre än mitten på båda sidor.


Hur ska jag göra nu är lagret skit?
Hur kan det slita snett alla andra såg bra ut.
/mvh jonas
är över fallen från den motorn från början?? man kan inte ta från en annan motor nämligen för då uppstår detta problem
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

BmW[RsR] wrote:fy fan!! Jag var ute i garaget och började skruva ihop ramlager.
Först drog jag 40nm(För att momentnyckeln börja på 40nm) innifrån och ut.
Gick bra vevaxeln gick lätt.
Sen drog jag åt med 63nm, när jag var klar så testa jag och dra runt vevaxeln.
Den hade typ fastna! tog en 22:an nyckel och drogrunt den och den gick hyffast trögt.
lossa alla bultar igen, och den gick superlätt, Började dra åt alla bultar igen samtidigt som en kompis veva runt axeln.
Jag kom till 2:ans ramlager(framifrån motorn), sen gick den trögt att dra runt igen.
Tog bort och kolla på lagret då hade det slitigt(polerat) lite snett på två ställen!!!!
Alltså svårt att förklara utan en bild.
inte mittimot på lagret utan lite högre än mitten på båda sidor.


Hur ska jag göra nu är lagret skit?
Hur kan det slita snett alla andra såg bra ut.
/mvh jonas


Du har inte glömt olja eller monterar du det torrt?
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

Hej, ja jag beställde lager från en firma i örebro.
Till m20b25.
Jag gjorde allt enligt haynes boken, hade alltså olja i.

Kan ju inte vara fel lager då det är endast ett som strular.
Jag måste ju nästan ha missat rengjort eller att jag har monterat fel ramlagerskål på fel ställe?

/mvh jonas
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

Amplify wrote:Därför man lämnar in till en motorfirma om man inte vet vad man pysslar med :/

Blir billigare i längden.


Tycker du att det är värt att jag kommenterar ditt inlägg?! :?
Post Reply