Page 1 of 1

Skillnad race- och lastbilsintercooler?

Posted: 31 Mar 2006, 10:18
by Ximon
Är det stor skillnad i kylförmåga, flöde osv mellan en raceic och en lastbilsic (en förutsättning är ju då att de är lika stora)? Fördelar/nackdelar med en kapad lastbils? Svetsa nya gavlar, är det några problem med det?

Posted: 31 Mar 2006, 10:20
by Bmwandreas
Utvecklingen går framåt, så dom är mkt effektivare.

Posted: 31 Mar 2006, 10:44
by Ximon
Ja, det tänkas. Men om man inte satsar på 963hk@950nm, utan kanske nöjer sig med 350-400hk :wink:

Finns det några mått på cellpaketet som man generellt kan säga kyler för effektuttag i den klassen?

Posted: 31 Mar 2006, 15:48
by ragge_c
ta en gammals lastbils ic o kör den dubbel brukar funka fint, :D

Posted: 31 Mar 2006, 16:53
by Ximon
ragge_c wrote:ta en gammals lastbils ic o kör den dubbel brukar funka fint, :D


Bygger den inte för mycket utåt då?
Och hur är det när man kapar dom, kan man få den att passa mellan rambenen på en e30?

Posted: 31 Mar 2006, 17:41
by ragge_c
beror väl på vad du har för front.. jag körde min under rambena ca 30 hög 10 cm tjock 1 m lång

Posted: 31 Mar 2006, 17:47
by Ximon
Jag har en Zender-front.
Grejen är att jag skulle vilja ha kvar dimljusen, då jag köpte dem nya på bmw på bara några månader sen.

Men finns det någon lastbil som har så smal ic att den rymms mellan rambenen?

Posted: 02 Apr 2006, 10:41
by M3JONAS
Frågan är om det inte är enklare och ev billigare i slutändan att hänga dit en sånhär tex:http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webshop2/catalog/product_info.php?cPath=32&products_id=63
Då slipper du hålla på med krångel och omsvetsning av en lastbilsic som sen kanske inte heller är lika effektiv som den färdiga du kan köpa.

Posted: 02 Apr 2006, 10:55
by Ximon
M3JONAS wrote:Frågan är om det inte är enklare och ev billigare i slutändan att hänga dit en sånhär tex:http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webshop2/catalog/product_info.php?cPath=32&products_id=63
Då slipper du hålla på med krångel och omsvetsning av en lastbilsic som sen kanske inte heller är lika effektiv som den färdiga du kan köpa.


Jo, tack för tipset! Är det en sån du har på din bil? För du har väl lyckats ha kvar både framlyktorna och dimljusen?

Posted: 02 Apr 2006, 11:05
by M3JONAS
Jag har modellen som är större. Har dock inte kvar dimljusen men det beror inte på att de inte får plats, vill ha in luft till bromsar och oljekylare där istället. Jag har utloppen på ovansidan av frontplåten så jag har få kapa lite i plasten runt lysena men de flesta turboåkare har utloppen i botten av ic´n så då ska man inte behöva kapa i lysena heller. Ärtan har någon bild på det i sin projekttråd.